|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Helt rätt micro, när skall folk få upp ögonen för sanningen bakom 'miljövalet' etanol? Fruktasvärt att stödja en produkt som odlas och fraktas så idiotiskt. Men innehåller verkligen inte 98 -bensinen någon etanol? Jag trodde alla varianter innehöll dryga 5% etanol.... Det är alltid gratis ost i råttfällan... |
|
| ang olja! hällde slick 50 i min gamla gräsklippare och j......lar vad den började varva. | |
|
Erito: Jag kan faktiskt inte svara med 100% säkerhet om 98an inehåller etanol. Vad jag vet är att all 95 innehåller etanol, och jag minns när Statoil och OK/Q8 började med etanolinblandningen. Då skrev man i reklamen att 95an innehöll etanol, inte 98an. Tror och hoppas att det fortfarande är så. Mvh micke |
|
|
Kollade just i produkinformationen från OKQ8 och Statoil (från resp hemsida) och jag tolkar det som om 98 okt EJ innehåller någon etanol. /Martin |
|
|
Mig veterligen innehåller 98 oktan INTE etanol.....ännu. Men det pratas om att även 98 oktaniga bensinen skall få etanoltillsats hos vissa bensinbolag, kanske redan innan årsskiftet. Visserligen kan jag hålla med om att det just nu är lite knäppt att man importerar stora mängder etanol från Brasilien och som dessutom kommer från råvaror som är odlade på skövlad regnskogsmark. Men det är ändå vettigt ur ett annat perspektiv: om man får upp en tillräckligt stor vagnspark som går på etanol är det försvarbart att bygga ut etanoltillverkningskapaciteten i Sverige. Dvs. det är inga stora miljövinster just nu, men det bäddar för ett framtida alternativ som kan vara försvarbart ur miljösynpunkt. (Ungefär som med källsortering av sopor, där sorteringen just nu är ett spel för galleriet eftersom många sorterade sopor slås ihop och bränns i ett senare hanteringsled, men i ett framtidsperspektiv är det viktigt att särskilja vissa "sopråvaror".) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Någon som läst testen i Teknikens Värld 6/2006 mellan Audi A3 3,2 och BMW 130? Der står det en del om 95 vs. 98 och V-power med tester dom gjort på rullande landsväg. Audi med 95 oktan gav 219hk. med 98 oktan 248hk. rekomenderat oktan tal är 98. enligt Audi ska motorn ge 250hk. BMW:n med 99oktan gav 272hk. och med 98oktan 265hk. Så någon skillnad är det! |
|
|
Det är skillnad pga den adaptiva motorstyrningen som sitter i alla moderna bilar. Den ställer om tändning mm så att motorn kan utnyttja den högre oktanhalten, knacksensorerna kollar och testar tändläget konstant så fort man startat motorn osv. Har inte med ev. tillsatser, stegrande hästar osv att göra, enbart oktanhalten. Tror det har skrivits 28 ggr minst om detta på forumet ...) Ang. etanol i 98, tror jag sett nåt bolag som hade planer på detta tidigare, minns inte vilket just nu. Runt 5% etanol i bensinen lär inte ge några märkbart förändrade egenskaper, mer än fördelen att kondensvatten som mer eller mindre alltid finns i tanken löser sig i spriten och följer med bränslet och förbränns. Bra för tanken, eliminerar risk för rostskador och isproppar osv. FP |
|
|
Johan B: Du har en viss poäng i det du säger. Men kruxet är det att i vårat nordiska klimat kommer vi aldrig kunna producera lika mycket etanol som vi gör av med nu, än mindre om varenda bil ska tankas med etanol. Jag är fortfarande övertygad om att det är ett döfött projekt. Jämför t.e.x med kameravärlden, kommer ni ihåg APS? Asballt bland amatörer som inte insåg att det var en sämre variant av vanlig 135film. Samma med instamatic för er riktigt gamla uvar om ni minns. Vad hände när de sissta pusselbitarna med digitalkameran föll på plats? Miljontals människor hade lurats på en dyr värdelös APS kamera för säg, ett års användande. Samtidigt byggde man om varenda fotolabb världen över pga samma idioti. Nu köper folk etanolbilar, skyndar på regnskogsavverkningen, tvingar mackarna till dyra "investeringar" och skapar en orättvis och idiotisk skattepolitik. Sen när allt är etablerat, klart och accepterat kommer BMW och säger nu är vi klara, nu vet vi hur man kan förvara vätgasen (det är sissta pusselbiten). Bara att riva skiten igen och börja om och göra rätt! Varför inte lägga ALL energi till att få vätgasen att fungera från början. BMW har redan kört en bil från Tyskland till Sydafrika PÅ ENBART VATTEN! Det funkar, är inte det anledning nog att skrota alla andra halvhjärtade miljöbränsleprojekt och ägna sig åt det enda rätta? Mvh micke |
|
|
Jag har märkt samma fenomen. Men sen har jag märkt att det ÄR skillnad på benisn från mack till mack! Brukar tanka vanligvis Jet eftersom jag har den i närheten. Med 530 (v8) som jag ägde en gång i tiden så gick den myck sämre på jet bensin! speciellt tomgången! Och kom inte lika långt som på andras bensiner typ statoil. Jag testade mig lite runt och kom fram att statoils 95 var mycket bättre än jets och OKQ8 bensin. Och det gäller speciellt 98 med. Bilen gick bättre och man kom tom längre på den. Det är min erfaranhet. MvH Bmw 4-ever |
|
malte Hinkemyq |
Angående diskussionen bensin-miljöbränsle. Den enda skillnaden mellan en bensinbil och en "miljöbil" är just soppan. För övrigt är det samma däck, samma dubbar, samma bromsbelägg, samma plåt... Den enda miljövinsten som finns att hämta i dagsläget är skatter. Den enda miljövinst som finns att hämta i framtiden är att folk kör mindre, och då mådte det till en rejäl sänkning. Vilket ingen eller väldigt få kommer att gå med på. Särskilt i USA. |
|
Såg att ni gav er in lite på mitt älsklings-tema. Etanolens att vara och icke vara i en bensinare. Jag kommer alltid att vara en fientligt inställd till Perssons resonemang om bensinen (- annars verkar han hygglig...) Därför gör jag allt för att slippa betala för mycket i bränslekostnader. Mina resultat: Jönköping-Karskrona-Jönköping 1ggr/veckan 95 oktan - bilen fullastad, 1,00 l/mil 80% etanol + 95 oktan - bilen fullastad 1,35 l/mil (högre bränsletryck!!) |
|
|
Jag har en fråga till alla: Har fått berättat för mig att katalysatorn kan ta stryk av att tanka 98 istället för 95. Kan det vara så? |
|
|
f3zz: Det är helt felaktigt. Om du däremot skulle komma över blyad bensin så förstör det katalysatorn, men den risken är nog obefintlig i Sverige idag. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
J.Dredd: Kan du påvisa detta på något sätt? Vill nämligen tala om för personen som berättade detta för mig att han har väldigt fel. |
|
|
Det finns säkert information på något av oljebolagens hemsidor. Personen du talar om verkar ha blandat ihop blyfri 98 med den gamla blyade 98. Det enda som skiljer melan 95 och 98 oktan är beständigheten mot självantändning vid värme och tryck. Inget annat. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Egendomligt att det kan circulera skrönor som denna fortfarande, blyad bensin har ju varit borta en bra tid nu. FP |
|
|
Hej! Lyfter härmed en gammal (men ack så bra tråd)... Någon som har koll på läget med 98 oktan idag? Är det etanol i den? Om ja, vilka mackar är det som blandar i etanol i 98:an? (jag vill också vägra etanol!) |
|
| Det finns inga mackar som har etanol i 98 vad jag vet. I Malmö lastar alla bolagen på samma depå (Statoil) och där blandas det inte in någon etanol i 98 oktan. | |
|
Shell V-power kommer väl inte därifrån? Det vore ju katastrof. :) mvh Tomas |
|
|
Nej :) Hörde från nån att den körs från Göteborg. Förövrigt finns det heller ingen etanol här nere utan den kommer också uppifrån. Så man får ju ha i åtanke att det går åt en del diesel för att transportera ut etanolen till mackarna i sydsverige... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.