AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.388

Ni som kör öppna sportfilter se hit!

Sida 2 av 3
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Subidius: Menar du att man (på M50) inte ska göra som pg_ice beskrivit det?
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Jag menar inte att man inte ska göra det, det är ju upp till var och en. Men eftersom luftmassmätaren rengör sej själv och eftersom man med fel metoder kan ta sönder densamma skulle jag inte råda någon att göra det. Jag anser det altså som totalt meningslöst.

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Kan även tillägga att när man rengör en luftmassmätare böjer man garanterat trådarna lite i den och det blir en felaktig resisans. Detta kan leda till att bilen går bättre- ett tag innan lmm eller något annat gåt sönder med trådarnas felaktiga böjning som orsak. var därmot nogranna med att rengöra era öppna filter ofta, spreciellet när man kört på torr grusväg osv. Själv rekomenderar jag att man spolar det länge med varmt vatten och sedan sörjer det med LITE filterolja. Tar man för mycket filterolja och man har luftmassmätare kommer denna säkerligen att brännas sönder.

Kim Karlsson, Kalmar
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Det låter vettigt! Då avstår jag från att trixa med LMM:n!

Brukar rengöra filtret ofta så det borde nog räcka på den fronten!
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Det tycker jag att du gör rätt i. Jag har precis köpt öppet filter och det kommer rengöras varige gång jag tvättar mer eller mindre (iaf på sommaren)

Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Va har ni att säga om ett KN insatsfilter istället för original eller öppet?
Jag skulle vilja slippa mecka med värmeavskiljare osv och då kan kanske insatsfiltret va ett bra mellanting. Vinner jag nåt på detta?
pg_ice
"Kan även tillägga att när man rengör en luftmassmätare böjer man garanterat trådarna lite i den och det blir en felaktig resisans"

nu är du lite överkänslig :)
så lätt böjer man inte trådarna.

även snacket om för mycket olja på filtret är också lite virrigt.
i teorin kanske men i praktiken så är det näst intill omöjligt att spruta på för mycket olja så att det börjar rinna,då måste man tömma en hel filterolje flaska.
spruta på ett par gånger så är det klart.

toppsen vart skitig när jag tvättade trådarna så det betyder ju att smuts har satt sig på dom.
bilen går absolut inte sämre efter rengöringen.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Även om just du inte böjde trådarna så finns det säkert någon som gör det om man råder till rengörning, därför är mitt råd att inte göra det.

Att din tops blev skitig beror på att du hade en liten beläggning av sot eftersom smutsen är bortbränd sen du körde bilen sist, och om du vill hålla tråden ren så får du altså rengöra tråden efter varige gång du kört bilen.

Kör man med för mycket filtrerolja så skadar men tråden på lång sikt då den måste bränna bort olja som dessutom kan brinna efter avslutad rengörning.

Sa inte heller att bilen skulle gå sämre, men att lusftmassmätaren kommer att slitas ut snabbare.

Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Ravve. Ett insatsfilter kan vara en bra ide. Ett öppet kornfilter ger dock skönare insugsljud än vad ett insats gör.

Kim Karlsson, Kalmar
pg_ice
"Kör man med för mycket filtrerolja så skadar men tråden på lång sikt då den måste bränna bort olja som dessutom kan brinna efter avslutad rengörning"

vad är det för blåbär som har fått trådarna att börja brinna?
vart får du infon ifrån :)? bara nyfiken.

den här rengöringen är inte svårare än att byta filter vilket alla klarar eller?

sen är det inte bara trådarna som blir skitiga det fastnar även skit inne i "röret".
att rengöra är absolut inget fel!

tycker du överdriver det hela en hel del Subidius :)

325an :
Länk
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Tyck vad du vill, min åskit och jag håller fast vid den.

Blåbäret är väll luftmassätaren själv då som glödgar tråden till 1000grader celcius då. Det är meningen att smutsen skall brännas direkt men om det finns mycket olja så kommer den inte hinna brännas bort.

Vart jag får min fakta ifrån kan jag mer än gärna avslöja: Fordonsläroboken Länken 2/motor/motorstyrning/bränslesystem/motronic/Luftmassemätare/

Kim Karlsson, Kalmar
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Kan tillägga att jag läser till mekaniker om du inte har sett det innan.

Kim Karlsson, Kalmar
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
kan man rengöra lmm me t-sprit? (t-röd)

Niklas Olsson, BMW M3-94
Bilder: Länk
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Nja det behöver du inte göra, det blir inte bättre av det enligt min mening iaf. Din bil går ju bra ändå Niklas :)

Kim Karlsson, Kalmar
pg_ice
kan man rengöra lmm me t-sprit? (t-röd)

självklart varför skulle man inte kunna göra det?
är den sktig så gör rent bara
är den inte skitig då gör du inte rent.
mycket enkelt :)
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Ja kan kan man ju. Men det är lika onödigt som att ha rutorna nervevade och A/Cn på samtidigt.

Kim Karlsson, Kalmar
pg_ice
håller inte med!
är det skitigt då blir det inte sämre att av göra rent det säjer sig självt.
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
Subidius: fick lite problem igår på vägen hem från emmaboda..

Länk

Niklas Olsson, BMW M3-94
pg_ice
LMMen har troligen lagt av
du skitar inte ner LMM på några veckor om du inte har kört utan luftfilter?
köp nytt bara.
rengöring är onödigt i det fallet tippar jag på
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
jag har en extra lmm mätare från mitt orgnial insug, tänkte testa att byta sensorn, men det sitter 2 st special skruvar me konstig skalle...

Niklas Olsson, BMW M3-94
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.