|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Tja Jag bytte temostat förra året på min M5:a, och det är väldigt tveksamt att det blev till det bättre, dvs att tempen går högre upp än innan, vid normal körning, så jag tror det ska vara så jag med... BMW - is there anything else? |
|
| Fick min bytt på garantin i höstas utan att det blev någonskilnad.Min ligger ca 2mm under mitten och det verkar vara så att dom gör så på dessa bilar. | |
|
Hade problem med detta också, nålen gick upp till kl 12 endast vid HÅRD körning. Bytte till Mekonomens termostat (Mahle) vilken var på 80grC istället för 79 som är original. (de hade bara den, passande även gamla M5:or) Nu står nålen spikrakt upp mycket snabbt och den håller sig där oavsett körning. |
|
|
Jag har samma problem som flera i denna tråden dvs att nålen står upp klockan 11 och når endast 12 vid lite hårdare körning. Jag ser även via teknikermenyn (och andra addons) att min cooling temp ligger på 79 grader som lägst även om nålen står klockan 11. Förra året bytte jag termostat för jag hade samma problem men så eskalerade det hela och tempen gick upp till 79 för att sen gå ner ordentligt. Termostaten hade gått sönder så den endast hade två lägen, stängd eller full öppen. Nu återstår bara det ursprungliga felet. Kan det vara en temperaturgivare som är trasig? Min fläkt går igång direkt när jag startar även om motorn är kall och den chokar ganska kraftigt i början (1100 varv, normal tomgång är 600 varv). Var inne hos BMW i gbg igår och en främre/undre tempgivare (den som sitter på slangen) kostar 345:- så det är ju inget konstigt att byta den men vet ni om det är den sensorn som fläkten går igång på? Borde jag byta båda givarna, dvs även den som sitter på termostathuset? |
|
|
Att den har högre tomgång när man startar den kall är väl normalt men har den även det när du startar den varm(1100) ? |
|
|
Nej då går den bra. Testade lite idag när jag var ute och nålen flyttar sig vänster från 12 när kylarvätskan går ner till 86 grader. |
|
| Tänk på att tempmätaren behöver inte visa rätt temp! På e46 så står iaf tempnålen på kl 12 från ca 60-65 grader till 115. 116-117 så börjar den röra sig! 120 så kokar den. | |
|
Jo jag förstår att det är ett kosmetiskt fel men jag vill ändå få det åtgärdat. Det kan ju knappast vara så här BMW tänkte att det skulle fungera för då är bilen än mer unik. Jag undrar bara om någon har bytt den undre/främre tempgivaren. Vad hade ni då för symptom eller hur märkte ni att den var trasig? |
|
|
Har M5 elektriskt styrd termostat? Har M5 temperaturmätare som står rakt upp mellan 76-113C som på övriga E39or eller är den "ärlig"? Kan vara intressant, för det betyder ju att om normaltempen är 80 på en M5 och nålen rör sig det allra minsta åt höger så har man problem. På övriga E39or är normaltempen mycket högre. |
|
| Gillar stuket på e30in temp, vet omg när de är fel! Tror faktiskt m5:an har samma typ som e30! Alltså tempen visar lite mera rätta värden för alla m5e39 jag sett så står den på samma sätt som e30, lite åt vänster och kan röra på sig lite granna! På e39 e46 är dem ju byggt i sten hur du än kör! | |
|
Jo men på E46 och E39 styrs ju tempen aktivt mellan 75-100C under normal körning, därför är mätaren så för att inte kunderna ska åka till verkstan och undra vad som är fel. Därför undrar jag om E39 M5 också har elektriskt styrd termostat, men av era inlägg att döma är ju problemet tvärtom. Dvs motorn går ej upp i temp under fiskörning. Eltermostatens funktion är ju att SÄNKA temperaturen vid belastning. Jag har 96C alltid i -20 eller 35 plus, men vid full gas på sommaren ca 77-80C. |
|
|
Som jag har förstått efter att ha läst om detta på m5board så är det normalt. M5an visar mer detaljerat vad man har för temperatur än vad en vanlig E39 gör, Min kan ibland närma sig kl 11 vid lugn landsvägskörning men i stan och när man kör aktivt är den alltid på kl 12. |
|
|
Hmm, jag kan inte bör göra något åt det då. Ingen som har bytt främre givaren? Hur vet man att den är sönder? Vad mäter de olika givarna? |
|
|
Den främre givaren mäter temperaturen från kylaren. Den styr elfläkten. När temperaturen från kylaren börjar närma sig motorns temperatur finns ju ingen kylkapacitet kvar och termostaten ska då redan vara fullt öppen. Då startar elfläkten. Är osäker på M5 men på E39 from 99 är den steglös. Den snurrar några varv som självtest vid start (hörs ej). Givaren går att ohm-mäta men bäst är att koppla i en dator och läsa av temperaturen så får man med hela kedjan. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Marin Jo jag vet att den riktiga tempen inte stämmer med mätaren! Tycker bara de är idiotiskt att den är totalt still ända till 115. Inte många grader till så kokar den! En vanlig svensson hinner mest troligt inte med och motorn hinner koka! Själv har man blivit skadad av alla temp problem på e30 så man har hela tiden 1 öga på tempen oavsett bilmodell! | |
| Har inget emot om systemet hade varit från 75-105 eller liknande! | |
|
Instämmer. Har aldrig provat vad som krävs för att få upp den till nära rött. Det står ju nåt om att det är ok ända upp dit men inte in på rött. "Why float through life when you can drive?" /Martin |
|
| Marin! Finns ett filmklipp på tuben som visar när dom provar köra upp tempen till typ 116 eller nåt sånt! Hittar tyvärr inte klippet nåmera | |
| marin849: Det har jag. Hård bankörning på Mantorp 25-30 grader i luften tar dig dit, men då ska du ligga och köra nästan på gränsen...släpper man av en del men fortfarande kör hårt så sjunker den snabbt :) | |
|
Jag har testat lite mer nu. Bilen har stått avstängd i garage i mer än 48 timmar. Temp i garaget är ca 21 grader. När jag startar bilen så drar elfläkten igång direkt på fullt blås och fortsätter iaf i 10 min för det var så länge jag orkade vänta. Är det den främre/undre givaren som styr fläkten? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.