AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.061

Passande baselement

Sida 1 av 2
matsrosen
Har ett mds classic amp.2 2*150w (skrytwatt, medveten om det)
Vill ha en 12" till detta steg, någon som kan rekommendera en bas som skulle ge mig lite tryck i bagaget?
Tack på förhand!

/Mats
jocker18@home.se
Hejzan, kolla bilradiolagret, Gas Silver 12", har själv två st...väldigt mycket för pengarna, och spelar bra i små lådor, dessutom är den väldigt lättdriven

jag skulle garanterat köpa samma igen om det behövs

WmB SoundZ
visst du klarar att driva en 12” med det steget… är ganska strömstärkt och ger ändå en ca 150 wrms (mono) så om du vill ha ut 100% ur en bas ska du titta på någon runt där annars blir det tungt för steget och du mister den (snabba basen och attacken) i den men är du bara ute efter ”muller” eller bara det djupaste så klarar man lätt att driva någon lite större 12a, vilken du ska välja ska du du välja efter smak och plånbok antar att du inte är ute efter att lägga någon störe summa
och vilket bas du ska ha… ja det finns måna men jag hade inte köpt en gas GAS Silver 12…. Då hade jag köpt en MDS MDS FAN-12R tittar man bara på datan snabbt så är känsligheten på gas 89dB och mds på 95db (och kraftigare magneter) och för den som kan lite om db och så vet att för varje 3 db ökning/minskning så krävs det en fördubbling/halvering av effekt och det skiljer 6 db mellan dem så man kan lätt säg att mds basen är mer lätt diriven och själv känner jag många som har sådanna och jag tyker dom ar skit bra till det priset! Desutom är mds basen ca 100:- biligare så du kan ju säga att frakten är betald på den =) men men det är ditt val!
jag skulle satsat på 1 bas istället för 2, kommer bli mera kontrollerad, kolla gas silver som sagt, eller någon mds variant..

har precis hämtat mitt kicker ZR1000, ska bli kul när man får tid att bygga ihop högtalarlådorna.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Jorma Tiainen
Ett tips... Köp GAS silver!! Skapligt tryck för lite pengar, köp INTE mds!!! Det gjorde jag.. Fick inbrott i malmö förra sommarn å blev bestulen på mina silver 10" =( Tänkte prova nått nytt, men skulle inte ha valt Mds.. Sämre bas får man leta efter, jag gillade dom ialla fall inte... Funderar på Kicker... E det nått??? Så köp du GAS men som alla säger: Det e du som ska lyssna inte vi, men goda råd e bra...
matsrosen: Tycker att du ska kolla på Rockford´s basar, har en HE tror jag den heter, och den spelar bra tycker jag.

Jorma Tiainen: Kicker är ett bra märke, kolla på Kicker Solobaric, en helt underbar bas! Lite dyr bara, 12" kostar typ 4000 styck om jag inte mins helt fel.

Bayerische Motoren Werke
jag vill inte påstå att gas basarna är så överlägsna mds basarna, skulle nog helldre tagit en mds bas med fatboy upphängning, alltså längre slaglängd.

Några andra dyrare basar är ju inte att fundera på med det steget heller.

HE basarna känner jag inte till, har själv 2 HX2 15" och dom spelar på rejält, men sen kostar dom ju 5000:- styck med, och det krävs stort steg.

Jorma Tiainen
Man kan diskutera detta i oändlighet... Det e ju ände ens eget öra som avgör.. No offense... Men jag kör inte mer än med tior i min kombi å det trycker på ganska bra.. DANNEJ: Dom e ganska dyra va?? Jag har Mds fanatic R 10 alltså basar för under tusen kr.. DÅ rekomederar jag GAS hellre än MDS.. men det e ju jag det.. Men OM JAG SKA BYTA, DÅ KÖPER JAG GAS iaf.. Mer tryck för pengen... E inte ute efter ljud för trettio tusen å skryta med, jag vill bara spela mycket bas... Men man kan ju köpa två 34" om man vill... Då lär det bli tryck..... "Livet består av två saker: Full gas å mera bas" mitt ljud låter dessutom inte så mycket utanför bilen.... Bara lite! Ska mna spela, ska det låte i bilen inte i bakluckan eller i plåten som "många" verkar tro.... Kom i håg: Det e alltid det egna örat som bestämmer... Rätta mig gärna, tar emot kritik... Har bara byggt i åtta år...
jag tänkte på fanatic power eller audiophile power serien, kostar 700:- styck nånting, och dom skulle jag tro är bättre, har dock inte kollat så noga, har haft en gas 10" tyckte den spelade för lite för 550:- eller vad jag nu gav.

Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Man kan mycket riktigt diskutera detta hur länge som helst och helt riktigt är att ens egna öra ska avgöra.

Jag har hört en del MDS som spelar mycket bra faktiskt och nej, jag har dom inte själv.

Mina favoriter är:

EarthQuake CP 12 (ca: 2500:-) Wow!

Cerwin Vega Vega 124 (rätt ok pris, men kommer inte ihåg exakt) Ren o ok.

En annan lågprisare som spelar bra (i min nuvarande låda) är Zachry BX-412 som jag gav 500:- för.
Jag vet inte om de finns att få tag på men om de gör det är de värda att testa!
Gjuten korg, kolfiber/kevlar-kon bra tryck.

Jag har lyssnat på olika MDS och i en bra byggd låda spelar de allt från helt ok till RIKTIGT BRA.

Glöm inte bort att slutsteget påverkar slutresultatet med.

Lyssna, testa och fundera på hur mycket av bagagerummet DU är beredd att avvara för ljudets skull.
Förr hade jag inget bagageutrymme men numera kan man bygga, med rätt högtalare, rätt små lådor.

Lyssna, testa..... Kolla in olika färdigbyggda alternativ, MDS likväl som GAS (har inte lyssnat på GAS men vet att de senare ÄR svåra att räkna bra lådor på) och även andra märken, kom ihåg at det inte alltid är storleken som avgör otan just....LJUDET!
:)

[ www.tocnet.nu ]
Thobbe du har MYCKET rätt i der du säger och jag vill bara säga att till många andra så bör ni nog tänka lite till…. Vi snackar om en bas till ett steg på ca 150 wrms… Hello!!!
Visst finns det många bra bassar av alla märken men ni snackar om bassar för 4000:-
Lägg isf det på ett bättre slutsteg.

Iaf om man bara kollar på mellan en gas 12 och en mds av dom jag ovan nämnde så skulle jag vilja garantera att mds spelar mer!!! Det kan man ju lätt räkna ut… magnetvikt värdena m.m
Och om ni ska jämföre dessa så ska ni då tänka er dom
1. i samma bil
2. med samma effekt
3. med RÄTT UTRÄKNAD LÅDA!!!!!!!!!! ( Till bil och bas )
så spelar mds bättre….
Det är JÄVLIGT viktigt! Med att ha rätt låd konstruktion och volym till en bas efter vilken bil typ du har ….
sen vill jag bara till lägga att jag inte favoriserar mds det finns många annan basar där ute som är bättre... jag har hört många andra spela bättre men inte till den pris klassen…
ni som vill köpa gas… ska ni köpa pyramid också ??? eller är de det ni redan gjort ????
håller med på det resonemanget, men vill även tillägga att pyramid basarna låter bra för det priset, menar en 12" för 170:- kan man ju knappt begära att den ska fungera överhuvudtaget. sen att dom inte är värda att lägga ner tid på lådbygge är en annan sak.

vid närmare eftertanke så skulle jag, med det steget satsa på 8" i hatthyllan eller nått, det blir nog mera bas för pengarna.

Jorma Tiainen
Mina GAS spelade i alla fall mer än dom MDA 10" jag har nu.. Måste ha varit nått måndags-ex.. Jag e nöjd med mitt ljud men det finns säkert folk som klagar på det med.. Smaken e ju som baken....salt =) Jensen då??
Jorma Tiainen
MDS ska det ju stå =)
Tyckte jag märkte en antydan till att 150W inte skulle vara tillräckligt.
OM det är 150 riktiga wattar, och OM det var välbyggda rätt beräknade lådor, t.ex med ett par åttor eller nåt annat snabbt så skulle det låta mera än man kan stå ut med i bilkupén.
Dvs om man inte tycker det är OK med permanenta skador på hörseln osv.

FP
hmmm, 150 RIKTIGA watt för 900:- eller vad det steget kostar, jag tror inte det.

mitt soundstream är på 2x12,5W, det kostar 7000:-, men det går ju att lasta ner till 0,25ohm med, opm man har så många högtalare, knappast troligt.

Tycker att man själv ska ta och lyssna på flera basar och sedan själv besluta sig för vad som passar efter smak. Själv har jag haft flertalet olika basar och nästan alla spelar olika, och kan inte säga att ngt är bättre än det andra eller rent utav bäst....för det första får man tänka på vad det får kosta, sen är det bara shoppa så mycket som plånboken håller.

Nästa element jag tror jag införskaffar är nog DLS UR12, men tills dess lär man juh höra mycket annat bra och kanske ändra sig igen.

*Allt eller inget*
Hehe =) nää för 170 spänn kan man ju inte kräva mer… man kan ju alltid använda dom som kylskåps magnet när dom gjort sitt ; )

dannej… jag har inte mätt up det steget men enligt mds så är steget på 2 x 75 wrms och amp 2 kan mono kopplas så isf skulle det hamna på ca 150 wrms men visst det låter mycket……
men man kan ju inte jämföra watt och watt så… nu snackar du kvalitén på watten och ljudet
det måste du ändå hålla med om =) … 0.25 ohm tja… 4 st dubbel talspoliga element det är bara till att lasta ner hehe =)

folke jo jag vet att man med 150 äkta watt kan spela riktigt högt! =)) vart inte menat så även om det låter så men, snackades om bassar för 4000 och huvud frågan var vad vi/ni/jag rekommenderade till ett amp 2 steg skulle du rekommendera det ? känns väll ändå synd att ha sådana basar till ett sådant steg
Det där Soundstream steget är väl kopplat i klass A verkar det. Då blir ju inte effekten så hög, men ren.
Jag ser inte finessen med att köra extremt lågohmigt. blir ju bara ökade förluster i kablar och anslutningar, för att inte tala om inne i slutstegen. Det är ju bra att stegen är stabila ner till si eller så många ohm, men nåt kvalitetsmått är det väl inte. Bättre då att se till att högtalare inkl. filter och låda visar så jämn impedanskurva som möjligt, och att välja element med impedanser så att serie/parallellkoppling ligger inom rimliga nivåer.
Snegla gärna på hur man gör i professionella sammanhang. Man kan ju höja bilens 12V till önskad nivå i stegets SMPS-del, så behöver man inte gå ner i impedans för att få ut önskad effekt.
Jag skulle välja en bra montering av högtalarna i första hand så att ljudet kommer in där man lyssnar, då skulle 150W räcka VÄLDIGT långt.
Tyvärr väljer många att spela i skuffen, medan man oftast sitter i kupén och lyssnar :-)
Då går det ju åt många wattar, möjligen till gagn för de som står utanför bilen.

FP
hmm, jag vet tine det ja, det är 0,25ohm i stereo, alltså 8 dubbel talspolade högtalare på ett steg.. tror inte det blir så bra.

jag kom på att ljudia säljer MGR högtalare, och dom låter välldigt bra för vad dom kostar, satsa på 2 eller 4 8"are kanske??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.