AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
20.673

Plocka isär strålkastare E39

Sida 1 av 2
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej gott folk!

Min högra strålkastare på E39:an lyser lägre än den vänstra. Insatsen sitter löst och pinnen för justering av strålkastaren i höjdled är av.

Jag har nu köpt en sådan pinne och undrar om någon vet hur man plockar isär strålkastaren eller bara pinnen?

Tacksam för svar.

Mvh

/NP
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
NP: Ursäkta att jag lånar tråden, men jag måste fråga var du köpt "pinnen"
Här ringt runt överallt efter en sådan och fått till svar att det inte går att köpa "lösa" delar till lyktan!!!!!!!!!

M.v.h Anders
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag har köpt pinnen på BMW. I Linköping hade de pinnarna för 146:-.

Mvh

/NP
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
I den här tråden så kan du läsa hur du byter den, och även reservdelnummret för delarna: Länk
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Okej, tack. Det är tydligen olika vilken BMW:åfs man vänder sig till verkar det som. Kolla på Länk och slå in ditt chassienr. så kan du se en sprängskiss vilka delar din lykta består av, det kanske kan underlätta när du ska plocka isär den.

M.v.h Anders
se
661
seb_540
328i M F30
Förvirringen kommer nog av att angel eys strålkastarna inte ska gå att plocka isär. Jag gjorde det dock utan större svårigheter genom att ta loss all el, lägga i ljummet vattenbad - detta gjorde det sikaflex liknande limmet mjuk, och frontglaset kunde tas av.
sw
47
sweeper
540Ia Sport Touring -99
dock bör du veta att angeleyes lampor av "pirat" modellen från HELLA använder en annan storlek av ljusterings pinnen än den som bmw har i sina "original" HELLA angel eyes.

orginalet är svagt skär
piraten är vit och 2x i storleken.

uptäkte det på mina xenon angel eyes :/
hittade dock en "hur man gör egna hemma snikrade adjusters"

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Till Angelyes finns det metallersättning att köpa i UK.
Länk

Lyckades laga min avbrutna justering med Superepoxy.
Tog i lite för hört när jag lossade xenonlampan.
Seb_540: intressant hört att det ska gå med värmepistol också, men har inte försökt ge mig på det, jag skulle vilja göra rent insidan ordenligt på skyddsglaset om det går.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag tordes inte dra isär allt...så jag limmade min också.

Det håller ett tag, nästa gång byter jag - då hoppas jag att jag har mer tid att fixa det. Har iaf reservdelarna nu.

Tack för tipset - jag har skrivit ut instruktionen nu.
Ännu en gång är jag så glad över att vara medlem i detta eminenta forum. Det är så bra och hjälp får man inom kort också...

Vet ni att BMW tar 1200:- för att byta dessa pinnar.

Mvh

/NP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
NP: Har du inte angeleys är det en baggis att plocka bort skyddsglaset, bara att snäppa loss.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jodå, det vet jag, det går på en kvart. Jag tog inte bort pinnarna denna gång.

Får bli nästa gång.

Mvh

/NP
mo
47
moeller
BMW HP2 Enduro
har vanliga framlysen, går det lätt att tab ort skyddsglaset? ser dammigt ut på insidan
se
661
seb_540
328i M F30
Hm, värmepistol tror jag inte på - eftersom den är limmad runt om blir det ett evigt blåsande innan allt är mjukt, och jag tror att det skulle kunna vara fara för att den klara plasten blir dimmig. Men visst, varmt vattenbad är inget man gör på skoj - i mitt fall kunde jag inte med de kromade sidorna till min i övrigt 100% shadowline bil + att jag hade en trasig pinne (som åxå lagades genom att tejpa upp en form och gjuta in den i superepoxi).
sw
47
sweeper
540Ia Sport Touring -99
tackar för länken till den firman i UK som säljer metal adjusters !
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Fungerande länk: Länk

Mvh
Visa användare
20
Blackbetty
m535 - 86
325i Cabrio - 94
MB 200 kompressor - 05
Har precis varit och får infon från BMW i Solna att dessa justerpinnar till facelift med angelyes inte finns att få tag på... Helt otroligt att de inte har reservdelar när det dessutom är ett ganska vanligt fel på E39.
Epoxy fick det bli, bara det håller. Det var bra mekigt att få bort frontglaset. Tydligen ska det vara någonform av nåt-lim i skarven. Jag fick för mig att det var ditt kluttat i efterhand.

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
De finns ju att köpa på Ebay för runt hundringen. Men det verkar ju konstigt att inte BMW säljer dom.
Sk
58
Skippern
525iA M Sport Touring E39 -04
Det går att byta justerpinnarna utan att ta bort frontglaset.
Sidjusteringen kommer man åt genom halvljusuttaget.
För höjdjusteringen får man skära upp en lucka i plasten.
Jag har bara bytt sidjusteringen och det gick bra.
Reservdelar finns, sök på
BMW E39 5-Series Angel Eye Headlight Adjuster
Sk
58
Skippern
525iA M Sport Touring E39 -04
Här finns instruktioner.
Se version 2

Länk
Visa användare
20
Blackbetty
m535 - 86
325i Cabrio - 94
MB 200 kompressor - 05
Fixade dom med epoxy, gott så.... Efter ha monterat in dom och satt i hop lyktan så spricker den feta justerpinnen vid skruven... Plasten verkar inte vara av kvalitet som håller i extrema temperaturer.
E39 har en hel del märkliga svagheter, det här är en av dom, några andra är ju designen på touringmodellen där vatten samlas vid tanklocket och nederkant på bakrutan. Rost rost... :( Är det någon här som annars har erfarenheten att det kommer rost vid höger domkraftsfäste, bak? Har 2 touring, bägge rost på samma ställe.

Visa användare
22
Robban 29
540i Touring -98
316-95
Helt otroligt vilken skillnad i pris det är.. Hjälpte en kompis o byta sina "pinnar" i båda strålkastarna och han fick betala 380:- för båda på BMW. O sen kollade jag styling4u.se och han skulle ha 595:- dock till facelift men ändå... O på ebay kostar dom runt 70 spänn... Det lönar sig att kolla runt lite..
/Robban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.