|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
har pga tidsbrist inte hunnit kolla hos någon verkstad ännu, men jag hissade upp kärran på OK igår kväll. Jag synade samtliga med ficklampa synbara bussningar och allt såg fräscht ut, ingen torrt eller sprucket. Jag ryckte med handkraft i allt jag kom åt. Kardanen i bakändan var helt stum. I fram däremot så gick det att med båda händerna rubba den, kanske 1 mm, sedan kändes det mer som ett mekaniskt stopp vid ingången till växellådan. Det verkar OK. Däremot upptäckte jag att höger stötdämpare har läckt som ett såll. tom gummibäljarna var trasiga. Jag hissa upp det hjulet och snurrade med handkraft och jag kan tydligt höra ett tickande ljud från vad jag tror är navet. Jag ryckte även i hjulet och tyckte mig kunna känna ett minimalt glapp. Det mesta pekar väl på att det är lagret som har gått va? Men borde det inte knaka och låta mer/mindre vid svängning? Kan det verkligen blir dessa vibrationer och brumljud av detta? Jag har aldrig råkat ut för trasiga lager tidigare, därav mina frågor. Dämparna skall förstås också bytas snarast, nu vet man vad klonket har kommit ifrån då. Kanske har belastningen av en dålig stötdämpare påverkat lagret? Många frågor blir det.... /Johan |
|
|
Har nu bytt de dåliga stötdämparna fram + hjullager höger fram. Lagret var totalskuret och dämparen kunde jag med handkraft, utan igentligt motstånd, trycka ihop ända ner i botten. Lite slut alltså... Det blev som en helt ny bil. Otroligt skönt faktiskt. /J |
|
| Jag har liknande problem i vänster bak. Men för mig låter det tydligare när jag svänger mer eller mindre kraftigt. kan det vara ljullagret då? jag har ett lager liggandes men vart tusan finner man en 34 mm 12 kantshylsa (jag antar muttern till lagret är 34 mm)? MEn jag kanske borde kolla in hardyskivan och stödlagret också. Det är väl bara & slita och dra och se om det glappar någonstans. | |
|
IRONBERG, Det kan mycket väl vara lagret. Det låter så på din beskrivning. Bakre lagret är tydligen inte lika kul att byta själv då det måste pressas ut. Hasso skriver ovan att lagren på E39 inte glappar även om dom är slut, det kan jag bekräfta fram, hur det är bak vet jag inte. Testa byt, skadar ju inte med fräscha lager, det kostar inte så mycket bak, fram gick lagret på ca: 1600.- hos Mekonomen...Jag lyckades förstås pricka in den lördagen dom hade 20% :-) /J |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bakhjulslager byter man inte utan pressverktyg. ///MVH Hasso Länk |
| Tänkte bara fråga vad det kostar att byta hardy-skivan på en 540i sedan? | |
|
Hej! Läste johans inlägg och har precis samma känsla i min MEN jag tycker det kommer från bak. en mullrade vibration som bara ligger där o "stör". Ser även på stolen till höger att det hoppar mjukt HAr nya däck (falken) och balansering sen igår. Det gjorde stor skillnad fram. Hade tidigare skakningar.. Så då är frågan hur man får bort detta störande moment som tar uden av den fantastiska komforten förövrigt.. ska göra en vagnssinställning omgående men om det inte heller hjälper vad kan det vara??? Har ett skumt tickande som jag hör innefrån oxo. OBS är inte motorn! försvinner om jag drar upp handbromsen lite. men kommer dock tillbaka och tickar ökande eller minskande beroende på hastigheten! Skulle var sååå taksam för svar på detta! Vill verkligen njuta av denna underbara bil men som sagt muller-vibrationer bakifrån fördärvar det hela ;-( MVH Anders |
|
| aw_309, har du hittat felkällan än? | |
|
Det låter onekligen som om aw_309 lider av hjullagerproblem. Tickandet och vibrationerna..Ser att aw_309 har en -97:a, troligen har den då rullat runt 20K och då har nog lagret gjort sitt. /J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.