AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
15.271

Elektrisk mutterdragare på Rusta

Sida 1 av 2
Visa användare
1.223
foppa
325i coupé -93

BMW CS #05607
Kom ett reklamblad idag med kampanjpris på en 900 watts elektrisk mutterdragare för 299 kr. Åkte dit och slog till. Verkar helt ok och duger fint till hjulbyten. 2 hylsor ingår dessutom.

Länk

///Foppa
Jag kan inte annat än att hålla med dig. Köpte min på Jula för två år sedan. Då gick den på 499kr. Fungerar klockrent till hjulbytena.
Är den batteridrivna för 895kr på Jula något att ha? Eller ska man satsa på en med sladd istället?
Jag menar den Batteridrivna mutterdragen av märket Meec som kostar 895kr på Jula.
Pe
130
Peteess
520i -88
Är det inte så att mutterdragare kan man använda till att LOSSA muttrar men FÄSTA dem gör man manuellt, helst med momentnyckel?
Jepp, om du läser manaler och anvisningar...) Sen kan man titta in på vilken däcks eller bilverkstad som helst och se hur man gör. Det handlar nog en del om känsla och erfarenhet tror jag.

FP
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Jag har köpt en!
Funkade riktigt bra, värd varenda krona enl. mig. =)

MVH Patrik
M635 forever:
Har du köpt den batteridrivna för 895kr från Jula? Orkar den lossa hjulbultarna? Hur är batterilängden, behöver den laddas ofta?

Står i valet och kvalet angående om jag ska köpa en batteridriven mutterdragare eller en med sladd.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Chris87:
Jag har köpt den trådstartaren antyder till!
En batteridriven mutterdragare tycker jag inte är ett bra val,då dessa ska användas i princip hela tiden med regelbunden laddning.
Används den inte regelbundet så försämras batteriets livslängd avsevärt!
Byter däck gör man ju i regel inte fler gånger än 2/år.
Visst kan den vara bra till andra ändamål också,men se över behovet av den innan du köper med batteri!!

MVH Patrik
Pe
130
Peteess
520i -88
Mutterdragarna som används på gummiverkstäder är långt ifrån "kalibrerade" för något lämpligt momet.
Plåtfälgar kan faktiskt deformeras om man drar dom med upp till 200NM som en del dragare har.
Al-fälgar skall definitivt inte dras för hårt.
Dessutom kan man ge sig tusan på att någon mutter sitter som berget om man får punktering.
Risken verkar vara störst om det är trafikerad väg och ösregn :-(
Visa användare
205
häry
320is -88 s14b20
jag köpte julas proppmaskin hull väll i 3 sekunder ,men det var inga problem när jag lämnade tillbaka den , det blev en polermaskin istället

Länk
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Köpte också rustas dragare efter att ha läst foppas tråd. Mkt nöjd. Den drar av normalt hårt dragna muttrar iaf och drar på utan för mkt moment så man kan slutdra själv när bilen står på marken. Man slipper allt tråkigt och kan göra det viktiga själv. 299 kr är helt ok.

Matthias
S4
84
S4vbg
325iA -94 coupe
Varför inte köpa en trycklufts driven??

De funkar bra mycket bättre å inga batteri som krånglar.. samt att de är mycket starkare.

Bara en tanke skulle aldrig köpa batteri skräp men men.
fyllecaj
nu var det väl den elektriska som det gällde
tänker själv köpa en
idealisk för den som inte har en ganska stor kompressor som orkar driva en muttermaskin
batteridriven är nog ingen hit
ma
597
magican
E36 328 Coupe
När man drar åt dom på verkstad använder man en momentstav, då sitter alla lika hårt.

Så, ingen känsla inblandad :)
Skojar du? Eller har du aldrig varit på en vanlig gummiverkstad...) Det borde vara så men i praktiken...

FP
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Håller med Folke!!
Detta kanske stämmer om du byter däck på en Ferrari hos auktoriserad Ferrari verkstad!!
Aldrig sett på någon gummiverkstad att de använder sig av någon som helst typ av moment verktyg !!

MVH Patrik
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Momentstaven ser inte speciell ut på något sätt utan ser ut som en vanlig förlängare (förutom att dom är färgmarkerade). Alla däckverkstäder jag har varit på har använt sig av dessa.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Inga förlängare, bara hylsor rätt på osv. Visst vore det önskvärt att de gjorde "enligt boken" både på gummiverkstan och övriga verkstäder vad gäller moment osv. Självklart tar man fram momentverktyget på vissa kritiska ställen, vid motorjobb osv, men är det ingen som bevittnat löpande band-principen på våren och hösten på en gummiverkstad? Vem tror de skulle ta fram manualer och moment för varje enskild modell osv? Många luftverktyg har en momentinställning men ingen gummiverkstad som jag besökt har skruvat på denna. Känslan är det som gäller...)

FP
Vantage
"foppa"
Är det moment på mutterdragaren från Rusta ??
Menar som på en del skruvdragare ?
Är det det så är det kanon!!
Vet flera tävlingsåkare som har den dyrare varianten från Dewalt etc och dom använder den uteslutande utan annat jox så det borde duga åt oss med eller??
Man kan väl efterdra med fälgkors ( som man alltid ska göra med Alu-hjul ).

Vantage
Nej den har inte moment inställning. Men denna maskin på 900W är svag om man jämför mot gummiverkstädernas tryckluftsdrivna.

Jag efterdrar alltid med momentnyckel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.