AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
36.212

Kostnad för z3

Sida 1 av 12
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Hej!

Jag ska snart köpa min första bil, och det blir troligen en z3. Vore därför väldigt tacksam om någon kunde svara lite på mina frågor som faktist har en z3. Jag vet att försäkringskostnaden kan variera, men ungefär hur mycket kostar den månadsvis/årsvis?Hur mycket kostar den egentligen att ha per år? Hur håller bilen, går saker sönder ofta? Och är det dyrt med reparationer?

Väldigt tacksam för ett svar =) !

Karin.
pe
56
permoh66
Lotus Elise 111R -07
Hej Karin min Z3 2,8 1998 ligger på ca 50kr/mil exkl värdeminskning då kör jag bara ca 500mil april tom okt, Försäkringen kostar för helår och 1000mil 8000kr på SalusAnsvar bonusklass 7 (11 000kr på TryggHansa som jag hade förrut). Självklart får jag tillbaka en del pengar på försäkringen då jag ställer av den. Hoppas att du har råd för det är en väldigt trevlig bil att både äga och köra.

MVh

Pelle
z3 1.8/1.9 borde väl vara billigare att äga eller??
pe
56
permoh66
Lotus Elise 111R -07
Det borde rimligen både vara billigare att försäkra och köpa en 1,8 eller 1,9. Sen styrs försäkringpremien mycket av var man bor, hur gammal man är och hur länge man har haft bilförsäkring och säkert en del andra diffusa parametrar som endast bolagen har koll på.

Pelle
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Tack så jätte mycket för svaren! Jag skall troligen köpa en lite billigare z3 för runt 120 000. Hoppas att allt går som det skall =)!
ja
101
jayman
E61 525iT xDrive -10
Som referens: Jag själv. Villa m. garage, Sthlm, 30. Betalar 8000 i helförsäkring för min svensksålda Z3 1.8 -98

Bara ut o känna o klämma på olika exemplar. Läs gärna på lite ang. mätarfusk -vs- skick på bilen så du inte blir blåst på din första bilaffär.
ka
204
kaell
330xi -01
Svensksåld 2,8 Coupe 5000kr/år helförs.

Måste nog säga att de är en ganska billig bil att äga. Lätt med reservdelar om man tänker lite smart och tar delar från ex. E36. Samt den "starkare" 2,8:an kanske är ett bättre köp då det är en vanligare motor? Tänker då på reservdelar, driftsäkerhet samt andrahandsvärdet.

__
Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Tack för alla fina svar =) ! Men hur är det med vinterkörningen med den här bilen? Går det? Jag pendlar mellan z3:an och mercedes SLK - 200, vad tycker ni?

Tack !
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Sen så har jag tittat på en z3 som är från 1996, säljs på en bmw group för 118 000. Är detta ett bra köp från 1996, eller är en såpass gammal modell kostnadsfull, alltså att den går sönder ofta osv?

Tack =) !
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Nej Z3 går inte sönder ofta det är en mycket hållbar modell oavsett vilket motoralternativ du väljer. Slitdelar och liknand eär även de relativt billiga att köpa på BMW och väljer du ett motoralternativt som är skilt från M-modellen är den även billig att serva. Se till att du får en bil som är servad enligt servicebok. Fråga handlaren explicit om detta, det lönar sig...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Z3 är ju baserad på relativt gammal och välbeprövad teknik. Många delar är tagna direkt från E30 och E36-modellerna. Det är den enda europeiska bil som ligger topp tio bland de bilar som får minst anmärkningar på besiktningarna var det någon som sade. Oftast är dessa bilar mycket välskötta relativt andra bilar av motsvarande årsmodell.
Är den väl omhändertagen så håller den mkt bra!

Skulle gissa att SLK är dyrare att äga på de flesta punkter... Fast den har ju plåttak (eller hur?) så den är nog att föredra om du ska köra på vintern... Fast den är ruskigt mycket fulare än Z3an...

(Min pärla är till salu nu, för intresserade som har lust att kika på den är det bara att maila eller ringa...)
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Tack för svaren. Jag har nu lärt mig att det finns z3 fast med hardtop =/, är detta något som man måste köpa bilen med, eller kan man köpa till det senare?

Tack för svar =) !
det går att eftermontera...
Ni
86
Nike79
320 E90-06
330Ci E46-01
Jag har köpt mig en Z3 2,8 med Hardtop. Med den på så tycker jag att vinterkörning inte är några problem, Det blir även lite tystare i kupen med en.
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Hardtop är ett väldigt bra alternativ om man ska köra på vintern, funkar ypperligt bra. Dock så kör jag själv bara på somrarna..

Karin: När har du tänkt att införskaffa dig en Zäta? Kanske hinner få den till träffen på mantorp 6 maj, så blir vi en till med Z bil :)

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Om du tänkt vinterköra bilen så tycker jag definitivt du ska skaffa en hardtop. Vinterväglaget sliter duktigt på sufletten annars och det vill du inte. inte skoj att ha en ful suflett sen när det blir sommar. Det går utmärkt att eftermontera en hardtop också. Du får räkna med ca 3.000 för att sätta dit förberedande fästen och därefter ca 10.000 för en begagnad hardtop. Billigare blir nog att köpa en hardtopförsedd bil på en gång.

Vad för motoralternativ är du ute efter ? Hoppas du är medveten om att du får den bredare och i mitt tycke betydligt fetare karossen om du köper en Z3 med en sexa i.
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Sedan finns det ju alltid Coupéversionen att välja på oxå :) Då är det inga problem med bilen på vintern. Jag tror dock att du är ute efter just en cabbe så jag skulle då rekommendera hardtop om du skall ha den året runt.

Sedan måste jag personligen säga att Coupéversionen är snyggare! :)

Lycka till med ett ev. köp!

/Bo-Erik
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Hehe coupeversionen är definitivt inte snyggare men den är häftig i sig och den är ju ovanligare. Sommarkänslan i Z3:an är nog ändå den avgörande faktorn som avgör varför flertalet köper just denna bil.. och då går ju couén bort.
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Visst är det så...

/Bo-Erik
Länk
rsarits
Z3 1,9 (140 hk) -96.
Importerad
Bor utanför Uppsala, inget garage
Helförsäkring 1000 - 1500 mil/år
4300:-/år (länsförsäkringar)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.