AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.315

Kännslan mellan manuell o automat växellåda?

Sida 1 av 2
Ville bara skriva o se vad ni andra tycker.Jag vet att alla bilar som man kan utrusta med manuell eller automat v-låda är snabbare med manuell v-låda.Visst skillnaden har blivit mindre o mindre i prestanda med nyare modeller men om vi tittar några¨år tillbaka och gämför då är skillnaden mellan 0,5 - 1 s mellan A o M lådan på pappret.Darför undrar jag om det är någon mer än jag som upplever automat snabbare än manuell,vet inte men det bara känns så.Jag harkört o åkt i några st bilar med automat o jag är helt imponerad.Brorsan fick en s60 automat som låne bil idag o jag fick provköra den,den är verkligen pigg o det var ingen turbo,det var en 2,4i(170hk).Man känner verkligen av kickdown.Det handlar inte bara om volvo jag har kört BMW också.Ibland ångrar jag att jag inte tog automat ;)
Håller med fullständigt, automat känns rappare. Mycket roligare att köra "vanlig" bil med aut än man, enligt mig.
Det beror ju helt på vem som sköter de manuella växlingarna. Man måste nog vara rätt så snabb med växlarna om man ska hålla jämna steg med automatlådan.

Mvh Johan
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
När man väl ägt en aut växlad bil så blir det svårt att nöja sig med en manuell igen. Dock kräver en aut. lite pulver under huven. Personligen tyckte jag att kombinationen V8 och aut var svårslagen, men jag skulle nog inte vilja ha en 520 aut.

___
Bilbloggen: Länk
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Håller med om att aut är bäst för normal körning. Men ska man busa på kurviga vägar eller bana så tappar man mycket i kontroll. Har haft en 328 man och jämfört med 528ia är det 2 olika karaktär. Komfort mot sport.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Min åsikt är att man kör trafiksäkrare, framförallt lugnare med en automat bil gentemot en manuell.Men föredrar en manuell för att man har mera kontroll över bilen precis som mageng skrev.

mvh
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag upplever automaten som "piggare" i vanlig körning. Å det beror ju helt och hållet på att man helt enkelt inte orkar med att åka och växla snabbt i vanlig vardagstrafik i staden. Med en automat gasar man ju bara osså är man uppe i 50 km/h på direkten. Med en manuell ska man ju hinna med 3 växlingar däremellan.

Däremot föredrar jag nog manuell på landsvägen och motorvägen. Fast i och för sig är det otroligt skönt att slippa använda vänsterfoten. Ja, beror nog helt enkelt på vilket gasarhumör man är på.

mvh
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ägde tidigare BMW E34 V8 530.

Där var skillnaden enorm, provkörde säkert 10 st automatare och kom fram till att det var på tok för slöa för jag skulle kunna tänka mig en sådan så jag var på väg att köpa 540 istället.

Sen provade jag några manuella och de gick ju som skott så det blev en manuell 530...

Jav vill igentligen alltid ha automatare men hög bensinförbrukning, dyra renoveringar, lådras och dåliga prestanda har fått mig att gå på manuella ändå.

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
För mig som alltid kört manuellt fram till nu, är upplevelsen att det är bekvämt och skonsamt mot motorn. Nackdelen är att man inte på samma sätt som med manuell låda väljer sin körstil fullt ut, samt denna fördröjning i gasrespons som visar sig främst när man ska iväg från stillastående. Antingen är man lite oförsiktig med foten och så spinner det loss lite, eller så seeegar den iväg : )

När jag KÖR bil är det jag som bestämmer inte någon korkad automatlåda. Annars kan man ju lika gärna vara passagerare, så kul tycker jag automat är.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Mikael Holmyr:
Låt mig gissa.... du har aldrig ägt en automatbil. Jag skulle aldrig i h_vete köpa en personbil utan automat igen nu när jag väl har ägt min första det kan jag tala om...
Jag har ägt en automatbil o kört många mil i ett par andra och jag tycker fortfarande att automat inte har något att göra med att KÖRA bil.
Troligtvis lever skrönor osv kvar ännu. Att automatlådor rasar mera än manuella är en, att de drar extra mycket soppa är en annan. Jag upphör inte förvånas att man kan köra på runt 0,75-0,8 vid snabb landsvägskörning och runt litern i stan med 528:an. Skillnader i snabbhet är försumbar, i vissa fall noll och i praktiken med normalförare oftast till automatens fördel.
Tidigare automatare som jag ägt (Volvo t.ex) innebar lättare bil, mindre motor men ändå betydligt högre förbrukning... teknikutveckling åt rätt håll kanske?

FP
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Skrönor....

Hur många trådar finns det inte om aut-lådor som växlar ojämt, inte får i backen, plastkulor osv osv.

När jag köpte förra BMWn så var jag och tittade på ca 30 st bilar med lite längre miltal. Flera av dessa bilar hade obehagliga uppföranden i autolådan, tex tokgasa innan bilen vill iväg, lådor som "slog i växlarna" trots mjuk 1/3-dels gas osv.

Jag blev livrädd i alla fall.

Jag älskar att köra automatare i jobbet när jag själv inte betalar bränsle och reparationer.

Att jag undviker automatlådor beror inte på att dom håller sämre, utan att jag avskyr den sega, fjädrande känslan. Jag vill ha en stum känsla i drivlinan, direktkontakt hela vägen mellan motor och asfalt. Dessutom vill jag själv välja när det är dags att växla.

Om man dessutom tar med kopplingshydrauliken i bilden, så undrar jag om inte automatlådor håller bättre än de manuella.
I en motorstark bil så föredrar jag automatlåda i alla lägen utom vid bankörning. Det ända jag saknar med min bil skulle vara att kunna låsa lådan på högsta växeln när man saktar ner till 70 tillfälligt. Det skulle spara lite soppa.

Inte för att den är törstig, bilen har dragit 0,72 liter/mil sen senaste servicen.

/Anders
Ang. skrönor osv, många tolkar märkesforum av olika slag som om det bara är problem med allting. Hur många skriver till de olika forumen och berättar när allt är bra? Hur många besöker sin läkare, advokat osv för att berätta att allt är OK osv? Frågar man dessa så har de naturligtvis bara med trasiga människor och annat att göra dagligen men det innebär som väl är inte att ALLA har problem, hoppas detta är solklart.
Min erfarenhet med bilar med automatlådor är omvänd, mycket lite problem, givetvis med normal service osv. En hel del rejält vridstarka motorer och bilmodeller levererades normalt eller till att börja med endast med automatlådor just pga att det inte fanns manuella alternativ som höll. Då tänker jag inte på US-bilar utan t.ex på de första T5:orna.

FP
Det har hänt mycket med automatlådorna de senate åren, man kan inte jämföra en 80- eller 90-talslåda med dagens. Provkör en ny(konstruerad) bil med en 5- eller 6-växlad automat, med möjlighet att växla själv (tip-/geartronic) och lock up-funktion så tror jag många kommer att få en ny bild av automatlådor.

Jag skulle helst ha en SMG/DSG-låda, dvs en manuell låda med automatisk koppling. Fördelarna från manuella lådorna (bränsleförbrukning, hållbarhet) kombinerat med fördelarna från "vanliga" automatlådor (komfort, mjukhet i körningen). Tyvärr finns idag ingen bil jag vill ha (och har råd med) med sådan låda.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Folke "Min erfarenhet med bilar med automatlådor är omvänd"

Menar du att det är flera som har rasade manuella lådor än automatare. Stämmer kanske på Saab, men på BMW håller jag definitivt inte med.

Visst, dali, en SMG säger man väl inte nej till....

Ett problem till med automatare vid nyköp är förresten att de är så ohyggligt dyra. Och som vanligt har man inte oändligt med pengar (då hade man väl kört en Ferrari Enzo varje dag). Jag brukar skippa auton och får då råd till en motorstorlek större, och då blir det ännu roligare att köra.

BMW_MAN: Varför skulle det vara sämre automatlådor i t.ex BMW än i andra jämförbara bilar/motorstorlekar? De görs ju inte av t.ex BMW-SAAB-Volvo-MB osv ändå, kan mycket väl vara samma/likvärdiga i många bilar, liksom det förhåller sig med en mängd andra komponenter. Mer erfarenhet kvarstår nog, har visserligen bara ägt en handfull automatare (utan problem) men jag har inte hört om några stora problem från andra håll heller. Som vanligt så står problemen ofta i relation till skötsel, service, kanske körsätt och extra trimning osv också. På tal om priser, visst är det ett dyrare nypris på automatare, men vid nybilsköp, skulle inte en storlek större motor med tillhörande omkostnader från första dagen vara ännu dyrare då? Vid begbilsköp tror jag inte en automat höjer priset speciellt mycket.

FP
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Valet mellan aut. och man. låda ställs ju lite på vilken slags körkänsla man är ute efter!
Automatlåda är ju helt underbart om man nyttjar bilen ofta i stadstrafik samt kanske inte har bilen pga nöjesåkning!
Ska man däremot ha bilen för både nytta och nöje och kanske använder bilen i upp och nedför samt lite mer kurviga vägar och samtidigt vill uppleva lite mer körglädje och käsla från både bil och sig själv så är manuell låda att föredra.
Självklart har ju karraktären förändrats med tiden på aut.lådor men själva körkänslan försvagas enligt mig med automat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.