|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Hoppas det här var rätt forum att posta detta inlägg i (kanske hade funkat på bilvård också:) Jag hade tänkt att kolla upp mönsterdjupet på mina däck och använder mig av en digital skjutmått. Problemet är bara var man skall mäta för att få ett så bra riktvärde som möjligt. Att det är på det "mest slitna stället" vet jag men ska man mäta det mitt på däcket (i vatten avriningsmönstret) eller i de horisontela mönstret ut mot kanterna? Ju längre ut mot kanten man kommer desto mindre blir djupet men det måste väl vara tillverkningen av däcket som styr det så eller är ett nytt däck c:a 7mm i alla mönster över hela däcket? Snurrig i huvudet:) Vh/ Kermit. | |
|
fäcket måste väl vara minst 1,6mm på 70% av slitytan? // M.v.h. Daniel |
|
|
75 % är det väl? Eller har dom ändrat? Dvs på 75% av däckytan måste du ha minst 1.6 mm mönsterdjup. En kant kan var mer eller mindre slut. |
|
|
Hmmm.... Så ett nytt däck har samma mönsterdjup över hela däcket då? Jag får nämligen oerhört varierande djup över däcket beronde på i vilket mönster jag mäter. Vh/Kermit. |
|
|
Nej, dagens däck är inte helt jämna. Jag föredrar de lite äldre däcken fast nytillverkade. Ex. Michelin Pilot Sport 1 framför tvåan. Och Continental Contisport 1 framför contisport 2. Enligt mig så håller 1:orna längre och känns som en bättre kompromiss för gata. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Hmm..jag känner mig inte mycket klokare. Om jag får mått på tex. 2.01 mm (i ytterkantens mönster) och 6.22 mm ( i mitten på däckets vertikala mönster, vatten rännan) samt 4.10 (i mellan de horisontella mönstret) vilket skall jag tro mest på? Vh/ Kermit |
|
|
Så stora variationer verkar ju lite kÅnstigt! Kanske kör du med för lite luft i däcken om dom är såpass slitna i ytterkanten? Men det är ju det lägsta/minsta måttet som mäts vid en eventuell kontroll. |
|
|
grodan kermit: Om du vill så kan du maila mig bilder på dina däck så får jag titta på dem. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Herr Gaspedal: Visst kan jag göra det:) Det vore shysst att höra vad du anser. Tar bilderna i morgon förmiddag. Är det en mailen som står i din användarprofil? Thomas B: Ja, kanske kan det vara en anledning. Men jag har kört efter rekommendationerna för dimmensionen samt kollar lufttrycket minst en gång/månad. Vh/Kermit. |
|
|
Herr Gaspedal: Verkar bara vara "Powerpost" numera. Vad är din e-mail adress? Vh/Kermit |
|
| man skall mäta på det mest slitna stället har jag fått höra, men på kanterna kan det ju vara mer slitet, så det tror jag dom flesta har överseende med! | |
|
Grodan Kermit: abab_2000@hotmail.com Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Herr Gaspedal: Super:) Ska ta bilder så fort jag kan och skicka dem till din e-mail. Jag har ett oanvänt reservhjul med samma sorts däck, tänkte mäta upp måtten på det och se om det är ngr variationer. Vh/Kermit. |
|
|
Herr Gaspedal: Du har e-mail :) Vh/ Kermit. |
|
| Herr Gaspedal: Vart hittar du nytillverkade däck av en utgången modell???? | |
|
Hewi: Däckonline, eller att nån firma kan tänkas ha rest över... grodan kermit: Svar är påväg... =) Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Länk Länk Här finns båda däcken på däckonline, förutsätter att det är färska däck? Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Kravet på mönsterdjup gäller "huvudmönstret", det kan alltså finnas delar av mönstret som redan vid tillverkningen har mindre mönsterdjup än själva huvudmönstret. Man mäter det mest slitna stället på slitbanans mittre 75% (alltså inte valfria 75%), vilket lämnar 12,5% längs varje sida av däcket där mindre mönsterdjup accepteras så länge det inte finns sprickor eller kordväven blir synlig... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado: Ok, så om däckets bredd utgör 100% så "tar man av" 12,5% från varje kant och mäter djupet innan för dessa (i däckets mitt), eller har jag fått det om bakfoten......? Mycket bra e-mail från Herr Gaspedal:) Tackar för din expertis. Vh/Kermit. |
|
|
grodan kermit: Nu ska du väl inte ta i för mycket =) Jesperado, vid en besiktning i Mölndal så fick jag mina bakdäck underkända av besiktningsmannen. Däcken var snedslitna längst in i innerkanten men annars godkända. Jag fick en tvåa på detta. Jag brydde mig inte om hans anmärkning eftersom nya bakdäck redan var beställda. Men gjorde han rätt eller fel? Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Har haft samma fenomen på äldre bilar ett par gånger pga felaktig framvagnsinställning osv, inga problem vid besiktning. Om gummit är slätt men inga sprickor eller cordväv syns så gjorde han fel, annars inte. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.