AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.805

Att sitta 4 personer i en E36 cab?

Sida 1 av 3
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Tja! har börjat leta 325-328 cab,så jag skulle höra en grej.Har 12mil fram och tillbaka till jobbet och vi är 4st som samåker så hur bra funkar det att vara 4st i en E36 cab!
ed
776
edge
520dT M -15
De funkar men om personerna som sitter bak är lite stora så blir de trångt.

Kôpt kärlek är fin kärlek..!

My precious Länk
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Något trängre än coupe bak va
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det funkar som sagt. Börjar man bli längre än 180cm så börjar det bli jobbigt kan man nog säga... Beror på hur kort förararen är också och hur långt bak han skjuter stolen..
Inget jag skulle ge mig på i min cabbe.
För det första så är det SKITJOBBIGT att sitta bak i över 80 blås pga vinden och för det andra så är det ingen pendlarbil.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Micke:Ska inte ha den som någon pendlarbil heller,utan kanske använda den till jobbet någon gång
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Micke: Då vi har typ 3 soldagar om året så e de kanske större chans att de där bak får ha tak över huvudet? =)

// M.v.h. Daniel
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Micke: men jag håller med dig. Det blåser bra när man sitter där bak. Har en kompis me en 325 cab. När vi e några som ska åka me den så gäller d att va först till bilen så att man reserverar fram ;)

// M.v.h. Daniel
Ok, det förändrar saken.
Jag har bara kört lite över 600 mil med min cabbe men samtidigt lärt mig att det måste vara riktigt FINT väder för att man ska åka mer än tre mil på motorväg nercabbat.
Man blir lite lommhörd annars och att sitta bak är bara att fetglömma på motorväg under lite längre sträcka.

///Micke
Min cabrio Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Haha, annars är det bara köpa sånna lädermössor och sånna "glasögon" som old fashion piloterna hade: Länk för de som åker bak :)

Nej, jag håller med. Att glida runt i relativt låga hastigheter 4 pers i en cab är väldigt trevligt om vädret är trevligt men längre sträcka i >100 km/h ? Njaa.. Helst inte va, men tekniskt sett är det ju självklart möjligt.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

En 4-sistsig cabriolet bekräftar fördomarna om att sverige inte är ett cab-land. Men åker man tvåsitsig roadster så är den taklösa säsongen från slutet på mars till slutet av november! Och de bästa månaderna att åka nercabbat är april/maj samt september/oktober=precis lagom temperatur! Med vindskydd bakom stolarna blåser det nästan ingenting alls!
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Eller så får man det bästa av allt. Du kan åka 2 pers med vindskydd bakom framsätet som ovan eller åka med hustrun/ungarna/kompisarna och köpa glass dom där varma sommardagarna. Varför begränsa sig?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Frågan var väl om det går att åka fyra i en cab, inte när man kan åka nercabbat. Eller?

Beppo, du har nog missförstått poängen med en 4-sitsig cab. Jag kan åka nercabbat med vindskydd bakom nacken. Blåser lika lite som i din roadster. Sen kan jag även plocka upp 2 kompisar på väg nånstans. Det har du lite svårare att göra... ;)

Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Åker man nånsin skönt 4 pers i en 36:a??? skulle tro att max är 3 mil oavsett tak eller inte.men finns det hjärterum så finns det ja ni vet..

Men åker man tvåsitsig roadster så är den taklösa säsongen från slutet på mars till slutet av novemberter !
Beppo visste inte att vädret styrdes bilmodellen ....
trodde det var tvärtom
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Ja jag förstår inte alls poängen med en 4-sitsig cab, helt riktigt. Taket användes bara inödfall, och att sitta bak nercabbat det står ingen ut med. Altså har man flera bilar!
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Det är ju inte alla förunnat att förstå allting.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Meningen med inlägget var att skapa debatt, eftersom det både här och på många andra ställen är en vida utspridd myt att man enbart har nytta av en cab i sverige "under 2-3 dagar per år". Jag och många med mig vet att en taklös bil (eller MC för den delen) avnjuts bäst under vår och höst. På sommaren är det egentligen alldeles för varmt att åka nercabbat, därav nyttan att ha ac i en cab! Kolla på rivieran, där rullar det faktiskt inte så mkt cabbar som man skulle kunna tro, andelen cabbar är faktiskt förvånande liten med tanke på klimatet. Med ett vindskydd monterat i en 4-sitsig cab så funkar den givetvis lika bra som en roadster, men då har man föga nytta av baksätet, mer än som extra bagage.
Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Extra bagage kan vara guld värt ibland!
I en fyrsitsig cabrio kan man glida fram i sta'n på sommarkvällarna också med baksätespassagerare utan problem med vinddrag.
Sedan kan man ju med suffletten uppe (eller hardtopen) ha baksätespassagerare som i en vanlig coupe'.
Det var i alla fall därför jag valde E36 cabben.
Har dessutom bara plats för en bil i garaget, så det är en bra kompromiss.
Sufflett + Hardtop + Vindskydd; det täcker de flesta förhållanden.

Wargen
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Ja det är väl olika. Själv trivs jag bäst ljusa ljumma sommarkvällar. Hur kan man förresten veta när en öppen bil passar bäst? Det måste väl ändå vara en högst personlig uppfattning. Om man dessutom skall återgå till vad tråden egentligen handlade om så måste väl ändå en fyrsitsig cabriolet passa bättre än en 2 sitsig om man är 4 personer. Aktiehandlaren skulle ju skjutsa jobbarkompisarna någon gång ibland, då måste väl en E36 Cabrio vara ett bra val.
Visa användare
450
Stocktrader
Z3 3,0 Roadster -01
MB GLC Coupe AMG -17
VW Golf tdi -13
Roligt att se att diskussionen gled in lite på 2sitsig cab vs 4sitsig,då jag är i valet och kvalet om en E36 cab 325-328 eller en Z3:a 1,8/1,9

Mvh
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Det jag försöker säga är att man kan använda en öppen bil MER än 2 dagar om året! Det borde även ni hålla med om annars kan jag inte förstå hur man kan köpa en taklös bil! En 4-sitsig cab har ju sina utrymmesmässiga fördelar, helt klart, men det går ju inte att åka där nercabbat i farter över 50, så långt är vi väl överens?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.