|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Om man ska köpa en fälg säg att den är för en M3 el M5 kan en e87 ha den också. I så fall hur stort/liten kan fälgstorleken vara? Min BMW 116i Länk | |
|
du kan ta fälgar från den vanliga e46 inte m3 alltså dom passar rätt på e87. själv har jag fått på mina breyton nu Länk |
|
|
Bultmönster är samma på alla 5-bultade BMW-fälgar, det som skiljer mellan modellerna är offset samt centrumhålets diameter. Till E87 funkar det bäst med fälgar från E36, E46 och Z3, inom rimliga gränser. /// Gunnar E. |
|
BadaBing |
Är det ngn som kör en E87 med fälgar från E46, hur fungerar det ? |
| BadaBing: Här är en med E46 18"135M-fälgar i Sthlm som du kanske kan provköra. Länk | |
BadaBing |
Tackar, har sett den. Ser för övrigt riktigt bra ut ! |
|
Kan man ha RFT däck på vilka fälgar som helst eller krävs det RFT anpassade fälgar för att kunna köra på RFT däck? //Stephan |
|
|
Har pratat med Nokian och dom testar sina RFT på vanliga fälgar (H2 kant)för att verifiera RFT egenskaperna. Det ska fungera utmärkt. BMW påstår emellanåt att det krävs fälgar med EH2 kant (Extended double hump) för att säkerställa RFT egenskaperna men det verkar inte gälla om man monterar Nokian. Själv avser jag att montera Nokian RSi Run-Flat på en uppsättning E46 fälgar och köra med dessa i vinter. /EzyRider |
|
|
Tack för ditt snabba svar, har emellan pratad med en kompis som jobbar på däckhandel och han säger det samma, RFT fungerar på alla fälgar. Stephan ----------- BMWSC #382 BMWCS #5218 |
|
BadaBing |
Men med vanliga fälgar ser man inte däcktrycket etc.. |
|
Är det inte bara sensorer som fästas på fälgen? Så det bör väl bara vara till att eftermontera. Stephan ----------- BMWSC #382 BMWCS #5218 |
|
|
Däcktrycksindikatorn mäter över huvud taget inte trycket - vilka fälgar/hjul man har spelar absolut ingen roll! 'Punkteringsvarnaren' fungerar istället genom att jämföra signalerna från ABS-sensorerna. När man bytt hjul, initierar man systemet genom en tämligen invecklad procedur, varvid systemet lagrar förhållandet mellan antalet ABS-sensorpulser för respektive hjul. Om något däck tappar tryck, sjunker det ihop och det hjulet får därmed mindre 'effektiv' diameter och snurrar följaktligen något fler varv per körd kilometer. Detta märker systemet, och larmar för lågt lufttryck. Ganska smart. Enda gången jag kan tänka mig att systemet kan bli 'lurat' är om alla däck tappar ungefär lika mycket tryck samtidigt - och hur troligt är det? För övrigt är det krav på däcktrycksindikator om man ska köra med RFT-däck, eftersom det är väldigt lätt hänt att man annars inte märker när ett däck 'tappar luften' - RFT-däcken sjunker bara ihop lite grand, men vitsen är ju att det ska gå att köra vidare. Märker man inte att ett däck är tomt är det ju lätt hänt att man kör så långt och/eller fort att däcket förstörs totalt, och det kan lätt bli farligt. RFT-däck passar på konventionella fälgar (H2-profil), men för att minimera risken att ett lufttomt däck krängs av har i alla fall BMW satt krav på EH2-profil. Vet inte om det är ett lagkrav dock. Det går dessutom alldeles utmärkt att montera konventionella däck på fälgar med EH2-profil (vilket är en stor fördel, jag ser ingen som helst anledning att köpa RFT-däck igen när 'originaldäcken' är slut. Konventionella däck är bättre på precis ALLT, utom just att RFT-däcken går att köra en bit utan luft....) /// Gunnar E. |
|
| Länk | |
BadaBing |
Ok, tack för uttömmande svar..! Nästa kommentar..BMW sa att en bil typad med RFT däck/fälgar inte är "godkänd" med "vanliga" fälgar.. Ngn som vet svaret på det ? |
|
Mycket bra svar Gunnar! Tack! Stephan ----------- BMWSC #382 BMWCS #5218 |
|
|
Är det nån som vet om plåtfälgar från E90 passar på E87:an? Just nu är jag på jakt efter vinterdäck och har hittat E90 plåtfälgar med RFT däck på som jag helst skulle vilja köpa, om dem nu passar. Stephan ----------- BMWSC #382 BMWCS #5218 |
|
|
BadaBing, om någon på BMW påstår att en bil "typad" med RFT inte får använda annat än RFT-hjul, är vederbörande ute och cyklar. Det står inget om RFT-däck i vare sig Vägverkets trafikregister eller på registreringsbeviset för min 120d. Däremot finns ett antal 'alternativa däckdimensioner' angivna, bland annat 315/35R20 106W som inte ens verkar finnas som RFT.... /// Gunnar E. |
|
|
gunnare, helt rätt. Kollade med Bilprovningen och det enda som är av intresse i helbilsgodkännandet är dimensioner på däck och fälg, hastighets- och belastningskoder på däck samt inpressningsdjup på fälg. Vilken typ av däck som monteras är helt ointressant. Om BMW kräver nåt annat kanske det har att göra med garantier. Nån som vet? /EzyRider |
|
BadaBing |
Hej, Jag fick infon hos BMW Solna reservdelsavd. |
|
BadaBing, innehöll "infon" från BMW nåt om att det är garantier som kräver att man kör med RFT-däck och EH2-fälgar? /EzyRider |
|
BadaBing |
Nej, det sa de inte. Svaret uppkom då jag frågade om mina E46 fälgar skulle passa på en E90.. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.