AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.261

BMW i Thailand..

Sida 2 av 2
Stephan735i; Jag var där för fyra-fem år sedan sådär. Det var ganska fritt fram att fotografera, så det var inget problem. Vi bodde på svenska ambassaden som låg i en "ambassadby" eller vad man nu ska kalla det, då vi lämnade detta område var det med vår chafför och "guide", vi fick inte prata med nordkoreanerna eller besöka deras butiker (som rimligtvis stod ganska tomma...), allt handlande skedde inom ambassadbyn där det inte var någora problem att komma över mat. Minns inte exakt hur det var men det fanns tre valutor i landet, en för utlänningar, en för nordkoreaner och så ytterligare en som jag inte minns vem den var tänkt för.

Vår guide var en spännande person, "Mrs O". Naturligtvis svarade hon villigt på alla frågor vi hade, och självklart var NK den bästa av världar. Denna kvinna var med oss från det vi vaknade till det vi gick till sängs kändes det som. Svenska beskickningen hade varit stängd i flera år då vi var där, och höll på att renoveras upp av två svenska snickare. Ambassadens bilar, en nyare Land Cruiser köpt via FN samt en gammal 240 kombi hade vid inreggningen (i alla fall Land Cruisern som köpts under den dåvarande ambassadörens period) beslagtagits av NK:s regim i någon månad för besiktning och godkännande. Andra ambassader hade efter denna besiktning hittat mikrofoner i sina bilar...

Vi hade även misstankar om att Mrs O, "nollan", besatt vissa kunskaper i svenska. Förefaller inte helt ologiskt då Sovjet ju var duktiga på att utbilda sitt folk i främmande länders språk, och NK hade ju i vart fall tidigare mycket goda kontakter med andra kommunistländer. Kollektivtrafiken byggde uteslutande på gamla trådbussar från Kina och flygbolaget flög bara gamla ryska plan.

Jag minns att då vi beklagade oss över flygresan dit och hur nedslitet och direkt obehagligt flygplanet (+ tanken "om vi krachar kommer ingen få veta det...") var förklarade vår släkting att "jasså ni flög det planet, då hade ni tur, det är det fina av dem två...". Resten av vistelsen i NK var jag livrädd för hemresan men vi fick flyga "det fina planet" då också, som tur var. Gissningsvis var det någon från partiet som var ute reste och att de därför dammade av stoltheten. NK hade i vart fall då bara en flyglinje, PY-Beijing två gånger i veckan eller vad det nu var.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.