|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Termostaten är bytt för drygt ett år sen pga att den inte gick upp i temperatur. Detta gjordes av förra ägaren. Nu är den sån igen, jag har fått anmärkning av BMW-verkstad att motorn inte går upp i rätt temeratur. Har hört nånstans att originaltermostaten är gjord i bakelit(!!), och den inte öppnar och stänger som den ska. Nån som kan ge mig råd/har en åsikt; ska jag byta termostat igen och finns det isf bättre grejer? Nån annan som har haft samma problem? BMW - is there anything else? | |
| Har precis likadant problem. Lämnar in bilen för termostat byte under veckan. Hur ligger din oljetemp? | |
|
Den ligger på ca 75 grader, kylvätsketempen på strax under "mitten", och BMW säger att den ska stå rätt opp! BMW - is there anything else? |
|
| Samma på våran även efter byte av termostat, tempen går till klockan 11 och oljetempen håller sig runt 75 grader, tills man börjar pressa den då det stiger till cirka 100 grader. | |
|
Samma med min, och då har jag dessutom den mekaniska fläkten borta:). 72-75grader vid landsväg 84-88grader i stadstrafik med AC på. Detta utan mekanisk fläkt. |
|
| Är det då meningslöst och byta termostat? | |
Buspelle |
Samma här, mätaren stannar umgefär "kl 11". Tror detta är standard på M5. Vill minnas att frågan varit uppe i någon tråd tidigare. |
|
Och samma här. Hade tänkt byta termostaten, men verkar som att man kan skippa det bytet då... |
|
|
Frägan är hur motorn mår vid ex.vis maxbelastning när tempen inte är uppe på normal. Jag har sen "barnsben" blivit lärt att inte belasta en motorn hårt som inte har blivit ordentligt varm. Frågan känns extra viktig på motorer som våra!! Var på BMW idag och frågade lite om problemet. Sedan 2003 har BMW i princip en tvåårig garanti på reservdelar. Det lät som om jag kan få byta min (drygt ett år) gamla termostat och få en ny utan kostnad. Bra service, överträffar iaf mina förväntningar!! BMW - is there anything else? |
|
| Hejsan alla har en bekant som också har en m5 e39 han har samma problem med tempen står på kl.11 trots byte till en ny termostat hos bmw...vad kan felet vara är det någon som vet något för de på bmw vet inte vad det kan vara....MVH | |
|
Jag hade samma problem, "kl 11" visade tempen. Men bmw bytte istället något relå? givare? till tempen, sedan dess visar den alltid "kl 12". Kanske låter flummigt, men allt behövdes inte bytas iaf på min! Nicke |
|
| sätt en pappakrtong framför kylaren :D | |
|
Nicke: Har du nån möjlighet att kolla mer exakt vad det var som byttes? Verkar ju vara ett ganska vanligt fel. |
|
|
Tror d va tempgivare för kylvätska som byttes för 140 spänn... Nicke |
|
|
Vore ju för väl om det vore så, ska höra vad BMW tror på fredag när jag är feber fri (hoppas jag). Kanske kan man lägga 3400:- för termostat byte på nåt annat kul. |
|
|
Låter hoppfullt! Häkkinen, vi är nog några stycken här som vore tacksam om du rapporterar hur det gick för dig hos BMW! Kolla gärna med dem hur även oljetempmätaren ska stå vid normalkörning. När jag fick min "dom" sa BMW att även oljetempen stod för lågt vilket tyder på att min motor verkligen går för kallt då det är mindre troligt att både oljetemp-och kylvätsketempgivarna skickar fel värden till mätarna. BMW - is there anything else? |
|
| BMW var så gott som säkra på att det var termostaten så det var bara och beställa. Ang. oljetempen glömde jag bort och fråga men tror det står i boken att den ska ligga mella 80 och 120 grader!? Återkommer när termostaten sitter på plats. | |
|
Har också beställt en ny termostat efter att ha använt uteslutningsmetoden... BMW - is there anything else? |
|
|
När jag var på service sist ryckte de mest på axlarna åt att tempgivaren pekar på "kl 11" som så många andras här också verkar göra. Min oljetemp går dock upp till 80 - 90 grader vid normal körning. intressant att höra att det inte nödvändigtvis behöver vara termostaten. |
|
Lasse Karlsson |
Tja BMW-freaks! Ibland tycker jag det verkar som om vissa BMW verkstäder har rätt dålig koll! Det intressanta borde väl vara motortempen(oljetemp). I instruktionsboken står det att kylvätsketempen kan pendla mellan färgskalorna utan att det behöver vara något fel! Ytterligheter(typ snorkalt ute, eller extremt hård körning av bilen borde ju kunna göra att kylvätsketempen varrierar? Kan ju inte vara så viktigt att just den pekar precis rakt upp! Skulle ju till nått extra i termostatväg, som kunde hålla motortempen vid en exakt nivå hela tiden, oavsett om bilen körs en stekhet dag på Nu¨rnbergring i F1 fart, eller sniglar sig fram i 30 gradig kyla! Termostaten är väl en vanlig strypning, som reglerar kylflödet utefter hur mycket värme som genereras i motorn? Stor kyla ute = stor kylning till motor via vätska, detta + låg värmealstring(lugn körning) borde ge lågt kylflödesbehov. Då termostaten strypt max den kan, så borde ju kylvattentempen sjunka under precis klockan 12 så att säga på visningen i bilen! Den borde kunna varriera enligt mig, och jag är inte bilmek, men BMW borde ha koll på detta! Är det svalt ute, eller jag kör landsväg, kommer min kylvätsketemp i stort sett aldrig upp till klockan 12 utan den ligger mellan första punkten och kl 11. Oljetempen ligger dock rätt stabilt vid strax över 80gr. Sedan blir det lite hårdare körning, varmare ute och mer stadstrafik, ja vips stiger oljetempen till runt 90-95 gr och kyltempvisningen ställer sig rakt upp klockan tolv! Kommer däremot inte oljetempen upp i normalt läge, ja då förstår till och med jag att det kan vara problem! Tycker det låter lite som Vanos-problematiken! Man vill byta för att tjäna pengar! utan att först ta reda på vad som är fel, om det överhuvudtaget är något! Kylvätsketempen ska alltid stå precis kl 12!! Nej!! BMW bättre kan ni!! HA DET!! |
Lasse Karlsson |
Tja BMW-freaks! Såg att jag själv låg kvar med senaste inlägget i denna tråd, och kan idag fylla på med lite mer kring detta! Hade min BMW inne hos Novation i Uppsala idag för strålkastarinställning, då jag fick nedslag på detta på besiktningen. I höstas på senaste servicen, hos just Novation i Uppsala, påtalade han som gjorde jobbet att vattentemp och oljetemp inte kommit upp i temperatur då han provkörde kärran! Tänkte då att jag inte kör vintertid, och att problemet får bero till våren! Därför beställde jag byte av termostat, nu när jag ändå skulle in! Enligt BMW(Novation) i Uppsala var det en ytterst kompetent kille på just M-serie som provkört bilen i morse och konstaterat att mitt problem med att oljetempen går till ca 77-78 gr vid landsvägskörning och vattentempen går bara upp till första punkten, var standard på de M5:or han provat, och att byte av termostat inte skulle ändra detta! Dom sa att dom naturligtvis kunde byta termostat, men dom tyckte att det verkade onödigt då man kan göra roligare saker för 3400:-, än att byta termostat och ändå få samma resultat! Som jag ser det, är det vid hög belastning man vill ha ordentligt varm motor! och min temp kommer momentant upp mot 90-100 gr då jag kör lite tuffare, och jag tror inte att en arbetstemp på oljan runt 80gr eller strax under skulle vara skadligt! och så litar jag på expertisen hos BMW Så nu tänker jag inte reflektera mer över detta fenomen! utan kör glatt vidare!! HA DET!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.