|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
pg_ice |
Tja! Har kört öppet sportfilter av märket K&N med varmluftsavskiljande plåt sen förra sommaren men har på sista tiden märkt att bilen har börjat tveka och nästan rycka vid gaspådrag. jag tänkte väl att man får väl vara nöjd med dom här 192 hästarna,bilen kanske inte ska gå bättre?? självklart ska den det! :) idag måste man ha fått liv i alla 192 hästarna! i vilket fall så känns det så. bilen drar nåt för jävligt redan på låga varv och får ytterligare ett ryck vid 5000 varv. det känns nästan som man har bytt motor! Det jag gjorde var följande(endast rengöring),nåt av dom här var skitiga,vilket av dom eller om det är en kombination av att man gjorde rent både luftfiltret och LMM vet jag inte. Luftfiltret var skitigare än vad jag trodde,det syndes när man spolade av det. jag gjorde rent med cleaner från K&N och lät det dra i 10min spolade av rengöringsmedlet med vatten och fuskade lite med torkningen och använde en varmluftspistol. när filtret var torrt så sprayade jag på K&Ns filter olja. torkade av överflödig olja och lät det torka ett tag. LMM har man ju hört ska bäcka igen när man kör öppet filter så jag gjorde rent även den. det satt lite skit på trådarna och även runt väggarna i koppar? röret där trådarna sitter fast. nu vet jag inte om jag gjorde rätt men jag tog bort hela LMM dosan och tog även bort gallret på sidorna,sprayade på med avfettning och borstade försiktigt bort skiten från trådarna med topps. sprayade av LMM röret med vatten och torkade rent allt igen. satte dit rubbet och resultatet är ju klart märkbart! insugsljudet är även det högre än förut så det betyder väl bara att filtret var skitigt. får man LMM riktigt rengjord så borde man även få bättre bränsle/luftblandning vilket i sin tur också påverkar prestandan och bränsleförbrukningen tänkte det är lika bra att dela med sig av lite erfarenheter,så andra kan snappa upp lite info :) kör hårt! |
|
INtressant. Har du bilder på din installation? ///Micke Min cabrio Länk |
|
pg_ice |
insugsröret som följde med K&N kittet stämde inte,passar enbart 328or så det fick jag skippa. 3000:- för filter/avskärmning/insugsrör om det är värt det är en annan sak :) Länk |
|
Hej. Precis samma fenomen som för brorsan när han bytta sitt insatsfilter mot ett kn-insats. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
hur mycket lustgas har du pg? Diesel-räsern /Rickard |
|
pg_ice |
fegar med 55hp men 75hp ska testas :) Bumper: jepp det verkar vara lite känsligt dom där prylarna,man åker nog på att göra rent det minst en gång per år. nu är det riktigt skoj att köra,satan vad jämt och fint bilen drar :) |
| Nån med bilder på hur man tar loss o rengör LMM? | |
pg_ice |
jag kan fixa några bilder men det blir inte föräns i helgen |
| pg_ice: ja bilder vill vi se... | |
|
pg_ice: nu är det helg, vart är bilderna =) Min E30: Länk |
|
pg_ice |
beskrivning följer: Länk fuskade lite med bilderna,tog några andra från nätet . hade ingen lust att plocka bort LMM igen när man väl har satt dit den :) |
pg_ice |
gallret ska givetvis också göras rent! det glömde jag skriva dit. |
pg_ice |
äsch: ser en felskrivning "spolade av med vatten" kan ju tolkas som man stoppar LMM under kranen :) så brutal får man inte vara! "spraya" är väl mer riktigt. gäller enbart för att få bort avfettningen. |
|
prima, då kanske man kan få beamern att gå lite bättre. föresten LMM:en är väl ungefär likadan på e30 hoppas jag? Min E30: Länk |
|
pg_ice |
den ser lite anorlunda ut tydligen Länk |
pg_ice |
uppdaterat med en mer exakt bild på hur LMM ser ut invändigt Länk |
| pg...vad har du för bil? | |
pg_ice |
Cruser: uppdaterat :) 325an : Länk |
|
Vad ska man rengöra på en m30 då? :) Sitter några trådar skyddade under ett platsthölje som sticker upp en bit, är det dom man ska rengöra...lite svåra att komma åt ;) bild: Länk |
|
pg_ice |
hittar du tunna trådar så är det garanterat dom du ska göra rent oavsett hur det ser ut. LMM har väl samma uppbyggnad på alla bilar? 325an : Länk |
|
LMM= Luftmassmätare på M50. LMM= Luftmängdmätare på M20. Kan passa på att säja att man INTE skall behöva rengöra en luftmassmätare då trådarna värms upp till ca 1000 gradernär motorn stängs av om man varvat över 2000 rpm, just bara för att bränna bort all eventuell smuts. Därimot luftmängmätaren kan man rengöra om det finns smuts i den. Effekt är inget utan kontroll! Kim Karlsson, Kalmar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.