|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
330hk på framhjulen är väl inget kul?! Fan i min T4 jag hade förr var 200hk på framhjulen 100hk för mycket! Vilket rivas och slitas i ratten... Glömmer aldrig hur bilen konstant motarbetade mig. De flesta tyckte ilen var farlig, eftersom gas i en kurva och inte hårt tag i ratten betyder ut i skogen och snabbt. Hu:( |
|
|
LexCom: Precis vad jag menar! Vill man ha en bil som oftast ska gå långkörningar på motorvägar kanske inte väghållning och banegenskaper är de största prioriteringarna. JohanE: Det vet jag. Jag var bara nyfiken på vad Kalle Hansen menade. |
|
|
Jag har haft en saab med bra mos i (250-260 hk). Den var jävligt rolig tyckte jag. Hade sänkfjädrar på den vilket gjorde den mycket högfartsstabil. Och visst känner men i ratten när man trycker på gasen men det är oftast något man reagerar starkt på i början, efter ett tag vänjer man sig och märker inte av det. Personligen tycker tror jag att en 330 hk 9000 skulle vara skitkul men jag kulle hällre ha en M3:a. |
|
|
det är väl så har man haft BMW en gång så håller man sig till det för man vet vad man kör! BMW its a ride not a car |
|
| Vill lägga in några ord här med.. En Saab 9000 med 330hk är en förbannat rolig bil med ett riktigt härligt motorljud.. Men som många andra nämner så kan det kännas som om bilen motarbetar en och det gör den.. Men är man en aktiv förare så kan det till ock med uppfattas som en rolig detalj. Men däremot är det mkt mkt mkt skruvande med de bilarna när de används efter hästantalet.. Det är sällan några större problem med motorn, Men däremot växellådan o framförallt drivknutar och drivaxlar... de pallar inte den effekten. Även värstingkopplingarna har svårt att hänga med. Att det går mkt framdäck är det ju heller inget tvivel om.. bilen spinner konstant. Jag hade valt M3:an i detta sammanhanget men kan inte förneka att saaben är en frestelse. | |
|
Bpower: Hade inte du nyss köpte din M3:a.. redan less? Mvh 100% Original Länk BMW M3 Din dröm - min vardag |
|
|
Ne jag har inte tröttnat på M3.an, gillar bara turbo vridet, skiljer det mycket på 3.0 prestanda mot 3.2:ans? BMW its a ride not a car |
|
| Det skiljer lite mellan 3,0 & 3,2 men inte så fasligt mycket, skiljer nån tiondel till 100 km/h och ca 1-2 sekunder till 200 km/h. | |
|
Jag har åkt/kört över 10 000 mil i den SAAB 9000 CDE -93 som min far ägde mellan 1994-2004. Det var en 2,3 16v utan turbo, och hade 150 hkr, vilket var ganska lagom för den bilen, som ju trots allt är i princip samma konstruktion som Fiat Croma och Alfa 164. Bilen var jättebekväm och enormt rymlig. Kvalitén var superbra och bilen strulade i princip aldrig. MEN! Någon som helst körglädje hade den inte, och hade heller inte haft om den så hade jetmotor och 10 000 hästkrafter. Körglädje och hästkrafter har inget som helst samband. En av de roligaste bilarna jag någonsin kört är Mini Cooper med knappt 100 hästkrafter. Roligare än den mest effektstarka bil jag kört - Alpina B7 E65 med 500 hästkrafter. Annat som Saab saknar är högfartsstabilitet, bromsar som pallar höghastighetskörning och viktigast av allt - den typiska BMW-känslan av soliditet, kvalitet och perfektion. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Kalle Hansen: Du generaliserar lite väl mycket när du säger att "körglädje och hästkrafter inte har något som helst samband". Det är högst personligt. För mig är effekten väldigt betydande när jag definierar körglädje. Jag uppskatar en kraftig accleration mer än ett välbalaserat chassie som styr in fint i kurvorna slingriga vägar. Så rent teoretiskt skulle jag kunna tycka ett en 330 hk saab är roligare att köra än en M3:a. |
|
|
LexCom, Jag generaliserar inte alls. Precis som du så skriver jag bara vad jag själv tycker. Självklart håller inte alla med. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
kalle hansen: erkänn att de har lite samband me körglädle och hästkrafter.. B7an du rattat tror jag inte tyckt va lika kul me 300 hk mindre //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
När du skriver "körglädje och hästkrafter inte har något som helst samband" så blir tolkar man det som generelt. Du skulle ha börjat meningen med "jag tycker..." eller något i den stilen. Men skit samma ;) |
|
|
Andreas, Nej, B7:an hade inte varit lika kul med 200 hkr, det är den alldeles för tung för. Och självklart är en Mini Cooper S roligare än en Mini Cooper. Det är inte så jag menar. Poängen är att hästkrafter inte är lika med körglädje. En tråkig bil blir inte kul bara för att den har jättemycket effekt! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Kalle hansen: Håller helt med dig, ville bara påvisa att de kan ha lite samband. //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Äsch, ni som gnäller på framhjulsdrift och mycket effekt har inte kört en framhjulsdriven bil som är anpassad för dito. En 9000 med 330hk ÄR roligt. (Med chassikit a 10´000:-) Roligast är antagligen att steka indoktrinerade BMW förare som läst på Autopower att saaben inte har en chans :) Oavsett om det svänger eller går rakt fram. Men den absolut bästa kombinationen vore ju att kombinera Saabens otroligt kompetenta motor med ett BMW chassi, eller hur!? |
|
|
Jag har nyligen gått från E46 M3 till Volvo S60 T5, det går inte jämföra bilarna men bägge duger till det som de är skapade för. Dvs Volvon är inte så rolig när man hitta apex, bromsa sent, tidigt på gas, men vissa kanske får en kick av spinnande innerhjul och rykande bromsar? M3an kan du ta till banträffar, du är nog inte snabbast men du kan köra bilen på ett harmoniskt sätt och känna att den trivs rätt bra ute på banan. Har aldrig ägt en saab 9000 men Volvo S60 är ungefär samma typ av bil. |
|
| harris_85... vad fick dig o byta från m3 till s60. såg din på blocket jävligt snygg va den. du sålde den ganska snabbt va. mvh | |
|
Jag fick behov av en mer vardaglig bil som ingen höjer ögonbrynen över. Jo då M3an blev såld ganska snabbt, ca 3-4dagar. |
|
| ja om man gillar att byta växellåda varje månad så....har haft saab skit tråkig bil.äcklig rent av.bmw står för bajs mitti wägen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.