|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Jag står i valet och kvalet mellan en BMW 525 eller 530 och MB 300E. BMW är E34 serien och MB är W124. De ligger i liknande prisklasser men jag har svårt att bestämma mig. | |
|
Nog tycker jag BMW känns roligare och modernare än MB:n. 530 blir dyr att äga och 525:an har en hyfsat stor motor ändå. BMW 525 tycker jag. |
|
| Satsa hällre på 525 än på 530 om du inte är V8 frälst. Ganska likvärdiga prestanda men 530 dricker ca 2 dl/mil extra enligt tester. MB: har likt 525:an en härlig sexa, ganska likvärdiga bilar. Ingen av dessa bilar har några direkta nackdelar. Låt magkänslan avgöra. | |
|
Har haft både 525 24v och en 300ce 24v (aut).Mercan var törstigare men piggare. Reservdelspriser är nog nästan samma på både bilarna. Hade nog ändå satsat på en 525 24v om jag nu skulle välja på en av dessa.Även om jag sj köra Merca idag =) 500E V8 -1991- |
|
|
Jag tycker du ska köra båda bilarna och känna vilken som e bäst för dig. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
500E är respekt! Drömmer om att ha en sådan i garaget som putsobjekt. Innan jag köpte 528:an så kollade jag på en del E55 AMG, men kom fram till att den skulle vara lite för törstig om man kör minst 12 mil per dag. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
| Håller med M528. Även jag upplever 300E som piggare än 525i 24v. Däremot kan jag tänka mig att den är törstigare. Samtidigt tycker jag att E34an känns betydligt modernare på alla sätt och vis men också roligare och nättare att köra. Jag hade valt 525i alla gånger. Vill man ha en raket satsar man med fördel på 540 eller kanske till och med M5. | |
| det skiljer väl sig i hk från en 300e och en 300ce sportline, ca 30hk o det e skillnad. min 300ce var det mer fart i än 525:an och även i tanken... | |
|
300E 180hk. 300E 24V 220hk. Det vore väl attan om denna skulle vara slöare än 525i. Låt magkänslan avgöra. 525i är troligen det alternativ som ger mest för pengarna och är mest ekonomisk att köra. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
För ett par år sen hjälpte en kompis flytta o lånade has farsans MB just 300 o då hade jag min 525i 12v. Mercan känndes som en gubbil, lite tröt o allt i en spak på vänster sida... Och ja, det drar mer!.... |
|
|
MB:n är rymligare, dyrare att äga och betydligt tråkigare. Jag gillar W124 men tycker ändå att E34 är trevligare på de flesta vis. 525i 24V eller 530i V8 är en smaksak, gå på skick och utförande snarare än vilken motor som sitter i. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| Beroende på årsmodell så finns ju E34 530 också med 6:a och den bör ha liknande prestanda som Mb 300 , Mb är lite mer komfort och Bmw lite mer sport. | |
|
Vet inte ifall 525:an är riktigt mycket billigare att äga.Skall du däremot ha en 300E Manuell så ligger du i samma förbrukning som 525:an.Lite svårt dock att hitta manuell inte så vanligt. Blir det en 300E så ska du leta upp en 24v,absolut!Samma sak gäller bmw 525 så ska det vara 24ventilaren. Jag personligen tycker skillnaden på en 12ventilare och 24v är som dag och natt gällande både bilarna. Elr gör som jag,leta upp en fin 500E och njut av köpet =) Du lär inte bli besviken.Dessutom rätt bensinsnåla med tanke på kraft och motorstorlek. |
|
|
Kristian, utan tvivel hade ja köpt BMWn MYCKET roligare o piggare dessutom, har haft båda delar så ja vet! Mercan är dessutom högvarvig som fan o 24v är inte känd för o va tillförlitlig, med spruckna topplock o brustna kamkedjor m.m! Men som sagt, de e ju upp till var och en, så prova bägge o jämför! Lycka till! Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
| mercan kanske är tråkigare å mindre sportig! men går bättre!= brukar oftast betyda mer soppa! Provkör båda bilarna och bilda dig en egen uppfattning! Smaken är ju som baken delad! | |
|
De kraven jag har är att det ska vara AC eller klimatanläggning och farthållare. Och det ska vara en pendlarbil så den ska inte vara dyr heller.Därför som jag letar efter en med lite GDS. Och det är lättare att hitta en MB än BMW 525 med den utrustningen verkar det som. |
|
| Kvaliteten är överlägsen i Mercan. 124:an är den bästa bil de byggt. Om du bara ska ha den som pendlarbil och letar efter en "buske", varför inte snegla på en 230E ? Mer bil för pengarna och en riktigt ekonomisk pendlarbil med grym komfort. | |
|
Btw, kul fråga att ställa på ett BMW-forum :-D Testa och ställ samma fråga här Länk Möjligt att du får lite andra svar därifrån;-) |
|
| håller med robert om mercans kvalitet i 124! men en 230e har ju bara 2,3 liters 4an på 136hk går ju inte att jämföra med en 525i inte ens med (520i som till och med en piggare bil!) men en 300e med ganska mycket utrustning borde ju inte vara så svår att hitta! men priset kan ju lätt bli dyrare en bmw:n! kolla även e280,e220,e320 finns ganska många e320-94 med några mil på mätaren som gör mycket på priset!! E320 piskar ju även 325i-328i !!! ofta mycket utrustning i dom bilarna också! mycket roligare motor en en 525i, 530i, 535i ! drar ju mer soppa en en 525i (men vad......) | |
|
W124=kvalitet, kompisarnas pappa har alltid kört MB och den 200-88 automat de hade gick 43000mil utan bekymmer med knappt synlig rost. Kommer ihåg att det var 0 skrammel och allt kändes taijt! Automaten växlade perfekt och gick ganska lätt att nå 190km/h utan protester, vid kickdown från 4an till 3an varvade motorn hysteriskt och högt, lät sportigt och sköt på någorlunda bra i förhållande till tyngd och hästkraftsantal (ynka 105hk!). likaså var vindruset och isoleringen mycket imponerande, äve i toppfart var det tyst och fint i kupe'n. W124 och E34 är definitivt 80 talets bästa bilar vad det gäller kvalitet, men W124 är vassast, med största utrymmena och komforten, men så sportig är den då inte! |
|
|
När jag hade min 525i så fick jag tillfälle att köra mot en 220 hästars 24ventilare kom ej ihåg ifall det var aut eller manuell men det gick väldigt jämt 0-180/200 så just prestandan skiljer inte markant. Men är man van vid Bmw så kan nog Mercedesen kännas lite gubbig kanske?! Fast har man kört motorsvagare Merca innan så kan det likaväl vara svinkul med en mulligare Merca... Kristian:Har du ägt Merca/Bmw innan? Mpower |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.