AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.122

hej kan man upphäva en försäkring?

Sida 1 av 2
hej undrar om man kan upphäva en försäkring??
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Bara att ställa av bilen.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kan man byta försäkring efter det?
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Javisst.
Vid avställning upphör försäkringen att gälla.
fasen kan man ställa av å på som man vill då??är du 100 på detta att man då kan byta försäkrings bolag??
Wh
187
Whalle
523i touring-00
Jag tror bara du kan byta vid årsförfallodag. Du kan ju givetvis teckna en försäkring tidigare sen brukar det nya bolaget sköta resten.Annars får du säga upp försäkringen, då kanske det fungerar som du säger. Som sagt jag är inte 100 på det.Men jag har fått hem förfrågan på byte av försäkringsbolag
då har dom ordnat bytet vid den årliga förfallodagen.

/Whalle
är de någom som vet om man kan häva en försäkring då??=)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kanske inte aktuellt i det här fallet men det är bra att veta att man även vid köp av försäkringar har så kallad ångervecka. Utnyttjade själv detta då jag tog hem 530'n i somras. Eftersom IF inte kunde ge mig ett garanterat pris innan bilen blivit reggad så fick jag ett preliminärt pris. Direkt efter regbesiktningen 20 mil hemifrån så ringde jag IF för att få bilen helförsäkrad så att hemresan kunde kännas tryggare. Priset jag då fick var ca. 3000kr högre än det preliminära jag fått två veckor tidigare men eftersom situationen var som den var så accepterade jag. När jag sedan kom hem så ringde jag återigen runt och fick då ett betydligt bättre pris på BMW Originalförsäkringar så då teckande jag denna och meddelade IF att jag ångrat mig. Inga problem men jag fick givetvis betala för de dagar jag haft bilen försäkrad. Kommer inte ihåg exakt hur många dagar man har möjlighet att ångra sig men det går att hitta på nätet.

___
//Ulf
hm någon som vet?? till 100% som man inte gör nåt dumt, hm för man är väl jurdiskt sett bunden till den försäkring man har till den löper ut eller??
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Som sagt ställer du av bilen upphör försäkringen automatiskt!
Skaffar du sedan en annan försäkring innan nypåställning, sköter det nya bolaget resten!
Men se bara till att ordna med ny försäkring innan påställning!
Annars träder den tidigare försäkringen i kraft automatiskt.
Vid detta förfarande bör det gå iallafall minst 1-2 veckor innan påställning efter avställningen!

MVH Patrik
kollade mitt köpekontrakt å det var 14 dagars ångerrätt å pappret fick jag hem den 06-04-10 på försäkringen så då borde ångerrätten gälla eller?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gissar att det utgår från då försäkringen tecknades dvs när du ringde eller beställde på nätet. Alternativt om föräskringen inte trädde i kraft förrän senare så kan det vara det datumet man utgår från.

___
//Ulf
jockess - Det beror på vilket datum som står på pappret, då det är det man går efter, inte vilket datum man verkligen fått brevet i lådan. Står det den 10:e ska du kunna ångra den på måndag, men står det ett tidigare datum har ångertiden gått ut.
usch då hahahah då får jag la ta tjurna i hornen då=(
de stod den 10 på de dom skicka så då måste de vara då jag anteckna min försäkring!!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Föesäkringen upphör INTE om man bara ställer av bilen! Har frågat det flera gånger tidigare när jag ställt av bilen! Det från och med förfallodagen som du
kan byta bolag, normalt sätt.
Wh
187
Whalle
523i touring-00
Då får man ju oxå rätt bonus om man har det. Det blir ju automatiskt när man byter vid förfallodagen.Samma förfarande gäller ju vid hem och villa försäkring.Vet själv av egen erfarenhet.

/Whalle
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Abbe!
Jag har själv nyligen bytt försäkring från L.F till entesuiast försäkring i annat bolag.
Blev till och med hänvisad att göra på detta sätt för att byta försäkring.
Sagt och gjort det nya f.bolaget tar hand om allt.

MVH Patrik
juridiskt sett så är man väl bindande till en försäkring till den faller ut,man kan ju ej häva försäkring mitt i av bara,men de skulle vara nice kan man ta en korttidsförsäkring på 3 mån tro??
Om du ska upphäva försäkringen före förfallodagen så är det bara att ställa av bilen och sedan säga upp försäkringen, svårare än så är det inte.

Vill du upphäva försäkringen pga att du ska byta till ett annat bolag så gör du så att i slutet på månaden så ställer du av bilen och ringer till ditt försäkringsbolag och säger att du inte vill ha bilen försäkrad, sedan ringer du till det bolag du har tänkt att försäkra bilen i och gör upp med dom så att du har en försäkring när du ställer på bilen. Den 1:a i månaden efter är det bara att ställa på bilen igen, försäkrad genom ditt nya bolag. Det räcker med att bilen är avställd en dag.

Detta behöver man inte göra i ett månadsskifte men gör man det mitt i en månad så får man betala dubbel fordonsskatt för den månaden.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Ställer du av bilen måste du meddela f-bolaget att du inte vill ha avställningsförsäkringen, dvs garageförsäkring osv. Gör du inte det tickar försäkringen på och blir aktiv igen den dagen du ställer på bilen.

För att slippa huvudförfallodagen kan man ju fejk-sälja bilen, men det är ju en nödlösning

Mats
BMW CS #5847
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.