|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en E34 som jag skulle vilja kompletera ett Amega Q-comp 60 kit med en riktigt bra 4":are. Någon som har några tips? Tänkte sätta dessa i orginal hålen på brädan. Diskanterna flyttas då till A stolpen och 6,5" kommer att sitta kvar i bafflarna vid fötterna. Vad tror ni? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk | |
|
Idag flyttade jag diskanterna från brädan till dörrarna. WOW!! Vilken skilnad! Som dag och natt. Helt plötsligt blev ljudbilden briljant. Nästa steg blir då att montera 4" i brädan. Några förslag till vilka? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Amega Q-comp kanske? Passar mycket bra ihop med dina 6,5" ;) Hade den kombinationen i min Audi. Min bil: Länk |
|
|
Gör Amega 4"? Trodde inte de tillverkade högtalare längre... bara sålde sitt lager. MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
jag hade ett par Trius´ar ihop med ett par Amega 6,5". Funkade riktigt bra. Läs mer om Triusen här: www.n-core.se Hade min Trius riktad upp i rutan samt så använder jag ingen diskant. Detta var möjligt eftersom Triusen inte "rullar av" förrän väldans högt upp i frekvens, typ 16000 hz eller så... 6,5" satt i dörren på originalstället. Byggde det lite stabilare bara. Annars har de flesta tillverkare en 4" i sitt sortiment. Är egentligen bara plånboken som bestämemr var gränsen ska gå... Triusen kostar 500kr/st. 1000kr för ett par mao... :-) MYCKET prisvärd högtalare enligt mig. Lycka till med valet. mvh Rutger |
|
|
kör kombinationen impact 6,5 i kickarna och ett focal Vslim100 (4" o diskant) på brädan. detta räckte till en 2a plats på billjudstävlingen på elmia (klass amatör sound only) kittet kostar 2800:- men tror man kan köpa 4" lös? det positiva med dessa jämfört med en domehögtalare är att du kan dela lite lägre, delar mina vid 120Hz, och därmed få upp mer musik o detaljer från golvhöjd och kunna skicka på mer bas i 6,5orna utan att dom börjar ploppa o låta illa. just V-slipmen är dessutom neodyniummagnet på så dom är inte varken djupa eller stora. därmed är det inga bekymmer att montera dom underifrån på brädan och man kan då använda orignalgallena. luftutblåset får man dock offra men man behöver inte göra något ingrepp i den befintliga kanalen som leder ut luft till utblåset i dörren. lycka till med bygget, mvh Danne |
|
|
Tjena Danne. Det var vi som träffades på Elmia. Vi var på väg för att lyssna på din bil när du kom med priset i hand. Det lät riktigt bra. Det var ifrån din jag fick iden att ändra. Lyckad kombination med P9. Själv kör jag med Kenwoods KVT-725 utan tidskomp. Låter kanon ändå. Ska kolla upp focal Vslim100 och se vad man kan göra. Tack för tipset. MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
BMW Danne- Blev lite osäker nu... Hade inte du en vit E34 på Elmia? Eller pratar jag om fel bil? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
jo, jag hade min vinterbil med en P9a där på lördagen o tävlade. på söndagen var jag där med sommarbilen o tävlade :) ///Danne |
|
|
Det blev Amegas 4". Låter kanon! Helt plötsligt hör man alla detaljer som försvann när man körde miden i 6,5" nere vid fötterna. Vilket jävla mek att få ner 4" i brädan då! Kan tänka mig att det är mycket lättare om man plockar ur brädan... Någon som gjort detta? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
jag monterade underifrån.. massa plats om man vill ;) kul att det blev bättre! ///Danne |
|
|
Det gjorde jag med, eftersom jag såg att du gjort det med din... Men en massa plats fans det INTE. Hur gjorde du med den mindre luftkanalen? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
den luftkanalen som mynnar ut bredvid högtalaren plockade jag helt enkelt loss o pluggade... får klara sig utan det utblåset. det röret som går till dörren/rutan var inga problem o ha kvar när jag valde en focal (som jag berättade har en otroligt liten neodyniummagnet) annars får man gå lös med värmepickadollen o trycka ihop den lite bara. //Danne |
|
|
Danne-Plockade du bort hela brädan för att komma åt att få bort den kanalen eller? Det är ju lite tajt om man säger så... :) MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
nej brädan satt kvar.. menar du kanalen till utblåset på brädan? den sitter bara tryckt dit så man använder en mild form av våld o sliter bort den. dock sitter den lite trångt in vid värmepaketet så om man ska plugga den är nog tipset o skära av den där man kommer åt o täcka hålet. tyckte det var gott om plats, iallafall om man testat med o få i 6" i brädan på en E39 ;) på förarsidan plockar man ut kombiinstrumentet och strömbrytaren till halvljus/parkering. på passagerarsidan börjar man plocka underifrån, handskfack o uppåt... men din bil är kanske så ny att du har airbag på passagerarsidan? då vet jag inte hur det ser ut där tyvärr ///danne |
|
| BMW-Danne: Kan du inte lägga upp lite bilder på ditt E39 bygge? | |
|
Hewi. då bygget inte är helt klart än så väljer jag o vänta med det... men om du har vägarna förbi något bilsportarrangemang i sommar så kommer det finnas möjlighet o titta live istället :) mvh Danne |
|
|
BMW Danne- Jag menar de små utblåsen som sitter vid högtalarna. Hur fick du bort dem? Jag böjde mina neråt, men det innebär ju att de blåser riktigt varm luft på all elektronik där när man drar på defrostern... Hur gjorde du? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
jag sågade av rören o pluggade dom med silvertejp :P men nu är ju inte min bil så seriös som din utan min e mer en 'slit o släng - vinterbil..' ananrs sitter dombara dittryckta vid värmepaketat, inga skruvar eller nåt så med lite våld kan man dra bort dom omodifiera dom efter eget tycke o sen bara trycka tillbaka dom ///Danne |
|
|
"mild form av våld" ;) Hehe, låter kanon att plocka bort luftkanalen till sidorutan på en "vinterbil" :) Jag ska montera triusar på min e34, jag hade tänkt kapa och bygga om kanalen, så den tar en annan väg. Men har läst tips om att värma kanalen försiktigt med värmepistol och på så sätt försiktigt trycka ner den så högtalaren får plats. Jag monterar uppifrån, och de får ändå plats under gallrena med lättare modifikation. //Simon |
|
|
det var vinterbil förra vintern.. nu är det en 'tävlingsbil' ;) skulle det imma igen för mycket så är det mindre än en timmes jobb o sätta dit en annan luftkanal istället ///Danne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.