|
Sida 9 av 12
|
|
|---|---|
| Tycker ändå inte priserna på M Roadster gått ner så mycket senaste 5 åren. Tittade åt en sådan år 2001 och då låg de runt 230.000. En värdeminskning på 10.000 per år är ju inte mycket att tala om då det gäller en M-bil. Självklart ska man ha lite extra klirr i kassan när man skaffar en sådan bil då den faktiskt inte är lika driftsäker som modellerna med mindre motor. Håller den ihop så kostar den faktiskt inte särskilt mycket mer än en 2.8 att äga. Försäkringskostnaderna såväl som servicekostnaderna är ungefär 50% högre jämfört med 2.8, likaså är glädjefaktorn känns det som :). Men som sagt, kommer man över ett illa skött exemplar av en sådan bil kan det lätt springa iväg. Vevstakar har rasat på M-bilar förr.... | |
|
När jag köpte min M roadster 2001 så låg de flesta över 300000:- i tyskland..... Samma dag jag slog till hittade jag endast 4 st M roadstrar under 30000€ av mer än 100 st utannonserade bilar på mobile.de, samtliga 97:or. Men som du säger så har priserna varit ganska stabila ändå. Bilar som kostade runt 250 000:- i sverige år 2002 kostar runt 200000:- idag, och det, mina vänner, är riktigt billig körglädje! |
|
| Jag ändrar mig. Det var år 2002 som jag köpte min första Z3 och tittade aningen åt M Roadsterhållet också. 2001 låg de betydligt högre som du nämner. Det var ett helt sjukt värderas på den första åren för att sen plana ut mer eller mindre helt och hållet. | |
|
Björn, jag tror oxå det går att hitta en välservad och fin 2.8'a för 125 - 130.000, men man kan inte begära att den skall ha feta 18" hjul, AC, hardtpop, M-Chassi m.m. för det priset. Sådant måste man vara beredd att betala något extra för. /Fredrik |
|
| Jag tyckte det var sjukt billigt med priser runt 300000:- för en sådana bilar som bara var några år gamla, nypriset var ju trots allt över 500000:- i grundpris! Jag är nöjd över att jag inte köpte boxster S som jag var när att göra. Den har så mkt bättre andrahandsvärde att det hade blivit dyrt för mig att avyttra den i tredje hand, dvs jag hade förlorat mkt mer pengar på den...... | |
|
Fredrik M, då är vi nog ganska överrens om prisbilden trots allt. AC har väl de flesta, eller? Men 18" hjul, hardtop mm kan man nog få betala extra för. Racerbilen: Länk |
|
|
BjörnB, Visst är vi ganska överens om prisbilden på en ganska basic bil, men några här verkar begära att bilen skall vara topputrustad för samma slant, eller vill inte betala ett öre extra för dessa detaljer. Jämför man då med de 1.8'or 1.9'or som varit uppe på diskussion i detta inlägg, som vissa har ratat som tokdyra, så har ju dessa bilar varit relativt välutrustade, en hade t.om sportstolarna, vilket är väldigt ovanligt, och givetvis hamnar då priserna närmare en snikutrustad 2.8'a Jag har nog sett fler bilar utan AC än med, verkar dock bli vanligare ju nyare bilen är. De äldre vagnarna -96 till -98 har oftast inte AC, och det är ju i det prisintervallet vi diskuterar. Trevligt för oss som redan äger en Z3 är ju att introduktionen av Z4'an inte verkar ha påverkat priserna på Z3 i någon större utsträckning. Givetvis kom det en prisdipp, men inte så farligt som jag hade befarat. -------- Beppo, jag är sååå nöjd att jag inte köpte en Audi TT istället, fast å andra sidan, efter provkörningen av en TT så var det liksom inget snack om vilken bil jag skulle ha. Det går att skyffla tonvis med körglädje ur Z3'an medans TT'n mest kändes som en bil att förflytta sin kropp från punkt A till B med. Låg visserligen rätt hyfsat på vägen, men med en totalt oinspirerad motor som saknar allt vad karaktär och gångkultur heter. Min uppfattning har ju inte ändrats sedan en kompis TT mest strular, elproblem och ett motorbyte. /Fredrik |
|
|
Kuriosa: Kollade på en Z3M Roadster med 7000 mil på mätaren och importerad, i gott skick för 205.000 2003. Samma bil var till salu i våras. För exakt samma peng. /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
|
Karin, hur gick det? Finns bilen i Tyskland kvar? /Fredrik |
|
| Z3 har väl varit en av de mer tacksamma BMW-bilarna att äga vad gäller ägandekostnader. Kan inte tänka mig någon annan BMW som legat så pass stabilt i pris. | |
| Fredrik M - Jo den fanns kvar. Skall åka ner nu till Tyskland över helgen och kolla runt på lite olika bilar! Så kommer man väl hem på måndag med en Z3 =) =) =) ! Bara körkortet kvar som skall fixas =P | |
|
Lycka till och hoppas du kommer hem med en fin Z3'a. Åk gärna en bit ned i tyskland och undvik de värsta vimpelhandlarna. =) /Fredrik |
|
| Karin: Tänk på att det är kontanter som gäller vid en sån snabbvända. | |
|
Fredrik M - Mm jag skall åka till Lubeck, dock skall jag köpa av en bmw-handlare och inget annat. Peter E - Japp jag har kontanter :D |
|
| Så annorlunda saker kan vara. Här i sverige VILL dom inte att man kommer med kontanter för handlarna är rädda att bli rånade på pengarna direkt efter bilen har köpts. Det har tydligen hänt några ggr att X kommer in med kontanta pengar och köper en fin bil, varefter X:s vänner avvaktar rätt tillfälle och därefter rånar bilhandlaren på dennes pengar.... | |
| Fredrik M: Ja en z3 går inte att jämföra öht med en TT. Hade en audi A3 förrut som bruksbil innan 330:in, och den var ju som en golf att köra, och de gånger jag kört TT så har det kännts som just en golf att köra, fast med stötigare (ej mer inspirerande) fjädring och lite mer sprätt i spisen. | |
| Har köpt bilen, får den på måndag =) ! | |
|
Grattis !!! Var den lika fin i verkligheten som på bild ? När dimper körkortet ner i hand då tro ? ;) |
|
|
Tack =) =) Nej men jag har inte sett den än, mamma åkte ner till Tyskland för att köpa den. Men av det jag hört är den jätte fin. Kanske får bilder av den idag. Körkortet ja, det fattas. Har ju försökt me uppkörningen en gång, då hade jag inte tagit lektioner på körskola, det gick inte så bra. Men nu går jag på körskola. Hoppas på att jag tar den snart iaf, men d e svårt =/ |
|
|
Du måste vara sjukt sugen efter att få se bilen, det skulle jag vara :) Hehe nu har du ju fått en skaplig morot för att klara av uppkörningen då i alla fall, skaplig förstabil måste jag ju säga, bra mycket finare än vad jag hade själv :). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.