|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Äntligen börjar det bli dags att plocka ut bilen. Jag funderar lite på hur det ligger till med oljebyte. Bilen har gått 3000 och oljeservice är gjord vid 2000 mil. Bilen har varit avställd i ca 5 månader i varmgarage och startad några gånger under tiden. Ska man göra ett olje/filterbyte i det här läget? Kan man fixa det själv eller bör man låta BMW ta hand om det? Vad kostar respektive alternativ och finns det någon speciell olja som ni rekommenderar om man väljer att fixa det själv? Tacksam för hjälp | |
|
Jag brukar byta vid halva intervallen för att få garanterat fräsch olja men filtret vid intervallen. Åk till t ex OK, dra ur pluggen och fyll på med en bra kvalitetsolja då är du försäkrad om god effekt. En oljeservice på BMW är mellan 1200-150kr gissar jag. Mvh Asken |
|
|
Håller med Asken, inte dumt att byta vid halva intervallen. Dock hade jag absolut bytt filtret också. Sitter så mycket gammal olja kvar i det. Antar att oljan du bör byta till är exempelvis Castrol Edge 5W-30 eller Castrol SLX. /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
| Ni säger alltså att jag kan vänta med oljebytet till halva serviceintervallen och inte nödvändigtvis göra det vid påställningen? | |
|
Byta filtret ska man väl alltid göra nära man byter olja! Eller? Ska nog också byta olja i sommar. Har dom oljepumpar på mackar? Tror man måste "suga" upp oljan om jag inte minns helt fel |
|
|
Oljan bör vara BMW Longlife -01 godkänd. Finns flera märken/sorter att välja mellan, inte bara Castrol! Bäst är att byta oljan INNAN avställningen eftersom du då slipper en stor mängd aggressiva restprodukter i oljan över vintern, samt får en olja som är maximalt bra på att ta omhand eventuellt kondensvatten som kan bildas vid temperaturväxlingar och dessutom har maximalt oxidationsskydd. Gör man det behöver man inte byta oljan igen vid påställningen, utan då är det "bara" att starta och köra. Eftersom oljan är 1000 mil gammal och dessutom stått en hel vinter skulle jag nog försöka byta oljan, bättre att göra det nu och köra 1500 mil på oljan fram till service än att köra 2-300 mil och sedan byta olja. Oljefilter bör man alltid byta i samband med oljebyte, annars riskerar man att den nya oljan löser upp smuts som samlats i oljefiltret och får därmed ett större slitage i motorn. Skall man snåla är det smartare att bara byta oljefiltret och strunta i oljebytet, eftersom filtret normalt sett "tar slut" långt före en bra olja. Bytet går lätt att göra själv om man bara får tillgång till en lyft så att man kan lossa oljepluggen i tråget. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Håller med om att det är dumt att snåla men tycker ändå att det är dåligt om man inte skulle kunna lita på den tyska ingenjörskonsten. Det måste ju finnas någon slags mening med serviceintervallmätaren som tar hänsyn till en mängd parametrar som körstil osv.. tror tom man mäter oljekvalitet men är inte riktigt säker där... Jag menar att man får ju verkligen hoppas att BMW är en så pass bra bil att man ska kunna lita på så pass grundläggande saker som intervall för byte av olja... Heheh.. Men som sagt man ska nog inte vara dumsnål heller... Bäst är väl att ringa BMW och höra vad de själva anser... De borde ju trots allt veta bäst hur deras bilar bör servas... |
|
|
Bartek, de enda parametrar som serviceintervallmätaren tar hänsyn till är mängden bensin som har förbrukats! När man beräknar en oljas livslängd sätter man upp en "normalkörcykel", men i vårt kalla klimat kan man få en större påfrestning på oljan, inte minst om man kör mycket kortkörningar (=mycket kondensvatten och risk för kallslam i oljan). I detta fall kanske risken iofs är relativt liten. BMW:s verkstäder brukar tyvärr konsekvent hävda att det aldrig finns några tekniska problem oavsett vilket område man talar om, inte ens kända tekniska problem som lossnande oljepumpar i V8:orna verkar vara kända inom BMW-världen (eller åtminstone vill man inte säga så officiellt)...så svaren man får är inte alltid helt korrekta även om man skulle tro så. ;o) Det är inte säkert att det är nödvändigt med ett extra oljebyte, men det är definitivt aldrig fel att göra det. En entusiastbil som enbart körs sommartid och kostar kanske 400 000kr eller mer kanske är värd en eller två extra femhundralappar för den goda sakens skull!? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Håller absolut med om att man inte ska vara dumsnål vad det gäller oljebyte... speciellt på en entusiast bil... Det är ju trist om BMW inte erkänner sina problem de enda som missgynnas av detta är ju de själva och varumärket. Bättre sätt att hantera eventuella problem och att åtgärda dessa. Det borde ju både kunden och BMW tjäna på i längden. Tycker ändå att om service intervallet beräknas på en "normalkrcykel" så borde ingenjörerna på BMW ta hänsyn till en viss säkerthetsfaktor. Jag menar att om deras beräkningar visar på att oljan håller ca 2000 mil bör man kanske ange ett oljebyte vid 1000-1500 mil för att vara på den säkra sidan. Kan ju inte tänka mig att de riskerar motorn bara för någon kör i något kallare klimat. Dessutom skiljer sig väl inte det tyska klimatet avsevärt från det svenska eller? Men som sagt man jobbar ju inte direkt som chefsingenjör på BMW så vad vet jag... |
|
|
Tja...Denna "tävlingshysteri" vad gäller serviceintervallen,dvs längre o längre intervall är(tycker jag) bara ett sätt(av många) att få "1:a ägarens namnteckning på papper".. JAG anser att det bästa man kan göra för att hålla en motor vid liv så länge som möjligt är att iaf "oljeserva" oftare än vad tillverkarna säger(t.ex "halvvägs in i intervallet")..Men visst,oljorna o mtrl o konstruktion(i vissa fall) har blivit bättre men jag litar inte på detta ändå.. Konstruktörer eller andra "bättre vetande" har inte alltid "sista ordet", EKONOMERNA styr :) That's it... Mvh Janne. |
|
|
Följd fråga; Min BMW är en Z3 3.0 2002, och hade ett oljebyte innan jag köpte den i Juni förra året, sedan rullade den ca 200 mil. (mätarställning ca 2200 mil) Nu har den stått avställd ca 5 månader, skall jag byta olja eller ej? Jag ringde till BMW och de sa att det ej var nödvändigt, den skall hålla två år. Det kostar 1600kr att byta oljan, bara oljan går ca 1000 kr. (6.5 liter) När jag läser denna tråd blir jag lite osäker. Så vad sägs? |
|
|
Byt olja och oljefilter minst en gång per år oavsett angiven serviceintervall. Motorn kommer knappast att klaga :) |
|
|
Håller med Hobbe! Fast å andra sidan så är det nog ingen katastof om du skiter i oljebytet heller....Skulle knappast tro att bilen får några men av det. |
|
|
Har lite svårt att förstå varför man kör på longlifeoil & byter efter 200mil? Varför inte byta efter varje tankstopp?.. Givetvis så byter man däcken varje år oxå & bromsbelägg samt skivor.. Z MMM Coupe |
|
|
Gräver fram en gammal tråd, dock med ett alltjämt aktuellt ämne... Jag gjorde min oljeservice vid ca. 2.400 mil och idag har jag ca. 4.100 mil på mätaren. Vid ca. 5.000 mil är det dags för den första stora servicen, men eftersom jag kör endast ca. 600 mil om året räknar jag inte med att det blir av nu i år. Hade ni rekommenderat att jag byter olja (och oljefilter?) nu i alla fall? Byts oljan "automatiskt" vid stora servicen? |
|
|
Om jag räknar rätt så är det ca 3år sedan du bytte olja och även om man inte kör så långt varje år så blir det kondensvatten och annat skit i oljan på 3år. Min bil hade gått två tusen mil sedan oljebytet när jag köpte den och det filtret såg inte så skojigt ut precis. Jag hade bytt direkt. Skulle inte chansa på att paja denna fina motor bara för att snåla på ett oljebyte. Hasse Z4 |
|
| Som sagt, att byta olja varje år är nog inte för mycket begärt =) | |
|
Olja bytt, zäta glad! :-) |
|
|
Tänk var oljeproducenterna är glada, vad betalar ni för oljan? Verkstan betalar för 1:a klass syntetolja ca 35:-/liter. Kunden betalar 100-200:-/liter. Så bara byt olja ofta. . Jag kör på syntet och byter olja vartannat år utan problem. Har också en MB som gått 500000 km och bytt olja en servicebok, oskruvad motor växellåda. Jag betalar inte fullpris för oljan, gäller bara att tjata på verkstan om rabatter och berätta hur mycket de tjänar på oljan och övriga delar. |
|
|
Tänkte byta olja och filter på min Z4 2,5 si 2007. Den gula oljelampan lyser när jag stängt av motorn. Gör jag automatisk oljekontroll kommer det upp + 1, 0, dvs fyll på 1 liter olja. Senaste oljebytet var för drygt ett år sedan vid 11350 mil, nu har bilen gått 2700 mil och skall gå hela vintern. Jag kör också på vintern och vad jag läst på detta forum så bör jag använda mig av castrol SLX 0W-30 C3 ( Uppfyller BMW LL-04 krav ) Kan någon berätta för mig hur jag tappar ur oljan ( var sitter motoroljepluggen) och var hittar jag filtret ?( Är det bara en filterinsats ?) TT |
|
|
Hej ,plockar upp den här gamla tråden. Tänkte börja direkt med ett oljebyte i min nyligen köpta z4 Jag får 2 olika rekomendationer när jag går in på Castrols hemsida Castrol edge FST 0w-30 , 5w-30. (konsument) Castrol edge pro 0w-30, (auktoriserad verkstad) Vilken ska jag välja?, tänkte beställa från Tyskland Tack på förhand Z4 2,2 - 05 TPE |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.