|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska inom kort köpa en m3 e46 men undrar vad ni som har god erfarenhet av dessa bilar anser om huruvida bilen skall köras manuellt eller med smg. kommentarer, synpunkter? | |
Grubbe |
Alla tycker olika, själv föredrar jag manuell framför SMGII, många andra föredrar säkerligen SMGII framför manuell. Manuell kan du tänka dig hur det känns, provkör en SMG som du är intresserad av, det är enda sättet för dig att själv känna hur det känns. Men som sagt. Jag gillar kopplingspedalen, det kan jag inte förneka. :) |
| Koppling är ju inte så dumt om man gillar lakritsremmar, men SMG 2 är sååå underbar att använda att jag hellre skulle ta en M3'a med den. | |
|
joo smaken är som baken. lakritsremmar är inget för mig, så då får det nog bli smgII. ingen skillnad i vad dom presterar antar jag? automatväxlade bilar i allmänhet går ju oftast lite slöare än deras manuella jelikar. |
|
Grubbe |
Själva växellådan i SMG och den manuella M3 E46:an är likadan. Det är alltså bara själva kopplingspaketet som skiljer. Du får alltså inte de sedvanliga transmissionsförlusterna du får i en raggarbil från USA. Som sagt, gillar du SMG, köp!! :) |
|
jag förstår, tack för informationen gubbar! |
|
| SMG II alla dagar i veckan. Helt underbar! | |
|
SMG II så klart! Men prova innan, för att köra riktigt mjukt så bör man släppa upp gasen lite när man växlar upp, annars blir det hårda växlingar, iofs inte helt fel det när man känner att det dunsar till i drivlinan vid varje uppväxling. Vid nerväxling ger motorstyrningen automatiskt mellangas om man håller lite stödgas, blippar lite grand, bara det är så jäkla skönt att höra, annars om man släpper upp gasen och växlar ned så ger det som en vanlig manuell bil motorbroms. Dock är det skillnad mot vanliga E46 3-serien och dess "SMG-låda", sölig och tråkig.. I det fallet skulle jag ha valt en manuell, men på m3an, fanns det aldrig en tanke att ta en med manuellt!! |
|
|
joooelbitar: Jag valde SMGII och ångrade det inte för en sekund läs provköringen för mera insperation: Länk |
|
|
Om du tittar på de amerikanska forumen ställs samma fråga där med skillnaden att där tycker typ 70% att det är den manuella som är "the way to go". Själv har jag kört båda och har en manuell idag. Om du inte är nån klippa på att växla manuellt och prioriterar att kunna växla så snabbt som möjligt 1an till 6an o ner igen utan att behöva tänka mer än på varvtalet samt kör bana då och då så gå på SMGn absolut. Går inte att missa växlar och efter nån vecka är man fullfjädrad SMG växlare. Om bilen jag har idag hade haft SMG hade jag köpt den likväl, men för mig som kör 95% på vanliga vägar i stan var det inte den faktorn som hjälpte eller stjälpte köpet. Vidare har man med manuell låda klockat tider på ca 4,6 - 4,8 sek 0 - 100. Jag har inte sett nån SMG tid under 5 sek, (men det kan säkert finnas). Tror vi kommer få se mer strul med SMG lådorna på de bilar vilka börjar närma sig 10K mil om nåt år (på de amerikanska forumen är det många som haft SMG strul) men det e ju bara vad jag tror =) |
|
|
Kan man inte lägga lakrits med SMGII? :S |
|
|
Jag har nyss blivit inkörd med min Smg och jag skulle inte vilja byta den mot någonting =) |
|
| Det går att lägga fina lakritsar med SMGII med :P | |
| Imola; måste man köra med overdrive, eller går det genom att bara köra gammal jänkarstil(gas+broms)? | |
Grubbe |
Det går bra att lägga lakratis, men inte på samma sätt att man kan dutta ut baken med kopplingne om man vill det. Men från stillastående är det verkligen inget problem med SMG:n. :) |
|
Kör just nu en evo 6a så växla kan jag, just därför tror jag att jag föredrar smg, är som less på allt vad rally heter=) tack för era svar dock |
|
|
joooelbitar: SMG alla dagar i veckan för mig. Bara så gött när det ringer på telefonen att skicka in automat läget och glida runt. Sen så finns det ju LC och jag skulle vilja se en Manuell och en SMG köra emot varandra. MVH Patrik = Lite partisk eller hur Joel ;) |
|
| LC är meningslöst numera... BMW har ju tagit bort det bra läget - bara "burn-out mode" kvar :( | |
Lars Jakobsson |
Imola>> vad menar du med att dom tagit bort det? varför? |
| I den senaste uppdateringen till SMGII-programvaran så har de tagit bort det startläget där kopplingen slets för mycket. Så nu går det bara att burna :D | |
Lars Jakobsson |
Då gäller det att få ha kvar den gammla programvaran alltså :P |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.