AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.308

Otrlevligt bemötande från BMW i Jönköping

Sida 1 av 3
le
234
leszek
BMW 535 -88
Vad är det som händer??

Skulle beställa delar från Jacobssons Bilaffär (BMW) i Jönköping idag och hade nummer på alla grejerna jag skulle ha. Gubbjäkeln som satt på reservdelarna vill då att jag istället skulle komma förbi och visa allt på datorn. OK! Det kan jag förstå om inte...

...han en månad tidigare hade sagt att han ville ha nummer på allt. Då var jag där och skulle köpa grejer och ville visa på skärmen vad jag behövde. Då passade det inte. Då ville han ha minsta lilla nummer istället. Han sa att jag skulle ringa !!!

Vill de inte sälja delar eller??

Sen ville han också ha kvittens på delarna. Ifall jag inte skulle hämta ut grejerna. Tror ni att han kräver det av en medelådersman som ringer. Aldrig att jag varit med om något liknande. Jag har köpt delar på VAG, Volvo och SAAB och aldrig varit med om något sådant bemötande!!!

Inte nog med det...

Min polare som har det någorlunda bra ställt (skog och fastigheter) var där för att handla en 3-serie kombi. Han tyckte att det skulle bli bekvämt att få service i Jönköping osv. Vad tror ni - han fick inte ens hjälp. Och när han väl TOG sig hjälp så undrade de om BMW verkligen var det rätta märket för honom. det ska väl försäljaren skita i!!!

Jag har hört mycket om det skitstället - men att nekas köp av reservdelar (för det är så jag uppfattar) det tar priset!
le
234
leszek
BMW 535 -88
Bör tilläggas...

2001 var jag där för att provköra en 525:a -94 som jag igentligen hade bestämt mig för. Hade redan varit där föregående helg och spanat in den. Då hade det varit Kampanj och bilen hade sänkts med 10 000 kr!

Jag tog 50 000 kr lån på banken, resten av pengarna hade jag redan sparat!
Åkte dit peppad och klar. Ber om att få provköra bilen - vad säger han? Jo - han vill vara säker på att jag är intresserad av bilen och ska köpa den om jag ska provköra??? Jag gick därifrån naturligtvis - riktigt förbannad.

Då tyckte jag att det var säljaren som var otrevlig - nu fattar man att det är fel på stället!!!

Och nej - jag går inte omkring med snus och keps... inte för att en människa är mindre värd för det...

Dagen därpå köpte jag en -90 520 i Göteborg av en övertrevlig säljare!
Den bilen var jag verkligen nöjd med!!!
Jag har bara goda erfarenheter av iaf en säljare där. Äldre fabror som hette Jacobsson i efternamn. Köpte min 330 där. Seriöst bemötande, och inget knussel vid påpekande som saker som skulle åtgärdas.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
Det finns alltid flera perspektiv på sånt här. Ogillar sådana här diskussioner på internet. Finns så mycket folk som kan ljuga ihop saker bara för att de har en dålig dag.

Jag beklagar! Men tyvärr..
le
234
leszek
BMW 535 -88
Jo - det stämmer "rightnow". Men jag vore glad om det bara var att jag hade en dålig dag!! För nu står jag utan reservdelar och det är bara jag som blir lidande. Nu måste jag sätta mig i bilen - åka till Jönköping beställa. Komma tillbaka på Måndag och hämta delar. Det med en bil som går dåligt!!!

Ska kolla lite efter någon annan verskstad som kan sälja delar. Jag är rädd att den närmsta är Värnamo!

Jag utgåt från att både "wendtan" och "rightnow" ör över 35. Korrigera mig om jag har fel??
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

leszek: om du tittar i deras profiler så ser du deras ålder och båda två har ett tag kvar tills dom blir medelålders gubbar;)

___
//Ulf
le
234
leszek
BMW 535 -88
Där sprack den teorin...

Jag läste nämligen någonstans att BMW vill ha en mer "representatibel" kundkrets. Därför tänkte jag att det bemötandet jag och min vän fått beror på ålder.
leszek:
Försvarar absolut inte försäljarnas beteende men varför klär man sig inte rent och snyggt när man ska köpa bil just för att slippa bli nonchalerad.
Jag är rätt säker på att BMW försäljare får stå ut med mycket snackare som inte är där för att köpa bil utan bara för att få köra skiten ur en BMW.
Tänkte då på din kompis som ville köpa en touring.

Det är ingen hemlighet att BMW försöker snobba till sig lite mer.
Är väl som 1-serie reklamen; Vi såg att förstaplatsen i snobbligan var ledig, så vi tog den...

Keep Your Distance!
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej!

Det lezsek berättar om stämmer mkt bra, de försäljarna prioterar vilka som kommer in i hallen.

lezsek han som jobbar vid kundtjänst heter Lasse, en av dom alltså.

Köpte en duttfärg för att förbättra huven från stenskott i september.

Men det blev aldrig av förrän i november, så jag duttade på lite på huven tänkte f¤n vad ljus färgen är.

När jag tittade på flaskan så hade jag fått sterlingsilver och inte sterlinggrå som jag skulle haft.

Ringde till dem och pratade med Lasse, han bad åka till dem allt bra så länge.

När jag kom in så frågade om kvittot, tyvärr så har jag inte den kvar men titta i datorn så ser du när du sålde en sådan färg sist...

Jag fick rätt färg, men vad ska jag göra nu med en bil som ser ut och ha fått röda hund..

Du får väl skrapa bort färgen sa han från huven och dutta på rätt färg.

Jag hár inte gjort ngt fel utan har fått fel av er eller???

Men du kanske inte har köpt den här!!

Ok mitt fel att jag inte har kvittot, men hur troligt är det att jag åker till Värnamo, Linköping, eller till Borås som är de närmaste återförsäljarna från Jönköping sett.

Jag blev så lack på skiten.

Fick man rätt eller??

Nej det fick man inte.

De som jobbar på Jacobssons bil borde gå på en charmkurs och det gäller alla som jobbar där.

SpineKracker
Har beställt reservdelar där och då var de mycket trevliga, trots att de bara var till en gammel sketen E30 =)

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
ri
320
rightnow
3-Serie Coupé, 2004
leszek, missförstå mig inte. Jag tror säkert att det är precis som du skriver. Bara att jag jobbar i en liknande bransch, och läser ibland om folk som skriver de sjukaste lögner om mig och mina medarbetare på diverse forum. Saker som att jag har kastat nycklar på folk och dylikt. Jag som inte ens klarar att vara oartig mot folk utan att få dåligt samvete.. Så jag är lite allergisk mot trådar som denna.

Jag är bara 21, och får inte ens ett "Hej" när jag går in hos tex Mercedes. Men det är därför min far som har 4 st mercedesar inom företaget har köpt dem på annat håll istället (men det vet ju inte dom (tyvärr)..).

Fast på BMW får jag det alltid. Även innan jag köpte någon, med dåliga kläder. Ibland orkar man inte ta på sig något annat än struntkläder när man ska kolla om de fått in någon fin färg, hehehehe :)

Ibland har jag hört saker också som "de frågade inte ens om jag ville ha hjälp, men det va väl för att jag inte hade skjorta och slips på sig, de snobbarna!". Men faktum är att vi hade 7 st nybilsleveranser som körde ihop sig på tiderna, att vi faktiskt råkade missa just den kunden..
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
hej. jag har också hört om dåligt bemötande en bekant till mig som var runt 20 år när han ville köpa en begagnad z3 där fick inte ens provköra. de sa att han skulle ta med sig sin far. och han ville inte göra det då kikade han på en mazda mx5 på samma ställe och då gick det plötsligt bra. det slutade med att han köpte den. illa!

m3 e30 - finns det något alternativ?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Var därinne och köpte en sats torkarblad till min gamla compact och fick både trevligt bemötande och bra service var min spontana reaktion. BMWCSrabatt utan att behöva se medlemskortet.
Mvh
Asken
som har enbart en likväl dock god erfarenhet utan Jacobssons.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Att man kan få svårt att låna bilar för provkörning när man är ung (under 25, typ) är ett ganska vanligt problem. Det är dock försäkringsbolagens fel och inte bilhandlarnas. Statistik tycks vara religion för dem .. men till saken.

När jag har varit hos BMW och Mercedes här i Stockholm har det sällan varit problem för mig att provköra nya bilar, trots att jag är blott 22 år. Jag provkörde även min 740iA innan jag köpte den (dock inte hos märkeshandlare). Inte heller har jag haft svårt att bli tagen på allvar av säljare, trots att man ibland hör att BMW-säljarna här i stan knappt kan fås att sätta ner sin cappuchino för att ta hand om en kund, och då endast om han är 50+ och kostymklädd. Bullshit säger jag. Man märker snabbt att det dras en hel del rövarhistorier på sådana här forum.

Slutsats: Bilförsäljare vet att en 20-årings pengar är lika mycket värda som en 50-årings och går därför på uppträdande snarare än ålder. Det är ett misstag att blanda ihop försäkringsbolagens regler med bilförsäljarnas.

Wilhelm Svenselius
SpineKracker
Appropå provköra bilar hos handlare var jag inne på Subaru i Linköping igår för att kika på nya Impreza WRX och det dröjde inte mer än en minut innan säljaren frågade om jag inte ville ta en provtur i den.
Självklart ville jag det! =)
Klart alternativ till BMW, den gick oerhört fint!

Fick ett seriöst och trevligt bemötande där iaf. Likaså på Thituson bil i Lnkp har jag blivit trevligt bemött och fått provaköra.

Blir spännande att se attityden hos Bilpartner när de öppnar.

Jag valde inte E30, E30 valde mig.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Jag blev nekad att köra EvoVI på Axel Johanssons Bil AB i Jönköping (MITSUBISHI).
Sen om det beror på att min polare köpte en 240 vet jag inte men jag kunde ju blivit frälst efter en provkörning och köpt den men, inte...

/// B-O
M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Min:Länk
varför ska man behöva klä upp sig för att köpa en bil?
Skulle jag aldrig göra, jag trodde att det var jag som gjorde bilförsäljaren en tjänst genom att köpa min bil där och inte tvärtom.

Jag och min kollega var inne på volvo i solna för att köpa varsin ny xc90, vi fick inte provköra bilen där eftersom vårt företag inte redan hade en etablerad kundkontakt enligt en kvinnlig säljare..
När jag skulle köpa min nuvarande bmw drog den äldre säljaren på bilcentralen förmodligen slutsatsen att det var mer lönt att dricka kaffe och snacka skit med flickan i receptionen än att ödsla tid på yngre ej kostymklädda kunder...

Bmw group i solna fick dock bättra på sin försäljningsstatistik med en halv miljon istället och dessförinnan bilia segeltorp med ytterliggare en miljon pga av deras kollegors fina känsla för kunder.
le
234
leszek
BMW 535 -88
Rightnow:
Jag håller med dig att historier tenderar att "växa" med tiden. Som tex. det jag skrev om min polare som ville köpa men inte fick. Men jag står för det jag skriver och det var så det gick till.
Men låt oss säga att vi bara tar hänsyn till det jag var med om idag så känns hela deras sätt konstigt.

Sen så tycker jag att det är bra med folk (Du, rightnow) som har positiva åsikter för det balanserar ju min åsikt lite. Kanske är inte alla idioter på stället? Kanske har jag bara råkat ut för de värsta...?

Men likt förbaskat står jag där utan delar!!! Vad gör man. Måste åka dit på Måndag för att beställa... Inget annat att göra.

Måste också säga att jag alltid klätt mig propert. Liksom min polare så måste jag säga att vi ser välvårdade ut då våra jobb kräver detta.
När jag tänker efter så är vi jäkligt snygga... :) hehehe
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
På Jacobssons i Jönköping sätter jag aldrig min fot fler gånger. När de precis blivit bmw-återföräljare i mitten av 90-talet (de hade mazda innan) köpte jag en 520 för drygt 100tusen. Efter några månader visade det sig att den hade en saboterad termostat och sprucken topp. Det ville de inte alls kännas vid. Jag försökte få dem att förstå att kunden som bytt in den lurat både dem och mig men han hade köpt en ny 525 så han var tydligen oklanderlig. Det kostade mig 15000. Kan jag få en enda att avstå från en affär med Jacobsson har jag haft en bra dag. ( Nä, jag e inte bitter...) :)

Det är konstigt men en del saker glömmer man aldrig. Jag var så förbannad och blir det fortfarande när jag tänker tillbaka på hur säljaren skröt med hur noga de var med sina bmw-bilar. Som om han visste det som mazda-försäljare. Jäklar, nu blir jag sur igen och jag som ska passera Jönköping imorgon...

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
le
234
leszek
BMW 535 -88
Vet inte längre vad jag ska skriva - känner mig jäkligt nere...
Jag hade ju för helsike alla nummer på grejerna! hur kan man neka någon då? Det blir inte bättre än så!!!
Z4
827
Z4 Maria
BMW M4
BMW 420D Gran Coupé M-Sport
Det var tråkigt att höra din historia leszek, jag förstår inte varför dom betedde sig så ? Hoppas verkligen det löser sig!

Jag har alltid blivit vänligt bemött hos Jacobssons, både av säljarna och killarna i verkstaden.
Generösa är dom oxå. Varje sommar går jag in och "tigger" lite sponsormaterial till Z-träffar jag brukar ordna. Det är aldrig något knussel där inte, har alltid fått finfina BMW grejjer varje år att dela ut till Z-truppen.

På tal om otrevligt bemötande.
I början av februari i år, beslutade jag mig för att jag skulle byta bil. Jag tog och ringde runt till några BMW återförsäljare. Jag ringde Bilsalongen Skövde, BMW Group Göteborg, Lars Levin Bil Värnamo, och BMW Jacobssons Jkpg. Jag presenterade mig som sig bör, och beskrev ingående min Z4:a som jag tänkt ha som inbyte .. och att jag ville beställa en Z4M Roadster.

Vad tror ni det blev för reaktioner på det sistnämnda?

Säljaren jag pratade med från BMW Group Göteborg, var rent av både ointresserad, ohövlig och direkt otrevlig. Jag hörde under samtalets gång tvivlande suckar, och jag förstod att han INTE trodde ett skvatt på att jag skulle/kunde köpa mig en Z4M. Den där tvivlande rösten. Obehagligt. När vi pratat klart, lovade han iaf. att återkomma.
Min intuition sa mig att den där säljaren aldrig skulle slösa sin dyrbara tid på att höra av sig. Jag hade rätt.
Även om han hade hört av sig, så hade jag ALDRIG i livet gjort en affär med den där människan. Fattar inte hur en säljare kan bete sig så dumt och oproffessionellt.

Lars Levin Bil och Jacobssons Bil, var för övrigt dom enda som förstod att jag var en seriös bilköpare.

Valet hamnade dock på Jacobssons, främst för att säljaren tog mig på orden och agerade mycket snabbt. Det blev en affär, och jag är lika glad som dom över att BMW Jkpg ska leverera en Z4M Roadster till mig.

Mvh
Maria
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.