AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.172

Hur ska man konfrontera BMW ang. rostgarantin?

Sida 1 av 3
Tjena!
Har eventuellt hittat lite rost under huven på min e46a..
Hur ska jag nu gå tillväga?
Är det bara att knalla in på bmw och kräva en ny huv eller hur har ni tagit diskussionen? Antar att dom inte byter grejar bara si så där utan de kommer väl säkert att hävda en massa saker?
Eller hur fungerar det? Är det bara att vara stenhård och kräva ett byte? Har hittat bubbler i lacken under huven, ser ut som något kryper där under =)

Mvh Jens
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Kör den mjuka stilen... "Hej, jag har fått rost på min huv. Kan ni kolla det?"
Alla som har rost och som har garanti kvar ska få en ny. Det är inte firman som betalar utan BMW så för firman är det ju bara ett jobb mer. Jag fick även min baklucka utbytt för två ytterst små galvsläpp. Men det kan skilja en hel del på bemötandet!

BMW i solna sa "Det är inte 6 års lackgaranti".
BMW i Danderyd: "Åk till en billackerare så får dom bedömma".
Borgs bil i Vällingby: "Jag lägger in en beställning så ringer vi när vi har prylarna".

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Förenade Bil i Malmö tittade 15 sekunder på min baklucka som hade två små rostbubblor och sa "det blir en ny lucka". Sen kollade han på eget initiativ även motorhuven. Som sagt inget tjafs utan dom verkade rätt så "vana" vid dessa problem...

___
//Ulf
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
När jag bytte bagagelucka gick det till som Programmer beskrev. Inga konstigeheter.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag hittade tre små rostbubblor i lacken idag bakom nummerskylten (bytte till eu-skyltar när jag märkte det)

Min bil är en -02 tillverkad och registrerad 200201 med 8500 mil.
Bilen fullservad på BMW och väl omhändertagen.

Borde det vara ett problem att få det åtgärdat?
Var i Stockholm bör jag åka?

Ch
11
Chevelle
318i Touring -01
Kan väl säga att jag hade problem med en liiiiten rostbubbla på bakluckan, små rostprickar på bakskärmen och bakdörren. Åkte till BMW och visade upp bilen. Verkstadschefen gick med mig ut och konstaterade att bakskärmen och bakdörren var omlackade. Dock inga problem när den var såld hos dem och fullservad. När jag hämtade bilen hade de dock missat en rostfläck men de fixade även den efter att jag påtalat det hela.
2 veckor senare hittar jag riktigt mycket rost på insidan av huven, i framkant. Åkte dit ytterligare en gång, inte heller då var det några problem. Ska in nästa vecka på huvbyte :-) F-n vilken mästerlig service de ha BMW!!!
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Chevelle: låter som en dröm... i mardrömmen... hoppas du fattar vad jag menar.

_____Vraum!_____
Ch
11
Chevelle
318i Touring -01
Snatto: Jo, låter mer hemskt än det var vad gäller rosten...Jag är extremt pedantisk. :-)
fb
46
fbkd
330Ci -01
MB190 -88
Har också bytt delar på min bil utan några problem. Bytte dörr, huv och baklucka.
Visa användare
2.407
amullo
Jahapp.. Jag har fått tid fredagen den 10:e oktober för inspektion på lack&plåtverkstaden på BMW Solna. Jag återkommer med rapport när det är genomfört.

Tjejen jag talade med i telefon sa att rostgarantin fortfarande var aktiv på min bil och att de måste inspektera bakluckan. Inget snack om något inte gällde, utan bara "vi måste titta".

More to come. *håller tummarna*

//amullo
---
We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
Ska lämna in min bil på torsdag (BMW i Solna) för div fel. Nämnde även i telefon att jag fått små rostbubblor på bakluckan ovanför nummerplåten. Tjejen jag pratade med kunde konstatera att garantin fortfarande gällde och att deras "försäkrings-man" skulle inspektera luckan. Ska bli spännande vad jag får för svar.

Återkommer när jag vet!

Visa användare
2.407
amullo
Weismüller!
Om du rapporterar dina observationer i denna tråd så gör jag likadant. Vore kul att jämföra om de gör likadan bedömmningar på våra bilar.

FYI så har jag alltså tre mindre bubblor i lacken bakom regplåten.. Det är allt jag hittat (hittils).

//Anders
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Weismüller: Du får säkert höra "lackgaranti" istället för rostgaranti hos Solna... Det fick nämligen jag då jag hade tre små prickar på min baklucka.

Tog den till Borgs Bil istället och fick den utbytt utan knussel.

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
heltsonika: Ja, jag misstänker att jag får det svaret. Tänker inte ge mig, är de helt omöjliga får jag kontakt annan återförsäljare. "Garantin" gäller, för min del t o m jan 2008.

Jag har fått både huven och bagageluckan bytt på garanti utan något somhelst bekymmer. Bagageluckan var det lite rost längst ner på kanten och den bytten utan en anmärkning.

Weismüller
Hur kan du ha rostskyddsgarant till 2008? (antar att det är din 330 -01 du hänvisar till) Är den uttagen i Jan -01 så räcker väl garantin till 2007
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!
Har nyligen fått ny motorhuv på rostskyddsgarantin. Inga problem alls, de bara tittade och sa att en ny huv skulle beställas. Det var Paulssons bil i Hbg som fixade detta.

Anders

We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
ryk 330xi: Den är tagen i trafik första gången 020104. Det är från det datumet de räknar garantin även om den som i mitt fall är tillverkad 0010

We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
Amullo: Fick besked ídag från BMW Solna, de byter bakluckan på garantin.

Visa användare
2.407
amullo
Tack Weissmüller.

Jag var till Bollmora idag.
Kontenta: De byter backluckan OCH huven!

Jag och inspektören går ut för att titta på bilen, han ser de tre små rostbubblorna innanför reg-plåten och säger "De där skall inte vara där.. Du får en ny baklucka". KANON tänkte jag.

Sen undrar han om bilen är upplåst.. Jag antog att han skulle flippra med datorn eller kolla mätarställningen, men han öppnar huven istället.

Jag har fullt upp med att montera tillbaka bakre regplåten när han säger "Du, kom hit får du se".
Jag traskar dit och han pekar in på svetsfogen som är på undersidan av huven precis ovanför strålkastarna. "Det där är rost"
"VAR?" frågar jag (Jag SÅG INGENTING som var fel..)
Killen pekar på två små stackars bubblor som är lika stora som ett knappnålshuvud.. tillsammans..
"Du får en ny huv också.."
VAFALLS!!! Underbart!
"Sen måste vi lacka dina framskärmar, så det blir färgmatchat.. så de här små stenskotten kommer också att försvinna. När kan du lämna bilen?"

Snacka om Service! Top marks för BMW!!!

//amullo
---
Da
168
Davido
525iA M-sport Touring -03
Hände mig ungefär samma sak, åkte in med min touring pga att det hade börjat komma röst på framkanten på motorhuven. Åkte in till en auktoriserad bmw verkstad. Killen på plåt och lack gick ut o titta på bilen, han sa att motorhuven skulle bytas sen så öppnade han alla dörrar, tänkte va fan.... han hitta inget på fram dörrarna, sen tar han upp en mattkniv och skär upp skarvarna på laccken på båda bakdörrarn, när ja frågar va han gör så säger han att skarvarna kan släppa lite ibland så vi byter dina dörrar oxå, ok tänker bra för ena dörren va bombad med dörruppslag. Idag ringde han o sa att bilen e klar så snart ska ja åka o kolla hur den blev...

Bra service
Go
393
Golddigger
G11 730d -16
"Min bil har rostat, LAGA!"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.