AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.726

Svårbeskrivna vibrationer E39

Sida 1 av 2
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jag trodde vibrationerna berodde på v-däcken som är lite taskigt balanserade, men efter att ha lagt om till sommardäck så är förvisso själva vibrationena borta, men det är fortfarande något som är fel.

Det känns som om hela bilen vibrerar, inte kraftigt, utan känns
mer som lite rå, svårt att beskriva. Det är problem redan i låga farter, råheten är konstant, men ju fortare jag kör, desto mer låter det ett vinande dovt ljud.

Det är inte något fel med motorn, den är hur len och fin som helst. Det är inte varvtalsberoende, utan ökar och minskar med hastigheten. Jag tänkte först att det kunde röra sig om hjullager, men det är inte fråga om nåt knirr eller knarr vid svängning, och jag är ganska säker på att det kommer från främre halvan av bilen.

Kan det vara nåt med kardan? Om jag kopplar ur under färd så är ljudet kvar med det sjunker som sagt med hastigheten.

Blir galen på detta, bilen känns nervös och jag måste lösa detta nu. Någon här borde känna igen detta.

Klura lite nu :-)

273
Pärlan
BMW 523i -96
Svårt att lokaliser vibrationer. Billigt att göra är ju en enkel ballansering av däcken. Då vet du att det inte är däcken det rör sig om.

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Jo men det är inte den typen av vibration, mer som ett konstant darrande.Visst det känns i ratten, men även i resten av bilen också.
Blir galen, får ringa till Bil&Motorteknik.

/J
På min var det dags för fyrhjulsinställing när jag köpte den. Däcken hade fått skumma slitmönster (knappt synliga) som orsakade vibrationer. Balansering hjälpte inte. Hjulinställning och nya däck gjorde susen. Vissa skräpdäck modell lågpris är inte riktigt runda heller vilket kan orsaka problem på en E39 då dom är känsliga för dylika fenomen.

Aliquando et insanire iucundum est. Länk
Knirret och knarret lär komma från främre krängningshämmarsatgen lätt fixat och inte dyrt heller.

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Hej, den är fyrhjulsinställd för 1 1/2 år sedan, problemet började nu under vintern och kvarstår med sommardäcken. Det är ju så också att det börjar låta ett dovt ljud som ökar med hastigheten..det känns som om det kommer från främre delen av bilen. Kan det vara nån bussning till te.x kardanen? Det är otroligt små vibrationer, inte skak eller så. Det liksom rister i hela bilen.

/J
Åk till en verkstad som kan spinna upp ljulen och lyssna efter eventuella lagerljud. Ökar ljudet vid kurvtagning typ rondell?

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Nej det ökar inte vid svängningar...jag hade då direkt misstänkt ett lager. Det är ju förstås inte uteslutet ändå.

/J
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det kan vara Hardyskivan,stödlager eller knutkors , lyft upp bilen och kolla.
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
OK, hur kollar jag detta då? är det bara att suga tag i kardan å rycka eller ska kan kolla efter eventuell avsaknad att hardyskiva?

/J
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Hardyskivan kollar du visuellt efter slitage/sprickor runt bulthålen och knut korsen genom ta runt kardan på var sida om varje knutkors och vrida fram och tillbaka så känner du om det glappar kolla också om det ser ut som det är rost i lagerskålarna för det kan också vara så att ett knutkors kärvar , stödlager kollar du genom att kolla visuellt samt att rycka kardan upp och ned.Svårt att beskriva så det är nog bäst om du har med dig någon med vana.
ro
67
roddan
Äger en 523 iA Touring-98
samt 530i Touring 05
Ovala däck är nog svaret på dina problem
jag har haft det själv.........................

Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Så det skulle alltså vara ovala däck både sommar/vinter uppsättningen?
Exakt samma problem? Känns inte så ändå.

/J
Visa användare
54
MR.B
Bmw 525 TDSA Touring -93
Det låter som att det skulle va hardyskivan, eller ett stödlager.... för min tdsa blev precis likadan som din bil verkar vara, innan jag bytte hardyskivan..

Mvh: Niklas

Riktiga män luktar DIESEL
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
OK, jag gissar också nu att det rör sig om nåt med kardanen. Kan man byta
hardyskiva själv, om man är hyffsat händig?

/Johan
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ja det kan du.
Visa användare
54
MR.B
Bmw 525 TDSA Touring -93
ja det är inga problem alls.... det finns pilar på hardyskivan, hur den skall sitta... och den sitter fast med 6 st M12 bultar och muttrar

Mvh: Niklas

Riktiga män luktar DIESEL
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
Fint, nån som har pris på hardy och stödlager i huvudet till en E39?

/Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För mig spökade bakre (bögknuten=homokinetisk knut 16) och gav en del konstigheter när den gick torrt och låste sig när den blev varm pga avsaknad av mjukt fett som torkat ihop.
Länk

se min 540 blogg

///MVH Hasso
Länk
Jo
1.073
Johan M3
Variant Highline -06
307 XT -03
OK ,alla ideer och förslag är välkomna. Det blir till och riva ner på OK nån dag då..

/J
Visa användare
253
Hazze
318-83 e21
M3 e46-01
316ti compact-02
Har oxså vibrationer i min bakvagn,har känt på knutar osv allt ok,men den sk"bögknuten" har stänkt ut fett så jag misstänker att det är den som spökar?
Kan man fetta in den på något sätt eller är det bara att byta den?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.