AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.761

Är en 316 -93 med M40 motor ett "farligt" köp?

Sida 1 av 2
_k
31
_kALLE
316i -93
Hej!

Kör runt i en Golf III -94 1.4 idag och det börjar kännas som att jag saknar bakhjulsdrift och BMW-känsla lite väl mycket nu!

Vill inte lägga ner mycket pengar på bil men har hittat en 316 -93 som gått lite över 24 000 mil till ett bra pris, som det låter utan att sett den live iaf.

Säljaren verkar seriös och har haft bilen i 5 år.

Läste på begagnatguiden att M40 motorn är lite felkonstruerad, hur illa är det?

Vågar man köpa en som gått så långt och om jag åker och tittar på bilen, kan jag på något sätt höra om det låter illa eller normalt?
Lite tickande brukar det ju kunna vara.

Man får givetvis vad man betalar för men om någon har bra tips så vore det till stor hjälp!

Bifogar det som står om motorn på beg. guiden :

M40 316i/318i (Rak 4:a - 8 ventiler) 1991 - 1993 M40 motorn som introducerades först 1988 har en felkonstruerad topp vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamrem väldigt fort. När BMW upptäckte felet sänktes bytesintervallet för kamremmen till 4000 mil. Sliten kamaxel resulterar i ett tickande ljud från motorn.

Tacksam för svar!

//Kalle
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
316i kan mycket väl vara ett bra köp. Om kammen är sliten så hörs det rätt tydligt. är det ett svagt tickande är det inte någon större fara...

___
Bilbloggen: Länk
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
om du inte tvunget måste ha bilen så undvik den! eller köp den MYCKET billigt!
_k
31
_kALLE
316i -93
Det var två olika svar! =)

Förstår givetvis att det inte är någon ny bil man köper, man får vad man betalar för, som alltid.

Men en bättre bil än den jag kör idag är jag tämligen säker på att det är. INte för att det är något fel på Golfen men.... Ja man kan nog sammanfatta den med: MEN... =)

Men lite nyfiken "dd" vad du menar med "MYCKET billigt"?

//Kalle
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
M40 fungerar bra med rätt intervall på oljebyten och bra olja. Min bil har original kamaxel i OK skick vid 28´mil.
Dock har motorn nu fått alvarligare fel eftersom det uppstått ett skramelljud från botten av motorn. Förmodligen en kolvbultslagring som gett sig eftersom jag fortfarande har bra oljetryck.

Själv tycker jag att M40 är rätt ok efter 18 år och 28000 tidigare helt problemfria mil.
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
skulle vara kul och veta vad dom vill ha för den
Visa användare
162
Westerdahl
325i Coupé -92
320i Touring -95
320iA Sedan -97
Bara för att den tickar är den inte på väg att ge upp, min tickar ganska mkt och det har den gjort ett tag, det påverkar inte driften förutom det störande tickandet
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Min spinner som en katt vid snart 32000 mil :)

Mvh/Micke
Min 02sida
Länk
Min 318 med M40-motorn har snurrat knappt 27.000 mil och den funkar finfint.
Att den tickar lite är helt normalt. Tickar den väldigt mycket är det ju dock mindre bra. Som sagts tidigare så bara man sköter kamremsbyten och oljebyten med bra olja så går de många långa mil så vitt jag har märkt.
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
så alla ni som är nöjda med era m40 har haft dom sen nya? bara att inse fakta! m40 är en av dom sämsta bmw motorerna, jag är minst lika glad för bmw som ni! men men, fakta! golf har alltid haft väldigt bra motorer, nästan i klass med volvo b23 o b230, så det går inte att jämföra, ända orsaken till att välja bmwn framför golfen är bakhjulsdriften! har själv gjort vid ett par m40 där remmen gått, alla hade en kam som var på gång!
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Jag har haft min 318i-89 sedan -91 när den gått 4200mil och nu har den passerat 28000mil och jag kan inte påstå att det är någon dålig motor!! Har ingen sliten kam eller åtminstone känns det inga vändkanter på den. Finns ytterst lite tickade från de hydrauliska ventillyftarna med det är mest kosmetiskt. Går kamremmen av beror det på ägarslarv, inte på motorstackaren. Remmen ska bytas var 4000 mil, sköter man det + oljebyte inom intervallen så tror jag att en M40 håller minst lika länge som en Volvo B23a. M40 är en underbar motor, med ett bottendrag som få kan komma i närheten av, åtminstone 1,8. Har bara haft en 1,6 och den va inget att klaga på heller. Har haft gamla M10 maskiner också som inte gått så långt som va mer slitna och rök blått. För att inte tala om M20 som vipparmarna brister på så fort man gasar lite, men det är ju en annan historia...
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Just det, har haft min sedan ny -88. Skall dock säljas nu.
/Mats
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
att en m40 skulle gå 50-70 tusen mil är önsketänkande, det är vad en volvo b23 går.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Har haft min i 400mil, supernöjd!

Har gått 20400mil och går nästintill knäpptyst i motorn (med ingen blårök eller oljeförbrukning eller andra vätskor), endast vid start, speciellt då det är kallt kan det ticka i 2sekunder.

Jag vet hela historiken på bilen då det är en ägare mellan 1988-2005. Motorn har endast fått bytt vattenpump vid 14000mil + oljetrågspackning samt vevaxelpackning av mig, förövrigt är SI-kortet bytt 1992 då bilen ej startade (ca 5000mil), annars orörd och ej motortvättad, men är det dock idag.

Det enda problemet idag förutom lite rost, småkärvande originalbromsar som ej är bytta, är att motorn stryps vid ca 4000rpm på speciellt 5ans växel vilket med stor sannolikhet beror på LMM, ska byta den inom en vecka så får vi se vad som händer.

Målet för mig ör 30000mil med befintlig motorn utan renovering, vilket borde gå lätt för mitt bytesintervall för olja+filter kommer att vara 600-700mil eller var 3e månad, så kammen ska inte kunna gå ner sig allt för fort.
_k
31
_kALLE
316i -93
Nu blev man klart mer positivt inställd!

Pratade med säljaren och remmen har gått lite väl långt men om allt verkar funka och priset blir rätt så blir det nog ett köp och rembyte direkt.
Det borde väl märkas om den är i riktigt taskigt skick?

Bakhjulsdriften är ju en stor orsak att hellre köra BMWn, kan inte köra med framhjulsdrivet! Man har ju inte en aning vad bilen ska hitta på...

Men hela körupplevelsen lär vara bättre i BMW. Nackdelen är utrymmena för medpassagerarna och lastutrymmet.
Golfen är verkligen en stor liten bil!

Vill ha en bil som tar mig från a till b och gör det relativt bekymmerfritt och billigt, tror en 316 är perfekt för ändamålet.

Tror BMWn kommer dra mindre soppa faktiskt också, eftersom Golfen har så klen motor (60 hk) så blir det att man kompenserar det med blyfot så den drar rätt mycket, blandad ligger nog kring 0,9 skulle jag tro.
316 är ju ingen raket och det är inte heller vad jag söker men lite piggare är den iaf!

//Kalle
Min 318i har också en kamrem som har gått lite över intervallet för byte nu, den ska in den 3:e maj på ett kamremsbyte. Jag tror inte att du kommer att bli besviken med en 316, du vet ju om att det inte är nåt kraftpaket. Själv kör jag min 318 på strax under 0.8 l/mil vid blandad körning.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Exakt, min 318 tar ca 0,78l/mil vid pendling till arbetet under en vecka, eller per tank. Då ska man tänka på att min termostat kärvar höger broms ligger på samt fräscha vinterdäck med dubb sitter på och alltid kallstarter. Med fixad termostat + bromsok samt med sommardäck på lär jag hamna under 0,7l/mil, vilket var målsättningen med bilen, tar ju ca 3dl mindre än den jag pendlade med tidigare och på 3000mil under ett år blir det ca 10000kr så bilen är betald :-)
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Hört många människor säga:

"-Ja, men jag har kollat min kamrem och den såg fin ut..."

Kamremmen ser lika fin ut från dag 1 till den dag den brister! Har man ingen aning om hur långt en kamrem har gått - kör snarast till verkstad för byte! Fast bytesintervallet är låga 4000mil och ett byte på BMW kostar ca 2000kr blir ändå inte remkostnaden mer än 50 öre milen. Det motsvarar ca 0,4dl bensin/mil, med det tänkesättet så SPARAR en M40 pengar åt Dig eftersom den drar mindre än de flesta andra motorerna!
_k
31
_kALLE
316i -93
Så som en liten sammanfattning kan man säga att verkar motorn vara i skick så ska det nog gå bra bara man byter rem och olja snarast och sen servar regelbundet med bra olja?

För nog borde man märka om motorn är på väg att ta slut? Borde höras, är väl inget som kan "mörkas" tillfälligt med exempelvis tjockare olja eller likande?

Sen så är det ju en 13 år gammal bil så man vet ju aldrig vad som kan gå sönder!

//Kalle
Visa användare
30
kulmungi
318i -89
"så ska det nog gå bra bara man byter rem och olja snarast och sen servar regelbundet med bra olja?"

Låter som mycket förnuftigt... Jag köpte själv en 318i -89 för ett tag sedan och gjorde exakt detta... Blev en helt ny bil... Remmen böt jag för att ingen visste hur långt den gått. Sedan olja böt jag för att det såg ut som tjära på stickan...

tips är att byt olja en gång, kört lite några mil kolla sedan är olja bäcksvart igen snör in ett byte till eller fler om det fortfarande är bäcksvart. Kom ihåg även filter. Så har du motorn ganska snabbt ren invändigt och vad jag själv tycker på min bil går den mycket bättre... Kan ju bero på att ventilinstaällnignen börjar fungera bättre vilket ger rätt mäng bensin och utsläpp av avgaser.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Att bilen tickar behöver inte vara just kamaxel. Det kan även bero på att man bör justera ventilerna. Har samma problem - motorn tickar, speciellt när man kör i treans växel.

Trodde att d var dags för kamaxelbyte-körde till en verkstad, de kollade bilen med datorn och sade att motorn var okej på den sidan. Antar att man måste göra ventiljusteringen i mitt fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.