AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.108

BMW (turbo)laddar inför framtiden.

Sida 1 av 2
Jaha, så var det även dags för BMW att dra sitt strå till turbostacken.....jag ger mig f*n på att det kommer en turboladdad M i framtiden också.

"DETROIT -- The era of making engines bigger is over at BMW.

The German maker of high-performance vehicles will stop making engines bigger to boost performance. Instead, BMW will use turbochargers, more efficient valvetrains and advanced electronics to boost performance while increasing fuel economy."

Länk: Länk

Flåklypa
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Ingen nyhet.

Visst är sannolikheten stor att vi ser någon form av turbo även i kommande M-bilar.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Skulle tro att vi kommer att få se Hybrid M bilar innan pga oljekris!
nästa steg tror jag är att ersätta de raka sexorna med kompakta V6or. gissar på max 5-7år innan bmw bestämmer sig för det. FWD tror jag likt mercedes kommer hamna i modeller som inte är prestanda-orienterade. BMW har ju sagt att man kommer bygga en minibuss-liknande bil om jag inte missminner mig. ingen mening med rwd i en sådan biltyp.

Tråkig utveckling, tyvärr.
stop-start, hybrider, "vattenkokaren", direktinsprutning och mer valvetronic är ju dock bara positivt.
Det glädjer mig att ni olyckskorpar har helt fel.

Någon M-modell med turbo kommer inte att komma, och inte heller någon BMW med V6 eller framhjulsdrift.

BMW Värnar om sitt arv, till skillnad från i princip alla andra biltillverkare. Det är det som gör BMW unika i sitt segment, och som är grunden till deras framgång. Det vet de mycket väl om.

BMW med turbo är inget avbrott från arvet, och inget revolutionerande avtramp från traditionerna. BMW var som bekant först i europa med turboladdade personbilar i form av BMW 2002 Turbo. BMW var även först med att vinna Formel 1 med en turbomotor.

Att man nu lanserar bensinturbomotorer är en fullt naturlig utveckling, och helt i linje med traditionen om att ligga först med den senaste (motor)teknologin.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Jag vill tro på Kalle! Ber till gud att det hålls så.
Det är annat ljud i skällan nu:
"Att man nu lanserar bensinturbomotorer är en fullt naturlig utveckling, och helt i linje med traditionen om att ligga först med den senaste (motor)teknologin."

Med detta uttalande får man välja ett av nedanstående alternativ:
- Antingen så gör M avsteg från sitt arv....
- Eller så ligger man inte först i den senaste motorteknologin.

Flåklypa
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Flåklypa: Turbo kan väl knappast anses som nytt innom motorteknologin?

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Ovanstående inlägg riktar sig också mot Kalle :)

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Det säger jag inte heller utan hänvisar till citatet.
Dock har en turboladdad motor en högre förädlingsgrad enligt mig.

Flåklypa
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Turbo rockar fett i alla lägen.......

Tänk bara alla BMW ägare som vill trimma och avundsjukt tittat på alla bilar med turbo från fabrik. BMW ägaren måste ju skruva av/på turbon varje år med övriga kan åka igenom SBP när som helst.

Nu kan man äntligen trimma sin BMW turbo och åka problemlöst genom SBP och ha 500 hk under huven.

Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Kalle >>
Har du någon källa till ditt uttalande angående vad som INTE kommer komma i bmws bilar? Eller är det nåt du har tänkt ut själv? För det påståendet är inte värt så mycket i mina öron om det inte finns någon säker källa som kan verifiera detta.

Själv säger jag Heja Bmw Turbo! :))

// Erik
Flåklypa,

Du skriver att man måste använda turboteknologi för att vara del av det senaste inom motorutveckling. Det är helt felaktigt och tämligen inskränkt. Det räcker att se på Engine Of The Year Awards, där BMW flera år i rad vunnit med sina högpresterande sugmotorer. Audi skrotar turbon i sina S- och RS- modeller, till förmån för högvarviga sugmotorer. Mercedes AMG skrotar sin kompressor "X55"-motor till förmån för en "X63"-sug-V8. Porsche förfinar vidare på sin fantastiska sug-3,6:a i GT3, och så vidare, och så vidare. BMW M kan lugnt fortsätta att bygga världens bästa och mest avancerade sugmotorer och leda utvecklingen för motorer - utan turbo.

Det som är unikt med BMWs nya turbomotor är just att den inte har den typiska turbo-karaktären med ketchupeffekt, lagg, dålig gasrespons och så vidare, och således kan den också sägas vara ledande inom motorutveckling, fast i ett annat segment.

Erik,

Källa till att M-modeller med turbo inte kommer är Ulrich Bruhnke, chef för BMW M. Källa till att BMW inte kommer med V6 och framhjulsdrift har jag inte. Det kan alla som vet något om BMW räkna ut själv med sitt sunda förnuft. Det är förståss fritt för dig att värdera mitt uttalande som du vill - ingen VET ju hur framtiden kommer att se ut, men jag vill hävda att mitt påstående har ungefär 9000 gånger högre sannolikhet än påståendet "nästa steg tror jag är att ersätta de raka sexorna med kompakta V6or. gissar på max 5-7år innan bmw bestämmer sig för det. FWD tror jag likt mercedes kommer hamna i modeller som inte är prestanda-orienterade."

Mvh,
Kalle
___
Kalle:
Först skriver du:
"Att man nu lanserar bensinturbomotorer är en fullt naturlig utveckling, och helt i linje med traditionen om att ligga först med den senaste (motor)teknologin."

I nästa inlägg skriver du:
"Du skriver att man måste använda turboteknologi för att vara del av det senaste inom motorutveckling. Det är helt felaktigt och tämligen inskränkt."

Hur skall du ha det?

Hur vet du förresten att BMWs senaste bensinturbomotor har de egenskaper du nämner?

Flåklypa
Flåklypa,

Jag skriver också att man får skilja på motorer inom olika segment, läs ordentligt innan du kommer med pekpinnar. BMW's kommande bensinturbomotor är avsedd för standardbilar. BMWs M-modeller är inte standardbilar, utan högpresterande specialbilar, och lockar inte riktigt samma målgrupp. M-modellerna kommer att förbli toppversionerna i respektive modellserie, och prestera mer än de "vanliga" modellerna, oavsett om de har turbo eller inte.

Att BMW's nya bensinturbomotor har de egenskaperna jag skriver kan man ta för givet efter att ha läst de tekniska specifikationerna och övrig information, eftersom att det är BMW vi talar om. Det vore annorlunda om Volvo, Saab, Kia, Lada eller något annat halvfabrikat hävdade att de kommit med ett nytt spännande motorkoncept - då hade man fått ta det med en nypa salt. Min erfarenhet är att man kan lita på att BMW bygger de bästa motorerna, och inte bygger stora slott av luft när det gäller att informera om nymodigheter.

Mvh,
Kalle
___
viobebe
Om inte jag minns fel var turbo ett svärord här på autopower????
viobrbr

Jo nog har jag det i minnet också, turbo var ju jävulens påfund som bara Volvobilar med dåliga motorer vilka var i behov av respirator för att ens starta hade....

Men du får ju inte glömma att BMW's turbomotor kommer vara bättre än alla andras turbosusare, de har ju övervunnit alla problem med det hemska "turbolagget" som alla bansportbilsuperbmw-åkare avskyr... :-/ Och frågan är bara hur BMW har löst det hemska problemet med chiptrimning(fusk), tänk ifall bmwägarna börjar fuska med sina respiratorbilar. Det vore hemskt, risken för att turbolagg skapas infinner sig kanske då? Nej usch och fy!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tycker bmw borde göra en lite mindre motor med turbo, 318 eller 320:in tex...alltså en motsvarighet till audis 1,8T som exempel...tror de skulle kunna öppna en lite ny kundkrets.
Men M-bilarna ska dom låta bli att stoppa ner en massa stress-fläktar i..M=sug :) för dom är så mycket mer än bara motorn för den delen också.

Jag kan bara tala för mig själv, och har så vitt jag vet aldrig någonsin påstått att det vore negativt ifall BMW lanserade en bensinturbomotor, tvärtom så har jag under lång tid faktiskt varit övertygad om att det skulle komma en bensinturbo, och likaledes övertygad om dess förmodade förträfflighet.

Mvh,
Kalle
___
To
78
Tomas-
E61 520iT -10
Impreza GT Sedan -00
Jag kikade just in en E60 335C på BMW, enligt uppgift med turbomotor, dubbla utblås bak, annars väldigt lik vanliga E60'n
To
78
Tomas-
E61 520iT -10
Impreza GT Sedan -00
E90 menar jag naturligtvis
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.