|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Mr 435 1602-72
2000 touring-72 2000 tii touring-72 323i Baur-84 328iM Coupé-97 525iM Touring Individual-95 Alpina B3 3.0-94 330e-20 |
ViggO: Du har helt klart en poäng i det du skriver. BMW är snålt utrustad i grundutförande, men, detta är säkert ett medvetet val som än så länge är ett fungerande koncept. Dessutom är ju E90/91 fortfarande en modell som lever på nyhetens behag och man kan ju därför ta lite extra betalt. När det gäller Lexus två olika utrustningsnivåer så är det emot den valfrihet som Andreas önskar och som även har varit BMW:s tanke under många år. |
|
E90 är ju en väldigt mycket fräschare modell jämfört med C-klass, så visst finns det något som håller mig tillbaka. Men jag har alltid tyckt att C-klass är bland de snyggaste bilarna i sin klass. Nu börjar den dessutom bli "prisvärd" med Sportpaket trots att den kostar mycket pengar. Nästa version väntar dock runt hörnet men dess design kommer att likna nya S-klass och den gillar jag inte alls. IS220d är också ett alternativ som är högaktuellt men den landar kring 360k med Executivepaket och metallic och jag vill helst hålla mig runt 330k. Visserligen får man mkt lull-lull för de pengarna då (skinn, elstol, kurvljus, vent stolar mm) men det drar iväg. Dessutom ska bilen leasas så allt över 7,5 basbelopp blir ju ganska mkt dyrare. Behöver egentligen inte skinn och elstol men en Lexus kan man ju inte välja utrustningen på alls. Det är executivepaket eller inte alls om man exemelvis vill ha xenonljus (vilket är ett måste). Där har pakethysterin gått ett steg till, dessvärre. Volkswagen har en bättre utrustningspolicy tycker jag, man kan plocka ganska fritt dessutom kostar utrustningen inte så mkt pengar. Passat 170 hk TDI hade varit högaktuell om den inte varit så jäkla bullrig! Bilen jag testade hade dessutom smala 16" så det berodde inte på överdriven däcksutrustning. Trist på en annars vettig bil. S60 D5, känns gammal och dessutom blir den ganska dyr. Ligger väldigt nära 320d och C220 CDI och även om motorn är bättre än både dessa så känns den inte riktigt värd de pengarna. Saab 9-3 1,9 TDi 150 - håller inte premiumklass någonstans trots prissättningen. Tja, inte blir det lätt inte. Kanske blir en Audi A6 till, tredje på raken. Gud så tråkiga tankar man kan få ibland... //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| andreas: Köp nya alfa 159 skulle gärna ha en sån själv dessutom slipper du va som alla andra och får en kanon rolig bil. | |
| Har du provat en IS220d med sport då? Är ju inget som säger att IS blir nervös av sportchassi på det sätt bmw'n blir.. | |
|
Mattias: Vore väldigt roligt att åka Alfa men andrahandsvärdet påverkar min månadskostnad ganska mycket så därför går den bort. Misstänker att en diesel-alfa sjunker som en sten i värde. Synd på en fin bil. ViggO. Du har rätt i att Sportpaketet hamnar inom räckhåll prismässigt. Har inte tänkt på att sportpaketet var billigare faktiskt än executive. Men en Lexus "ska" väl ha skinnklädsel? Hör ju liksom till tycker jag. Är lite skeptisk till att pendla med 18" också. Blir dyrt i längden. För att Lexusen ska vara aktuell får jag nog hålla mig till executiveversionen. Meningen med Lexusen är ju komforten och lyxkänslan. Ska jag behöva ha sportchassi och tygklädsel så hamnar jag ju i det läge jag började tveka inför 320 d från början. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Ja det är klart alfan är ju inte känd som nån jättebra investering rent ekonomiskt. | |
| lofgren: Nog kan du väl pruta lite på priset hos lexus?! Borde väl inte vara någon omöjlighet att få ned det till 330'. Ut o provkör tycker jag. Hade helt klart satsat på ISen. Dessutom snyggare än e90... | |
|
Och att Lexusen får stryk mot E90 i alla tester är ju ett bra köpargument...! Keep Your Distance! |
|
| Du kan välja till utrustning var för sig på Lexus oxå,bara att tala med en försäljare. Köp en Lexus så får du kvalite oxå. | |
| Clubsport: näe lexusen får inte stryk i alla tester (Länk och så övertygande var väl knappast "segern" i AMS Länk. Bla upplevs lexusen som tystare något som kanske inte är helt oviktigt om man ska pendla på motorvägen... Dessutom säger kanske inte ett test av en motortidning som har bilen några dagar allt i detta fall. Att lexus vinner "inget-krångel-ligan" år efter år spelar kanske också in. Är man tveksam kan man ju alltid läsa din tråd ;). Som jag sa, provkör och skit i vad testerna säger. Det är inte säkert att de uppskattar samma delar i sitt bilägande som du. Och priset får du säkert ned till rätt nivå. | |
|
"Är man tveksam kan man ju alltid läsa din tråd ;)" hahaha! sant så sant :) |
|
|
Det ramavtal som finns ger ungefär samma rabatt på BMW o Lexus (runt 10,5%) så prisskillnaden kvarstår netto. Bitterna: Är du verkligen säker på att man kan plocka utrustning löst? Det finns ju nämligen ingen som helst prislista för extrautrustning, bara paketen plus ett fåtal tillval såsom metallic och andra fälgar. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| Enligt forumet på Lexus Club of Sweden så kan man välja till utrustning separat,dock blir det dyrt jämfört med paketen. | |
|
Verkade råda stor förvirring på det forumet om vad som egentligen gällde. En person sade att det gick, en annan att det var totalt omöjligt. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
| så anledningen till att du vill ha executive istället för sport är att du måste ha läderklädsel i en lexus - men inte i bmw, och att 18" blir dyrt. dyrt hurdå? prisskillnaden på 17" och 18" däck är inte jättestor. | |
|
Nej, det känns inte som att skinn är samma krav i en BMW eftersom det är en "sportigare" biltyp. Lexus känns mer som en mysbil och då känns skinnklädseln mer självklar. 18" och sportpaket i en Lexus känns bara fel, bilen är (enligt uppgift) inte ens i närheten av lika rolig att köra i alla fall som E90. Anledningen till att välja Lexus är ju också att man kan få ganska mycket kul prylar för pengarna. Usch, jag vet inte ut eller in längre. För mycket att välja på. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Ok, inte jag som ska köpa bil men endå lite svårt o förstå ressonemanget. även om lexus kanske innebär mer komfort än bmw har jag svårt o tro att en bakhjulsdriven bmw-utmanare är tråkig att köra. fö kostar skinn "bara" 11.000 om man har sportpaktet. så, ska inte nämna lexus nåt mer. De bilar som finns i det segment du är ute efter med dieselmotor är väl i princip följande: BMW 320d - krånglig utrustning Lexus IS220d - känns inte rätt Audi A4 2.0 TDi - gammal Mercedes C220 CDI - också gammal Volkswagen Passat 2.0 TDi - bullrig Alfa Romeo 1.9 JTS - Oekonomiskt Volvo S60 D5 - supergammal Saab 9-3ss 1.9 TiD - Inte premium Jaguar X-type 2.2d - dyr mondeo i kostym Honda Accord 2.2 - inget xenon, inte premium? enda som är kvar är egentligen saab 9-3ss i kostym, dvs Cadillac BLS Länk Det är iaf en någorlunda originell bil. |
|
|
Ja, det var en munter sammanfattning av mitt läge ;-) BLS är ju samma sak som 9-3 förutom att den kostar 20.000 mer vilket gör den om möjligt ännu mindre prisvärd. Dessutom borde den rasa som en sten i andrahandsvärde (det gör ju 9-3orna redan i dag). Ska jag åka en bil som innebär ekonomiskt vansinne vill jag ha ordentligt roligt under tiden - då får det bli en Alfa. Nu är jag nog dock för snål för att köpa något sådant. Av de bilar du räknat upp ligger nog Audi A4 2,0 TDi, BMW 320 och Volvo S60 D5 närmast till hands. Av dessa är ju 320 klart modernast. Å andra sidan är Multitroniclådan man kan få till A4an helt suverän. Dessutom är den ganska prisvärd vid det här laget. Finns en del kul paket till den. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Keiser: Dom tester jag har läst så vinner E90 ganska klart till slut. Lexus känns fortfarande för mycket Toyota i inredningskvalitet. Däremot så är deras vita metalliclack väldigt snygg. Keep Your Distance! |
|
|
DSG till passaten är ju också väldigt bra. Automat men med lika låg förbrukning som manuell. Att den växlar superfort i manuellt läge kanske också är bra men något man hinner tröttna på efter en halv provkörning.. Av bilarna ovan tycker jag nog du ska kolla upp passaten en gång till, vad var det för däck t.ex.? Har dock provkört golfen och jo det dånade friskt, dock 17". Tyvärr tycker jag sedanen ser helt fel ut i proportionerna, kombi är nästan ett måste för att den ska se ok ut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.