|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hur mycket kan man lätta ett M30B28 svänghjul?Är inte orolig för vrid bortfallet... Har ändå 3,5liter sexxa framför... Mvh //M(arkus) | |
|
m30b28 är lätt redan från början... 6.7kg närmare sagt om det är från e28. om du kollar på hur plattan e uppbyggd så ser du att det inte går att svarva så mkt. godset blir bara "onödigt" tunnt.. men har du fräs kan du få bort ca 2kg utan att göra plattan svagare med svarvning.. sen kan man ju förvisso göra det jättelätt men inget jag rekomderar... detta är min åsikt iallafall.. MVH |
|
|
Jo, de är helt klart tunnt, de så firman ja lämma de till oxå. Men Vi skissade lite på hur man skulle kunna fräsa ur mellan bulthålen för tryckplattan. Tror du att de går ta så mycket som två kilo? Mvh //M(arkus) |
|
|
Inga fler åsikter? Mvh //M(arkus) |
|
|
Nä men en undran: Hur stor skillnad är det på svänghjulsvikten mellan M30B28, M30B34 och M30B35? |
|
|
de som sitter orginal på e32an M30B35 är ett dubbelmasse på ca 13kg vill ner på femkilo plus kopplig å tryckplatta Mvh //M(arkus) |
|
|
Och då passar alltså hjulet från en B28 rakt av på en B35 med nästan en halvering av vikten? Intressant......... |
|
|
japp, därför jag åker B28 svänghjul.. eller åkte... nu blir det en rejäl bantningskur... Mvh //M(arkus) |
|
|
Fast, en varningens ord... B28 svänghjulet passar rakt av på b35 så kommer den inte att gå som folk om det är en äldre med vevaxel givare på svänghjulet... ska man använda B28:s svänghjul måste man du svetsa en liten klack på hjulet. (av egen erfarenhet med mannuel konvertering av en 535-87) Mvh //M(arkus) |
|
|
4,52 kg. (M30B28) Har ej testat det ännu och det dröjer nog ett tag innan motorn blir ihopsatt.... Länk |
|
|
Såg riktigt stiligt ut, blir nyfiken på hur mitt ser ut när de kommer tillbaka... Kan man lätta tryck plattan oxå? Mvh //M(arkus) |
|
|
Demoterade lådan idag på min donatorbil... en 730i 91. Vilket monster till svänghjul. med koppling stannade på 21,2kilo... Mvh //M(arkus) |
|
| leta upp ett M5 3.6L svänghjul är det lättaste som passar på M30 org det väger 5.75kg ett kilo mindre än tidiga M30 svänghjulet | |
|
M5 3,6 är lättat i princip på samma sätt som mitt fast inte lika mycket. (La' upp en bild på ett 3,6 svänghjul också) Priser som jag sett tidigare är ca 1000:- för ett m5 3,6 och det är lika som jag betalade för bearbetningen av mitt m30b28. Balanserade det sedan med vev och koppling. Länk |
|
|
Blir lättning a´la Pedahl/M5... var iväg och kolla idag med killarna som gör jobbet. blir ungefär som bilderna, blir klart imorron eller fredag... Sen ska E32an sättas ihop... Mvh //M(arkus) |
|
|
Tjenare. Känns som ja måste skryta lite. Jobbet blev kanon. Nu nästa fråga. M10 sväghjul... passar de på m30? Tänkte o man skulle gå ner i storlek på koppligen när man byter till sinter... kan man ju lätta mera i pereferin av svänghjulet. Och JA! jag gillar att labborera med olika setups :P Mvh //M(arkus) |
|
|
hej! de passar m10 passar på m30 mvh |
|
|
Ok, ska riva ur motorn ur en e30 å lämna iväg svänghjulet Mvh //M(arkus) |
|
|
Blir B35an mkt rappare med B28-hjulet? Eller ska man satsa på en bearbetning av B35-hjulet direkt??? Mvh Anton |
|
|
Passar m10-hjulet rakt av med m30-kopplingen?? Hur mkt väger ett m10-hjul? Letar efter ett lättare svänghjul som passar till m30b35, någon som har ngt svänghjul att sälja??? Räcker med ett enkelmasse från tidiga 528... Mvh Anton |
|
| M10 passar raktav på M30 Motorn, Dock är kopplingen från M10 mycket mindra pga mindre effekt. Löste de med en sinterlamell från dahlhems. Bäst är att ta en M30B28 svänghjul och montera. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.