AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.165

Hur utrusta 320d E90 på bästa sätt?

Sida 1 av 3
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hej alla.

Jag blir fullkomligt galen på BMWs paketpolicy. Vet inte hur många paket som finns nu i allehanda kombinationer och det känns bara som man plockar på sig en massa onödigt. Jag ska eventuellt beställa en 320d och skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig att få fram en bil med de tillval jag vill ha på mest prisvärt sätt. Dvs vilka paket ska man ha och vilka delar ska plockas löst?

Utrustning jag vill ha.

Sportstolar
Automatisk klimatanläggning
Farthållare
Svankstöd
Radio med CD (enkel duger)
Xenon
Metallic
17"
Exteriördetaljer i bilens färg

Tack på förhand för hjälpen.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
såhär kostar alla dina val separat:

Metallic 7 900,00 kr
LM Fälg Stjärneker 158 13 800,00 kr
Exteriördetaljer i karossfärg 800,00 kr
Farthållare 2 600,00 kr
Klimatautomatik 7 200,00 kr
Sportstolar 5 900,00 kr
Svankstöd 3 100,00 kr
Xenonljus 6 900,00 kr

Totalpris 336 200,00 kr
Därav extrautrustning: 48.200kr

----------------------------------------------------

I paket dynamic för 24900kr ingår följande utrustning som du vill ha:

** 17" fälg 158
** sportstolar
** xenon

dessa tillbehör kostar separat 26600kr tillsammans.
med andra ord sparar du 1700kr och får ett par extra tillbehör om du väljer paket dynamic.

i paket comfort för 18.800kr ingår föjande utrustning som du vill ha:

** farthållare
** klimatautomatik

dessa tillbehör kostar separat 9800kr tillsammans.
dvs ingen mening att välja detta paket, så till vida du inte tycker den andra utrustningen som följer med detta paket är bra att ha.

i paket advantage för 9.200kr ingår följande utrustning som du vill ha:

** exteriördetaljer i karossfärg
** (och en "rabatt" på 17" fälg 158 så att dessa kostar 8100kr)

dessa tillbehör kostar separat 14.600kr tillsammans.
paketet plus rabatterade fälgar kostar 17300kr.
alltså ingen vits med detta paket för dig.

paket "advantage plus" kan man endast ta om man redan valt advantage.
det enda det innebär (enligt konfiguratorn) är att man sparar 100kr på stöldlarmet.

paket "dynamic+advantage" innebär att du utöver utrustningen i dynamic får:

dimljus, exteriördetaljer i karossfärg och multifunktion i ratt för 400kr (25300kr istället för 24900kr som dynamic kostar ensamt)

dessa tillbehör kostar separat 4400kr tillsammans. så du sparar 4000kr, även om det är för tillbehör du inte uttryckligen vill ha.

=================================

summa summarum kan man säga att det vettigaste är att ta en bil med dynamic+advantage och välja resterande utrustning separat. bilen kostar då 334.100kr med utrustning för 46.100kr. att inte lägga ut 400kr extra för "+advantage" är osmart.
jag glömde bort på slutet att du ville ha "exteriördetaljer i karossfärg". du sparar alltså 400kr på att ta "dynamic+advantage" istället för bara dynamic =) inget annat.

bilen ser då ut på följande sätt:

BMW
320d Sedan
288 000,00 kr
Mystikblå Metallic 7 900,00 kr
LM Fälg Stjärneker 158 ----
Tyg Fluid Anthracit 0,00 kr
Dynamic+Advantage package 25 300,00 kr
- Belysningspaket 0,00 kr
- Dimljus 0,00 kr
- Exteriördetaljer i karossfärg 0,00 kr
- LM Fälg Stjärneker 158 0,00 kr
- Multifunktion i ratt 0,00 kr
- Sportchassi 0,00 kr
- Sportläderatt 0,00 kr
- Sportstolar 0,00 kr
- Strålkastarspolare 0,00 kr
- Xenonljus 0,00 kr
Farthållare 2 600,00 kr
Klimatautomatik 7 200,00 kr
Svankstöd 3 100,00 kr
Varningstriangel 0,00 kr
Totalpris 334 100,00 kr
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
STORT TACK för att du hjälpte till att reda ut det. Kändes som jag gick vilse i paketdjungeln ordentligt där ett tag.

//Lövet

ja de har onekligen gjort det krångligt.
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hej igen.

Såg att i dynamic ingick sportchassi och det vet jag inte om jag är så sugen på. Har kört 325iM med M-chassi och tyckte bilen var i hårdaste laget. Så det blir kanske att köpa de delarna löst, kanske är värt 1700 att slippa sportchassit.

//Lövet

tror dock m-sportchassi är ännu stummare än det vanliga sportchassit men kan ha fel.
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Får hoppas på det. Bilen var nämligen hopplöst nervös att åka med. Visserligen hade den också 18" vilket kanske spädde på spårkänsligheten men den typen av beteende skulle inte funka för mig. Bilen ska främst användas till att pendla motorväg med.

//Lövet

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Finns det två olika sportchassi?

___
//Ulf
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Sportchassi" ingår i Dynamicpaketet och "M-sportchassi" ingår i M-paketet. Om dessa skiljer sig fysiskt vet jag inte men varför skulle de annars ha olika namn?

//Lövet

Vad jag har förstått är det samma chassi. Skulle inte heller ta en med sportchassi alldeles för hårt ,tycker att dagens standard chassi är helt super perfekt blandning mellan komfort och sport. Njurarna för ju gärna sitta kvar efter en runda med bilen.
Det är ingen skillnad på M-pkt och det vanliga Dynamic pkt, det är samma sättning!

Keep Your Distance!
nej det kan nog faktiskt mkt väl vara samma, märkte ingen skillnad på 330im jämfört med 330i med sportchassi.
jo sportchassit är hårt. dock tycker jag inte man lider av det som förare, bara skönt. som passagerare är det däremot inte lika kul. sen ser bilen lite vassare ut när den är sänkt 1.5cm.
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tyvärr så är jag inte intresserad av sportchassi alls vilket innebär att jag måste plocka delarna själv och därmed betala mer. Gillar inte paketutrustningspolicyn alls. Tycker det är betydligt bättre att få välja själv.

//Lövet

Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
andreas_lofgren:

Det är ju helt enkelt så att BMW har valt att plocka med den utrustning många efterfrågar i lite förmånligare paketerbjudanden.

När det gäller att få välja själv finns väl inga hinder?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Du kan beställa bilen med sportchassi och "vanliga" däck. Tänk på att RunFlat däcken gör bilen lite stötig!

BMW CS #6212
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag skulle struntat i sportchassit, en Webasto (extra dieselvärmare) är däremot en höjdare!

Mvh
16.549
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Naturligtvis finns inga hinder att plocka själv men det blir ju tyvärr rejält mycket dyrare. Tycker inte heller paketen är särskilt prisvärda då de innehåller en massa "trams" i mina ögon.

Jag skulle vilja ha ett paket med

klimat
farthållare
färddator
sportstol
xenon
larm
17"

Istället måste jag plocka på tre paket för att få dessa grejer. Paketen är inte särskilt prisvärda heller tycker jag.

Kolla bara på dynamic+advantage paketet. För 25000 får jag multiratt, dimljus, 16" fälg, strålkastarspolare, sportratt, sportstol, och xenon. Det är ju inte direkt lyxgrejer vi pratar om. Detta ingår som standardutrustning i många bilar ju. Att betala extra för att stolarna överhuvudtaget ska kunna användas tycker jag är tråkigt. BMWs standardstolar är inte mycket bättre än en pinnstol i mina ögon.

Comfortpaket. 18000 för radio, klimatanläggning, fällbart ryggstöd, lite armstöd, pdc och regnsensor. Det är rena rånet i mina ögon. Igen, detta är rena standardprylar som borde ingå från början.

Usch, nu låter jag bittrare än vad jag egentligen är. Bilen är underbar att köra och motorn är kalas, men priset blir ganska mycket högre än jämförbara konkurrenter. Jag har inget emot att betala mycket pengar för en bil, men då ska det kännas som jag får "mer" bil också. Köper man exempelvis Mercedes C220 CDI Sport Edition så ingår allt av det som jag vill ha. Några specialstolar behövs inte heller.

//Lövet

Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
andreas_lofgren:

Jag förstår ditt resonemang. Problemet är väl att skapa paket som attraherar alla. Jag tycker ditt förslag till paketinnehåll är bra.

Med tiden kommer vi nog att se fler av utrustningsalternativen i standardutrustningen. Detta för att hålla modellen attraktiv med stigande ålder. Vad det gäller din jämförelse med Mercedes C-klass så är det väl just det jag nyss skrev som sker, hålla en ålderstigen modell attraktiv, eller?

Det finns antagligen en anledning till att du inte, trots att Mercan har det du vill ha, slår till på en sådan. Är det det som BMW kan ta betalt för, månne?

Jag håller med dig andreas. när det gäller utrustning är BMW fasen bland de sniknaste märkena man kan hitta. att ta flera tusen betalt för fällbart ryggstöd är verkligen svinigt snålt, bilen är ju obrukbar utan det. Min farsas e90 330 har extrautrustning för 100.000kr utan att man knappt märker det, inte ens navi för de pengarna.

BMW borde lära av Lexus. Nya IS (och samma princip för gamla) har det mesta standard, därefter finns två paket, sport och executive. förvisso ganska dyra, ca 45000 för sport, men då är bilen också i princip maxutrustad med endast metallic, skinn, taklucka och mediapaket som extrautrustning.

Utrustning IS sportpaket:

Automatiskt avbländningsbara yttre och inre backspeglar. Bi-xenonljus, i-AFS aktivt halvljus, hastighets- och rattutslagsanpassat. Strålkastarspolning. Parkeringssensorer (två fram, fyra bak). Regnsensor. Elektriskt justerbara framstolar med tre minnen för inställning av stol, ratt och yttre backspeglar. Elektriskt justerbar ratt i höjd- och längdled med instegsautomatik. Bakre mittarmstöd med förvaringsfack och genomlastningslucka. VDIM Inteligent stabiliseringssystem. 18” lättmetallhjul. Sportfjädring. Aluminiuminstegslister fram/bak. Aluminiumpedaler. Sportklädsel.

Du kanske ska titta på en IS220d istället andreas? 337.000kr inkl sportpaket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.