|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej går i tankarna att byta kärra, först föll valet mot en 530/540, men jag fick snuskigt dåligt i inbyte för min hos den lokala bmw ockraren... jag får 25k mer hos en annan affär 500m därifrån, och den försäljaren lurade nästan på mig en B10 från -00... :) bilen har gått ca 12100mil, full servicebok, samma ägare sedan ny, nyimporterad, nylackerad, dock är det inget jag är spec rädd över, då firman har jävligt gott rykte och brukar ta hem lite mer exklusivare bilar.. Priset då? 214.000:- vad tror ni om det? borde gå att pruta ner till 200k? Länk till bilen: Länk har lite funderingar dock, motorn.. samma som i bmw X5 4.6? har hört det nånstans, men är inte säker, några vanliga probs med den? Automat Lådan? samma som i t.ex 540a? vanliga defekter eller svagheter? Reservdelar är väl samma som i 540n i stort sett? Elektroniken är väl samma som i övriga bmw? Ägandekostnader? nån av er som har en och kan ge lite feedback? servicar är inget problem, då kompisen äger en verkstad, så alla servicar kommer göras där och stämplas, gratis.. | |
|
Den här verkar också prisvärd fastän den nästan gått 20.000 mil, renoverade toppar låter bra! Länk Men jag skulle nog satsat på en B10 3.3 dvs med rak sexa på 260/280Hk och EuroPlusGaranti, kolla på bmw.de Mvh |
|
| är det bara jag eller är huven öpen när de tog bolder på bilen som v8 länkar?? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ruggigt snygg Alpina "stor vill ha faktor här" handlaren är OK bara att köpa :) priset känns inte så dyrt men en del prutmån borde det väl finnas. ///MVH Hasso Länk |
|
Den är väldigt snygg. Men varför har den blivit omlackad? Den har varit ute länge till försäljning så lite prutmån borde det finnas. Mvh Henrik |
|
|
Borde gå att få ner lite i pris. Motsvarande bilar ligger i Tyskland oftast en bit under 20'€. När det gäller driftskostnader så är den garanterat dyrare än en 540. När jag kollade för egen del så var försäkringspremien hög, betdligt högre än för en 540 och t o m dyrare än en M5:a. När det gäller reservdelar så är ju mycket gemensamt med övriga E39 men då det gäller Alpinaunika delar så brukar inte dessa vara billiga. Det som presonligen oroar mig när det gäller B10 V8 är andelen bilar på mobile som har fått bytt motor kring 10.000 mil. Vet att jag någon gång räknade på detta och det var drygt 10% av alla annonserade som hade en utbytesmotor. Finns det några uppebara brister med motorn??? Den svarta kombin som det också länkas till började annonseras för ungefär ett år sedan. Var du i kontakt med säljaren som då nyligen importerat den. Kommer inte ihåg exakt men jag tror den då hade rullat 16-17.000mil. Under året som gått har den varit ute på annons lite då och då. Verkar vara en välskött och välutrustad bil men rent generellt så verkar Alpina B10 vara trögsålda både i Tyskland och Sverige. Många bilar som var till salu i april-juni förra året är fortfarande till salu. B10 3,3 kan ju vara ett alternativ det man ska tänka på är att den i mitt fall kostar samma pengar att försäkra som V8 (samma klassning enligt FB). Dom är relativt ovanliga och många av dom är rätt så snikigt utrustade. Dom är också ytterst ovanliga med automat (Switchtronic). ___ //Ulf |
|
| Inga elstolar? Satsa på en fullutrustad istället så säljer du den enklare sen. | |
| Var och testade den i helgen, dåliga däck runt om, 275&35-19 bak, sen var det ett rejält tickande om den när dom startade den, hade väl stått ett tag iof.., nog för att det är hydraliska lyftare men kompisens B10 tickade aldrig sådär, tickandet var inte borta förrns efter säg 8min eller så, så den skippar jag... | |
|
Dock så sprang jag på denna: 45.000 billigare, docl utan navi och tv, tvn lär ju inte funka längre iof, men kan ju klart vara värd att titta på, svensksåld och låga mig Länk |
|
|
-99 fick dom vanos (bättre med både vrid och bränsleförbr) Det ser ju bra ut att den är svensksåld med bra mil, men den har 10 tidigare ägare. Det får väl en att dra öronen åt sig... - ingen vanos - inga elektriska tolar - ingen navi - 10 tidigare ägare - 169.000 nonooooooo! Det finns fina B10'or därute så spana vidare. Köp hellre en lite dyrare -99 med bra utrustning. Du ångrar dig inte! |
|
|
Ok, jag hade visste inte att det skillde sig på motorn, fanns en till nu såg jag, dock framkallar färgen på inredningen kväljningar hos mig.. :) Länk |
|
|
Snacka om varningsklockor som ringer på den blilen när man tittar på VV Drog ut en fax på den och kan nån förklara varför man gör såhär om bilen är ok. Person 1 är registrerad från 2006-04-12 (POSTE-RESTANTE-adress till den personen, en som heter Ivanov, svår att få tag i med andra ord) Person 2 är registrerad från 2006-04-24 (han som driver någon sorts bilhandel) Bilen har aldrig varit i trafik och säljs av en firma som heter "Ett strå vassare" De flesta av deras bilar har gått 11-12.000 mil .... |
|
|
Inredningen på den senare framkallar snarare vällust hos mig :) Är den bara skruvat skräp? MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
La ut min lilla pärla på annons nu för att kolla läget såhär på vår-kanten. Efter 2000 underbara mil så är det dags för en diesel-touring. Helst en D10, annars kan jag tänka mig en 530D eller Discovery/Range Rover. För övrigt så lär tydligen "Ett strå vassare" ha figurerat på Nordic Audi med en skruvad RS Samt att den B10'an som du var och tittade på har M-backspeglar av någon anledning. Såg inte det första gången jag såg bilderna. Kan ju bara vara någon som tycker det var fräckt. Dock lite varning eftersom den tydligen var omlackad också. |
|
| Grejen med B10 är att de verkligen verkar vara toksvåra att sälja. Har precis som programmer sneglat på dem länge, och det är samma bilar till salu - inte månad efter månad - utan snarare år efter år! Min slutsats är att hela parken ligger runt 50k i begärt pris över vad marknaden är villig att ge. Jämför med min iofs långmilade men fint skick -99 540 touring (21k landsvägsmil), men rejält utrustad med skinn, navi, fullt M-paket osv. 90k gav jag för den. | |
|
Har som E38B12 inget emor färgkombinationen men jag hör också varningsklockorna. En 00:a med dom milen är svår att hitta i Tyskland till det priset om man är ute efter ett exemplar av normalskick eller bättre. Och ägarhistoriken sedan den kom till Sverige gör ju inte saken bättre. Vill man ha en B10 så är det bara att kolla runt ordentligt och hitta de bilar som är fräscha och sedan känna på om säljarna är beredda att anpassa priset till marknadsbilden. ___ //Ulf |
|
|
Hejsan. Värt att notera: B10 V8 har INTE samma växellåda som 540. Alpina säljer inte heller några reservdelar till lådan, och kraftomvandlaren (heter det så? torque converter) har varit ett rätt vanligt fel på dessa bilar. Om den havererar så är det ny växellåda som gäller. Rätt mycket info om dessa bilar finns på m5board forumet. -> Länk Funderade själv på en farmare, men sist å slutligen så föll det på att det migveterligen inte finns en enda b10 v8 i Finland (där jag bor), och importskatten var ganska svår att gissa sej till. Om du får tillverkningsnummern på bilen du är intresserad av, så kan du kontakta Alpina via mejl, dom är trevliga och berättar t.ex. om bilen haft nån garantiservice. Med tanke på problemena som funnits (många med motorbyte gjort, växellådsproblem), så skulle jag personligen föredra en bil som fått ny motor / växellåda framför en med lite lägre mil men originalmotor / växellåda. Bara mina 0.02 Euro. |
|
|
Hej Luften! det där var ngt värt att tänka på, helt klart.. |
|
|
Nu vill jag inte avskräcka dej helt, det finns ju garantier man kan köpa som täcker eventuella problem som kan uppstå. Själv är jag oxo inriktad på en b10 v8 (eller v8S) så småningom... Exempel på problem med momentomvandlaren (så hette det ju) -> Länk |
|
|
Sista kommentaren för idag (från mej iallfall) :) Det verkar även vara rätt vanligt att topplockspackningen går i dem. Dessa är inte helt enkla att få tag på, men det verkar som om folk försöker byta dem i förhand för att förhindra motorhaverier. Den här tråden gäller Alpinas v8or allmänt, men även m62 och m62tu samt vilka packningar som kan användas. -> Länk Och för alla intresserade, Alpina ETK för för B10 V8 finns här -> Länk (för övriga Alpina modeller, sök i denna tråd -> Länk ) :) |
|
| Precis, vanligaste orsaken till motorbyte = att topp packningen går. alternativt att det erkänt veka kylarsystemet ger sig... ligger man då i 280 knyck på autobahn kokar det rätt fort :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.