|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Ja jag blir också lite rädd när jag läser detta och det kanske man skall vara när man själv har importerat sin BMW? Nu har jag i och för sig inte sett någon rost ännu, men å andra sidan har jag kanske inte synat den på alla tänkbara ställen. Om jag skulle hitta någon rost, har jag då någon garanti hos svenska BMW trots att det är en import och trots att den är tillverkad sent -03? Om det går finns några villkor som måste uppfyllas? |
|
|
Rostskyddsgarantin gäller oavsett om den är sv-såld eller importerad. Intressant datum för dig är när bilen togs i trafik första gången för det är från detta datum garantin räknas. Bör väl bli sent 2009 eller tidigt 2010? Min importerade 530 ska in nästa vecka för två små roståtgärder och det blir andra gången. Bytte baklucka för ca. 2 år sedan. Ska sedan in och visa upp min M5 för den har två klassiska angrepp, insidan motorhuven och i tanklocksbaljan. ___ //Ulf |
|
| Ok! Låter ju ok! Om man nu skall syna den i fogarna så att säga. Var skall man söka och täcker rostskyddsgarantin hur små rostskador som helst? | |
| Glömde förresten säga att jag bor i Skåne och undrar om det finns något bättre eller sämre ställe i dessa trakter att få ett eventuellt rostangrepp fixat? | |
|
Tjena lyfter denna tråden igen... För 13 månader sedan fick jag mina 4 dörrar + huv och baklucka utbytta på garantin.. Idag när jag skaulle tvätta bilen så var de fullt med rostbubblor på insidan av 3 av dörrarna.. Ett område på ca 10 gånger 10 cm på dörrarna... Ska de inte hålla längre om dom byte till sprillans nya dörraHuv och baklucka verkar ha klarat sig undan än så länge.. Vad trött jag blir på dessa skitbilar rent ut sagt. Så nu verkar jag hamnat på en Garanti i Garantin.. Moment 22.. Ja ville bara berätta detta och undrar om någon mera har varit ute för detta fenomen??? Bara så ni vet så håller jag inte BMW högt i kurs når det gäller kvalitet.. Mvh Edberg |
|
|
Rost på nya delar? Min nya huv rostar på höger sida istället för vänster som den utbytta. Garantin är rökt numer dock.. |
|
|
Jag fick min förardörr utbytt åter igen efter c:a 11 månader, så helt omöjligt är det nog inte. Kolla hur som om det på något sätt kanske går att reklamera arbetet eller liknande. Mvh Patrik ___ B M W |
|
|
Ja de låter lite roligt... Rost på dom nya delarna... De jag är mest orolig för är att färgen inte stämmer när man byter en dörr mitt i.. Så var fallet när jag fick tillbax min bil förra gången.. Så jag lackerade om resten på bilen så att det stämde med kulören.. Kommer att påpeka detta när jag lämnar in bilen att den ska se likadan ut i kulören när jag hämtar den. Lacken som ligger på nu är ju bara 9 månader gammal... Dom skulle titta på bilen nu på tisdag i Vimmerby.. Killen jag pratade med lät förvånad över att det rostat igen... Enligt där jag jobbar (Billackeringen i Oskarshamn) så lämnar vi 24 månader på nya detaljer.. |
|
|
Tror att du har garanti på orginaldelar/jobb som inte håller måttet. Jag fick högra xenonljuset utbytt av BMW-verkstaden efter det lagt av (vilket jag fick betala själv) Efter 11 månader började samma xenonljus krångla igen och jag åkte till BMW-verkstaden. Fick där upplysningen att jag hade 12 månaders garanti på delar inkl jobbet, så det bytte lampa+styrdon samt arbetet utan kostnad. Sen sa de att nu har jag 12 nya garantimånader på grejerna de satt dit. Skönt att det löser sig ibland, men visst är det drygt när det krånglar. Speciellt på en sk premiumbil... /JD |
|
| Tvättade o synade bilen idag. Bubblor under huven vid höger lykta, klart synliga. Detta på en huv, som byttes för ett drygt år sen! Som tur är har jag garanti kvar tills 2009/09/09, ska syna hela bilen ordentligt. Nästan så man hoppas på att hitta lite rost på dörrarna, så man får allt nytt ;) | |
|
Edberg: hur gick det när du reklamerade rosten på de nya delarna? ___ //Ulf |
|
|
Tjena. Jag har inte fått dom nya delarna utbytta ännu. Ligger i tvist med bmw Sweden.. Jag lämnade i min bil i Måndags och fick tillbaka den nu i Fredags utan att dom gjort någonting åt rosten.. Tydligen ingen som vill betala eller göra om jobbet... Så är rätt så förbannad. Men sista ordet är inte sagt ännu... Man har 24 månader på utfört arbete eller 24 månader på reservdelsgarantin.... Ringde Konsumentombudsmannen.. Han sa att man inte kan ta reklamation på ett garanti-jobb eftersom man inte har betalt för jobbet.. Konstigt värre.. Är rätt så trött på att hamna i dessa lägen... Mvh Edberg |
|
|
Edberg: Väldigt tråkigt att det ska fungera så. Lämnade in min bil i dag för utbytte av båda vänster dörrarna+ baklucka... |
|
| Läskigt hur nyare bmw.s rostar. om man får en dörr eller skärm utbytt kan man då kräva att kulören skall stämmä i överens med hela bilen? | |
|
Låter bra med BMW-service...Var glada att Ni inte har en MB med rostgaranti! Jag är "på väg" från Mercedes till BMW bl a p g a MB Sveriges urusla kundsupprt när det gäller rostgarantin. MB var ju otroligt kaxiga och gav 30 ås garanti, eftersom E-klass (99 - 04) gav rosten ett ansikte. Jag har påtalat min rostiga E-klass i nästan 2 år. Efter mycket om och men kom det en konsult från Dekra i Tyskland och kollade. "Måste repareras för 140 tuss!!! Och det är ju dubbelt upp vad bilen är värd, alltså diskuterades inlösen för skrotning!! Eftersom detta "erbjudande" bara gäller vid köp av ny (eller beg MB) vägrade jag. Jag förstår ju inte hur man kan misshandla sitt eget varumärke så till den milda grad, men jag har hört att det är fler än jag som fått samma svar. Därför blir det aldrig ngn mer MB, utan nu står en BMW E36 cab hemma och nästa blir en mindre kombi. BMW. |
|
|
BMW kan ni lita på. Jag fick mitt tak utbytt pga av rost under fönsterlisten vindrutan. En liten bubbla.Hela taket byttes ut. Bilen en E36 92a. Reparation hösten 1997. |
|
|
Om det korroderar underifrån så äro det fukt eller skräp som hittar ut p.g.a. de nyare vattenbaserade lackerna. Jag haver experimenterat lite med att smörja in hela bilen i raps/ olivolja för att sedan tvätta av det efter några dygn. När jag studerat microstrukturen på lackeringen verkar det nästan såsom något sker med microstrukturen fastän långsamt. Svårt att förklara mer än att jag får titta vidare. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.