AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.853

Värde på min 745 executive -86

Sida 1 av 2
he
38
hede_power
750il-99
318-94
Nu i dessa tider har jag fastnat för en e24 635 csi , men måste då först sälja min 745 för att få plats i garaget.
Men jag undrar då det ungefärliga värdet på en fullutrustad 745 executive(becker fram o bak, elstolar MM MM i mycket bra skick.
Motorn går som en klocka, turbon och toppparna är renoverade för ungefär 1000 mil sedan. Jag är andra ägaren och har orginal-seviceboken kvar med alla servicar och inspektioner + kvitto på alla reparationer. Bilen har gått 27000 mil men som sagt alltid servad och reparerad.

Så vad tror ni är det ungefärliga värdet på denna bil?
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Svårt att säga ett värde på den skulle jag tro!
För samlare som vet vad det är för bil och verkligen vill ha en i toppskick,kanske den har lite för högt miltal på mätaren.
Tyvärr brukar dessa bilar få donera sin motor till andra bilar då många fått upp ögonen för dess underbara karaktär och kraft!
Inte direkt var dag en sådan i fint skick som dyker fram på till salu heller.
En helt underbar bil beträffande prestanda samt komfort för övrigt, med tanke på sin ålder!

MVH Patrik
Är den så fin som du beskriver hade jag satt ut den för 35 000 kr. Trots allt en samlarbil.

MVH,
E38B12
Vorsprung Durch Überlegenheit
he
38
hede_power
750il-99
318-94
helst vill jag att bilen säljs till någon som färstår värdet i en orginal 745a och behåller den i det skicket. Skulle vara tråkigt om den slaktades för att bli "motor donerare"
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Helt rätt, sälj den till någon som förstår att hålla den rullande i originalskick.

//Magnus

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Sätt en prislapp som E38B12 nämner, så håller du säkert bilslaktar skaran borta!!

MVH Patrik
he
38
hede_power
750il-99
318-94
aa de ska jag :)
15
gösser

BMW 740iA-93
Håller med föregående talare. En så'n bil är värd ett bättre öde än en bilskrot. Sålde min 735:a E 23 till en sympatisk kille som ville behålla den i originalskick, och som jag tycker det är den värd. Den var faktiskt något bekvämare än 740 som jag bytte till, större säten och och bättre benutrymmen. Jag saknar den faktiskt men kunde inte behålla den p.g.a utrymmeskäl
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Visst är en e23:a blivande samlarbil, men jag är dessvärre ganska realistisk, ytterligt få samlare vill betala 35 tusen, med 27 tusen mil på mätaren, oavsett skick.

Det är just det som är grejen med att samla gamla bilar, det gäller att hitta de välvårdade exemplaren som inte gått så långt, och spara dom, långmilare finns det alltid att få tag i.

Sälj den i bitar i stället. Bara buffelskinnet torde vara värt en hel del om det är i gott skick.

Mats
BMW CS #5847
15
gösser

BMW 740iA-93
Håller inte med dej Mats!
Visserligen är E23:an en gammal bil men ack så skön! Det vore inte rätt att plocka ner en så fin bil. Vore det inte bättre att försöka sälja den till en person som verkligen uppskattade bilen för vad den är, d.v.s ett synnerligen fint exempel på vad BMW kunde åstadkomma vid denna tidpunkt. För att ta ett exempel...Vad hade Volvo och Saab att komma med 1984?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Det här var den enda 745 jag hittade på mobile.de:
Länk
7300 euro för en som gått 23000mil! (tror kanske inte den blir såld) Kanske bättre att sälja bilen utomlands. Det borde väl vara enkelt att sätta in en annos på mobile.de, om någon är tillräckligt intresserad så åker dom till Sverige. Bättre att hamna i Tyskland som hel bil än stanna i Sverige som donator.

/Mats J
he
38
hede_power
750il-99
318-94
Jo jag har funderat att sälja den utomlands .
Kollade också på mobile och autoscout4 men hittade inte många exemplar. Eller så lagrar man den några år för då lär det inte finnas kvar många 745or.
Förresten vet någon hur många 745 som finns reggade i sverige idag?

Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Menförihelvete!

Är bilen välskött i mycket bra skick, och man vill ha en 745:a att spara på så är väl inte 35000kr något att bråka om. Jag har ju inte sett bilen, men med mitt eget fordon som referens, kan jag tänka mig att man behöver lacka om den i nosen, sedan kan den vara hur fin och fräsch som helst.
Med 20 år i bakfickan är en välhållen kaross viktigare än 10000 mil hit eller dit. Ett ex som gått 15' kan vara klart sämre än en som gott 25', eller hur?

Vill man spara på den som sagt så spelar väl inte 5-10000kr hit och dit någon roll. Det är ju massor värt att toppar och turbo är genomgångna.

Märk väl att jag inte känner hede-power!!! :)))))

Men jag tycker bara att folk ofta är väl snåla och bara tittar blint på PENGARNA.
Vill man ha dylik bil och hittar ett fint ex så ger ju själva bilen så mycket känsla tillbaka och den känslan är värd mer än några tusenlappar hit eller dit.
Fan! att köpa ett välskött, fint patinerat ex. kan också ha ett värde. Den fina bilen som använts i 20 år är bra mycket mer speciell än den som stått i ett garage hela tiden. All den omtanke och vårdnad bilen fått under alla sina år och mil måste ju också ha ett värde.

Går allt som jag vill kommer jag äntligen att börja jobba som landskapsarkitekt om en dryg månad. Knäpp kanske jag är, men jag kommer "instantly" att börja kolla upp de e24 Alpina B7:or som finns till salu, kan inte hålla mig... Hittar jag "rätt bil" spelar inte 50 papp hit eller dit någon roll, jag måste ändå låna pengarna. Historia och skick är det viktigaste.

Skick och rätt bil är värt mer än pengarna (om man har dem förståss)! Men det är min filosofi och i och med att jag har den inställningen så finns det säkert fler som har den, även om vi inte är übervanliga;)

"Du är aldrig ensam!"

Nog predikat från mig!

Sätt ut ett "högre" pris och vänta på rätt köpare. Du kan få vänta ett tag, men då får du betalt som du vill OCH viktigast av allt, bilen får leva vidare med hälsan i behåll!

Lycka till!

mvh Fredrik.

Vacker förare ska ha vacker bil ;)Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Märk väl att de sura delarna av mitt inlägg inte var riktat mot någon speciell.
"hede" har rätt bra support i inläggen, tycker jag.

Det var mer ett behov att få uttrycka mig som råkade spricka upp och bubbla över just här :)

mvh Fredrik

he
38
hede_power
750il-99
318-94
sant sant

BIlen såldes -87 till en äldre man. Den har haft samma ägare fram till 04 tills jag köpte den. Den var genomgången reparerad och served på samma bmw-firma under alla dessa år. Det roliga är att denna bil har varit på alla service och inspektioner i nästan 20 år. många stämplar i intruktions boken :) Jag vill inte ens tänka på hur mycket han la ut på reparationer o dyligt under alla dessa år. men Servar man en bil och håller den fräsch då håller dom, vilket märks då man får uppleva en körning i denna bil.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

gösser: visst är E23:an en härlig bil, jag åker ju en själv....

635 CSi: du tar i....jag kan hålla med dig i vissa avseenden, MEN , nu är det ju dock så att det är den s.k. "marknaden" som bestämmer priserna även på äldre blivande samlarbilar. Oavsett om du tycker att folk är snåla eller inte.

E23:an är otvivelaktigt sannolikt just nu på sin "värdekurvas" bottennivå. Kommer aldrig att bli billigare.

hede_power: Du som har en behåll den, och spar på den, alla andra som vill köpa, passa på, det blir aldrig billigare.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
t80196:
Jo, nog tog jag väl i en del, men texten ser värre ut än andemeningen. Min tillfälliga sinnesstämning gjorde att det hettade till lite i tangentbordet. Jag menar inte att "hede" kan begära 80000kr för bilen, eller det kanske han kan;) men DÅ blir den svårsåld. Alternativt kommer det folk och tittar på den bara för att den är så dyr...
Vad jag menade var också att 35000kr för en entusiastbil inte är så fasligt mycket pengar. Det är definitivt i den lägre klassen.

Nä, mycket billigare lär e23 nog inte bli, fast det kommer nog att dröja ett tag innan bilarna börjar stiga i pris.

Dina sista ord är visdom! ;)

mvh Fredrik

he
38
hede_power
750il-99
318-94
Vill inte skänka iväg den. Fast som sagt är väldigt sugen på en 635 och glida runt med i sommar. Får se om familjemedlemmarna tillåter fler en 4 bmw . isåfall behåller jag 745 tills jag hittar den rätta köparen.
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

"Topparna renoverade", finns det verkligen fler än ett topplock på bilen?!?!:-) Annars ska du verkligen behålla bilen eller sätta ett högt pris på den, köpare kommer förr eller senare. Var så säker!

Min svarta: Länk
Min blå: Länk
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Äschm 745:or är bara skrot som det finns massor av, jag kan köpa den av dig för 5 papp prutat och klart ;) Skämt åsido, de här bilarna är mästerverk som är underskattade.

Behåll den och håll undan rosten så tappar den inte i värde eller sälj den och då till en sann entusiast.

C.Svensson: Fin årgång på dig och kul med en till som diggar E28 starkt.

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Är den i bra skick så ser inte jag några problem att få 35000:- för den. Jag köpte min för 27000:-, den var då i vettigt skick och snikig som få. Men vill man ha en E23 745 så får man betala vad dom begär, för det är knappast en bil som man hittar överallt. Bortsett några lik här och var.

MVH Morgan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.