AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.316

Kännslan mellan manuell o automat växellåda?

Sida 2 av 2
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Folke - "Varför skulle det vara sämre automatlådor i t.ex BMW än i andra jämförbara bilar/motorstorlekar?"

Du missförstod mig.

Du skrev att "Min erfarenhet med bilar med automatlådor är omvänd,".

Det var det jag inte höll med om var att BMWs manuella lådor skulle krångla med än automatarna.

Det händer mig veterligt bara på Saab där man hade ett konstruktionsfel som gjorde att de manuella fick missljud.

Normalt håller ju en manuell låda bilen ut.

Vad gäller pris så ser det ju ut så här

523iA kostar ca lika mycket som 525i (då vet jag vilken jag köper)

525iA kostar ungefär som en 530i (då vet jag vilken jag köper)

Sen stämmer det du säger att som beg har pris så får man inte ut mer för automataren. Det är ju också skrämmande.

Man lägger på nästan 25.000 på nybilspriset för automat, sen efter 5000 mil får man inte tillbaka det när man säljer jämfört med manuell. Då har ju fasiken automatlådan kostat 5 kr/mil huvaligen. Det är ju nästan lika mycket som bensinen kostar per mil i en snål bil.

Jag menade nog mera generellt mellan aut och man.
Tror din prisjämförelse haltar lite trots allt. Om man bara jämför i prislistan så ärvisserligen bara modellerna ovan runt 5000 dyrare (större motor är dyrare än automat på modellen innan osv) men i realiteten skiljer det oftast mycket mera eftersom de större säljs med mera extra, andra fäljar, navi, osv. Sen tror jag nog drifts och körkostnaden, service osv kan göra att kostnaden ökar ännu mera.

FP
Oavsett om en automat är lika snabb som en manuell så förlorar man onekligen kontroll på en automatare. Och ja, jag har kört flera BMWs med automat, nya som äldre.

/Olof

Sportsfahrzeug aus München
* Automat = komfort rakt fram för vem bryr sig om förbrukning
* Manuell = full kontroll i bilkön
* Steptronic = abivalens i den högre skolan
* SMG = jag vill mer än jag kan men skulle aldrig erkänna det

När skall vi få en låda som anpassar sig till förarens önskemål för stunden istället för alla dessa halvmesyrer??? Ser fram mot SMG hundrafemtioelva och en halv. ;)

Aliquando et insanire iucundum est.
Mu
616
Mustang

540iat -94
För att röra om lite till så verkar automaterna ge lägre varvtal vid landsvägskörning vilket kan ge bättre förbrukning än motsvarande manuella som kanske varvar 800-1000 varv mer vid samma hastighet på landsvägen.
Egna efrarenheter gäller BMW 525 91 93 och 530 -93 och ett par olika audis runt 2000 som med manuell varvade som en gammal amazon på landsväg men med automat fick ett behagligt lågt varv med landsvägskörning.
Ett exempel ärAudis första 3 liters sexa med 6 växlad manuell hade samma utväxling på sexan som en femväxlad manuell med 2 liters motor hade på femman..
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Automat är trevligt när man kör rena transporter i staden. I övrigt är det inte många fördelar i mina ögon, speciellt om bilarna är +10år.
-Drar soppa.
-Märkliga fel. (välkommen till 7-serieforumet för en titt)
-Dyra att underhålla med massor av olja m.m.
-Man missar känslan i BMW's fina manuella lådor.

//Magnus

Vadå dyra att underhålla? Min bil har rullat 18000 mil och har kostat 0 i underhåll för lådan.

Appropå känslan att köra automat så beror det självklart på vilken låda man har. Om Steptronic vill jag att dom växlingarna kan man inte få till med en manuell låda.

/Anders
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Anders129 Din bil ny kostade 25000 exra för automaten, Det får man inte tillbaka på en bil som snart gått 20.000 mil vid försäljningen.

Så automaten har nu kostat 25.000 sedan bilen var ny.

Argumenten är verkligt skiftande, ibland seriösa och vederhäftiga men ibland under barnens nivå i sandlådan...)
Ingen större idé att föra diskussioner med folk som redan har sina uppfattningar klara, antingen det gäller automatlådor eller annat.
BMW_MAN Man får sällan någonting för ingenting, har du möjligen hört den förr? En automatlåda kostar inte gratis, det hade väl ändå varit rätt häpnadsväckande om så varit fallet?

FP
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Den förbättrade komforten är å andra sidan värd betydligt mer än de 1 kr och 39 öre per mil som Anders129 betalat för sin automatlåda.

Wilhelm Svenselius
Iw
796
Iwarsson
530xd Individual -16
BMW_MAN;

Det var ju en ruskigt intelligent infallsvinkel på varför man inte ska välja automat på en ny bil...

Om Anders129 hade valt bort säten och rutor hade han ju nästan gått med vinst eller?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Många argument här verkar grunda sig på erfarenheter av gamla sega automatlådor. Det har ju hänt en del senaste tiden kan man säga. Porsches och Mercedes nya automatlådor exempelvis drar inte mer soppa (vare sig blandad eller konstant fart) och accelererar lika fort (i Porsches fall accar t.o.m. automaten snabbare). Varför ska man då hålla på och slita bland kugghjulen själv? Stenålder.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Folke och Iwarsson

Tycker min synpunkt om milkostnaden är högst relevant. Jag har kört alla möjliga bilar från bensinsnåla billiga vrak till högpresterande dubbelturbos och brukar alltid reflektera över vad det kostar igentligen, och om jag verkligen får tillbaka.

Som tex drygt 1-3 kr/mil extra för automatlåda eller

3 kr/ mil för feta 19 tummare bara i gummislitage eller

4 kr extra per mil för jag hade V8an i min BMW osv.....

Osv, det är väl intressant att veta vart pengarna tar vägen.

Jag snålar verkligen inte på mitt bilägande men jag vill veta att jag har kul och trivs för varje krona jag lägger ned ...

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
I min stora kan jag inte tänka mig annat än automatlåda.
I min lilla kan jag inte tänka mig annat än manuell låda.

Om vi bara tänker på kostnaderna så ska vi alla sälja bort allt som heter BMW och skaffa varsin -84 Mercedes 200 eller 240 diesel. Går aldrig sönder (finns inget som KAN gå sönder), drar lite soppa och billig i inköp..

Jag måste vara trött för jag förstår inte själv vad jag skriver.

BMW_MAN
Det är väl värt 25000 med kombinationen 3 liters turbodiesel och automat/steptronic.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.