|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Totalt onödigt inlägg iof... Varit i Thailand ett par veckor och lite förvånande väldigt lite BMW, några E30 (fyrcylindriga). Och en riktigt skabbig E28 (grät lite där) Men i Bangkok fanns en hel del 7:or, några E32:or, en hel del E38 och E65/66:or. Majoriteten iL av dessa, fick uppfattningen av det var "välbeställt" folk som ägde dessa (känslan rättfärdigades senare). När vi åkte taxi ut till flygplatsen när vi skulle hem snackade jag en hel chaffisen, när vi kom in på bilar sa han "Volvo is a very strong car" lite av status bil där, ganska många 960:or fanns i bra skick. Men när han frågade mig vad jag åkte så berättade jag, när jag nämnde 7 serie... vinglade han till ordentligt och vände sig om till baksätet, tittade med stora ögon... BMW 750?? "only maffioso". You are a maffia boss, you are the boss, the chef... (asgarv). Spelade ingen roll vad jag sa vad jag jobbade med... :-)) Den "gruppen" äger tydligen BMW 7 serie i Thailand Mvh Jocke W the Maffioso ;-) | |
|
Det ligger väl nåt i det han så. Inte många av oss här på forumet har köpt en 7 serie ny, utan det är leasing, vd, skriven på företaget och maffia, folk med svart pengar från skumma affärer, och dt är väl inte så konstigt. Jag tycker snarare det är konstigt med diskussionerna här ang. prissättning på 7 serien; när man själv äger den så är den alltid så fin och bra och man tycker den är värd ett högt pris, men direkt nån ska få råd om att köpa då skall det direkt prutas på utrustning" den har ju några år på nacken, och den är ju inte direkt ny" osv..ja den är ju så svår såld så det är lätt att pruta. Folk får väl bestämma sig ..Finns det nån på forumet som sagt följande om sin e38; den är ju inte värd så mycket den är ju 10 år gammal och skruvad som alla andra minst 10000 mil etc. m.m osv.. Tack Hej |
|
Gemini__ |
Var i Thailand strax innan jul. Håller med om att det finns en hel del Volvobilar där, speciellt Volvo 960. Fanns även en hel del nyare Volvobilar också, XC90 och S60 såg även en del V70/855:or (turbovarianter de flesta). Såg en E12 i ett fint skick också, lite skoj. Men snyggast var denna kärra =) ---->Länk Mvh: Thomas |
| haha klockren, den sista bilen man förväntar sig att se i asien =) | |
| Nästa gång ni åker till thailand eller bangkok så kan jag rekomedera mbk det är ett jätte stort varuhus på sukumvit där på 4e våningen har dom en väldigt trevlig butik med mycket styling prylar till bmw det går även beställa grejer jag har varit där flera gånger det är både orginalgrejer o kopi prylar. | |
|
Volvo är ett märke som sålts i princip alla länder, i Albanien under diktaturen, när det fanns ytterst få personbilar, i Nordkorea samma sak där, bara Mercedes-Benz var en konkurrent, eller snarare gåvobil den också, Volvo skeppade ett antal bilar till Nordkorea i mitten av 70-talet, men någon betalning kom aldrig, 10år senare behövdes det nya bilar, denna gång från MB, betalning? Nej, Kina beställde några 240 på 80-talet, samtidigt som Shanghai var största märke med sin MB 180 liknande skapelse samt licensbyggda VW Santana, höjdarna åkte Röda Fanan "Hongqi" en stor V8 limousine, "liknande Ryssarnas Zil och Tschaika" i dag ersatt av bland annat en förlängd Audi 100/200 Typ 44, även som cabriolet. Mvh Stephan |
|
|
Ja Nordkorea "köpte" ju en drös 142:or, som än idag i princip är den vanligaste bilen i Pyong Yang. He he, de svenskar som besöker NK blir mäkta förvånade då de kliver ut från flygplatsen och möts av tre gamla Volvo. |
|
|
Jabbal: Tror det var Volvo 164... läste nåt om det för ett tag sen. Vet dock inte hur många det var men det var tresiffrigt antal. Kanske mer? Volvo och alla importbilar från Europa/Japan är belagda med importskatt i Thailand och Malaysia. Pratade med en malaysiasnubbe och de är nästan dubbelt så dyra där som här. Så det är endast riktigt rika som har råd med utländska bilar i de länderna. |
|
| Kanske var det både 142 och 164... Skulle ju inte vara helt otroligt. Jag har hört siffran 1500bilar, vilket inte förefaller allt för otroligt om man betänker att det i princip står en 142 och slokar på varje gata där... Den känslan förstärks ju naturligtvis av att det finns extremt få privatbilar i Nordkorea, jag var där i fyra dagar och såg en bil som var privatreggad. Resten var 142:or, allehanda militärjeepar och lastilar, bussar och stora svarta sedaner som gick för staten. | |
|
Tidningen VI gjorde ett reportage om Nordkorea, då hade dom en bild på en -74: as 144. Jabbal; Berätta mer om ditt besök, hur kom du in, till exempel? Mvh Stephan |
|
|
Hmm, ja det kanske är 144:er... |
|
|
Stephan735i; Detta är väl lite ot men en jag var släkt med den svenske ambassadören, men det var allt lite jox med visum mm, vilka fick ansökas på NK:s ambassad här i Stockholm. Jag vet inte hur svårt det är att komma in i landet om man inte åker "gräddfil". Hela resan var det absolut underligaste jag någonsin varit med om, helt sjukt. Vi åkte bland annat till gränsen mot sydkorea och besökte även det musem de byggt till Kim Il suns ära, vi åkte säkert bil i två timmar och såg två eller tre andra bilar, och detta på en bred, tvåfilig motorväg. |
|
|
Hade varit kul (och snudd på omöjligt) att bila runt i Nordkorea i en 7-serie. Bilen hade troligen konfiskerats för att den "utger ett hot mot landets säkerhet" och gett dem en chans att studera "framtida teknik" ;D MVH, E38B12 Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
Fast befolkningen skulle nog inte bry sig om det rullade en sjua genom stan, först och främst skulle de säkert inte kunna identifiera den men lyxbilar är inte helt unika på gatorna. Visst är de ovanliga men de få personbilar man ser är ju i princip uteslutande partiets bilar, och de har ju sett till att åka bekvämt. De köpte ju 200 S-klasse för några år sedan... För er som använder Google Earth är det lite småkul att zooma in Pyong Yang, man tänker inte så mycket på det först men efter ett tag börjar man undra "var är alla bilar...?" |
|
|
Jabbal; Klart intressant, när var du där? Och fick du fotografera? Fick du prata med Nordkoreaner? Mvh Stephan |
|
|
Lite Thai bilder [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk [IMG]Länk Såg faktiskt några nya bilar också. Är ganska ovanligt importbilar är ofantligt dyra. Hög strafftull säger de. En e34 m20b20 för 60 lappar? Sugen? -Phil |
|
|
Kan ju inte funka på första försöket, skulle vara skönt med en edit funktion ibland. Länk -Phil |
|
|
Ser ut som om nån tagit ihjäl ditt photobucket konto. Ingen av länkarna vasade nåt. Och på tal om 60 lappar för en e34 m20b20.. Länk Ni kan skatte er lyckliga för att ni bor på andra sidan sjön. Inte mycket bättre här i Finland... |
|
|
Funkar inte senaste? -Phil |
|
|
Ni har det inte lätt heller. Thailändarna kan i alla fall köpa en ny 4x4 med all trevlig utrustning för ca 150.000kr så det är inte så jättesynd om dem. -Phil |
|
|
Tjosan. Den funka fint.. Såg inte att du la upp en ny länk. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.