|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| hm låter ju lite lång sökt att sälja bilen=/ å sen köpa tebax den eller vad hm då lära la de försäkringsbolag en gång hade inte vilja ha mig som kund=( | |
| Lyfter tråden igen... Jag reggade min bil på farsan och sedan på mig själv. Men hans försäkring började gälla på mig direkt efter bytet. Så man måste ringa till sitt för.bolag och säga upp sin försäkring annars löper den på! Gjorde det i mitt fall! Trygg Hansa var grymmt svåra att skaka av sig oxå. FIck höra en massa lögner för att de skulle behålla mig som kund! De sa att man måste haft bilen avställs i ca 30 dagar innan man kan säga upp försäkringen och att det skulle stå under villkorlen som man fått hem, men jag synade deras bluff och hävdade att jag inte såg nåt sådant krav! Då blev de skakis och medgav att det var en "oskriven" regel! | |
|
t80196:Precis så måste man göra säga till att man inte vill ha garageförsäkrignen annars så blir det en aktiv försäkring igen när bilen ställs på detta gäller halv/helförsäkring med enbart trafik så blir det inte garageförsäkring. Marios:När din far säljer bilen till dig så kan ju inte hans försäkring följa med dig det blir en ny på dig i så fall, sen kan du göra precis så som jag skriver tidigare i inlägget! Visst har trygghansa koll i 30 dagar efter avställningen det vet jag pga att jag jobbar där. Mpower |
|
| Varför dessa frågor över huvudtaget? Har ni som håller på med skenförsäljningar inte råd med försäkringskostnaden att löpa ingånget avtal ut, enligt vanlig svensk lag, sk ingånget avtal gäller? När en försäkringsperiod går mot sitt slut, leta ny billigare premie fick iaf jag lära mig en gång. Lagen gäller kanske inte i dagens stressade samhälle, vem vet. Mvh asken | |
|
2 veckors ånger rätt enl distansavtalslagen. Att man ställer av bilen och bytar bolag mitt i en förs period går om man trixar lite. Olika bolag har lite olika syn på detta, och rutinder hur de hanterar det hela. Enligt FAL så är man bunden preioden ut om inte försäkringsbehovet ändras. Tex, försälning, bilen stulen. Har man egendoms skydd ändras inte det behovet för att bilen står stilla. DVS har man kvar bilen och bara bytar bolag med avställning mellan så gör man inte helt rätt. Visst vissa bolag kanske snällt tar bort garageförsäkringe om man inte vill ha den. -Phil |
|
|
-Marios Låter väldigt underligt. Gjorde du ett ägarbyte från din far till dig själv så har inte din fars bolag något att göra med var du väljer att försäkra bilen. Bolaget kan inte helt godtyckligt ge dig en försökring hur som helst heller. Antingen har jag missförstått ditt inlägg eller så har de på trygg rört till det alternativt att du missupfattat situationen på något vis. -Phil |
|
| Nej det är precis så som jag skrev i tidigare inlägg! När ägarbytet gjordes så gick försäkringen över från farsan till mig automatiskt! När bytet gjordes så ringde jag för o fixa en försäkring och då sa de att jag redan var försäkrad?!? Men då sa jag att jag inte hade tecknat någon försäkring! Då sa de (på trygghansa) att den "följer" med?!? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.