AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.173

Hur ska man konfrontera BMW ang. rostgarantin?

Sida 2 av 3
kicken
hmm! ..intressant läsning här, ...har i dagarna inhandlat en 320d touring E46 -03...men har inte hunnit med någon riktigt avacerad "bubbelsökning" .. då ännu :-)...kicken

kicken
gretzky
Synd att inte alla får samma service runt om i landet! Själv fick jag ny huv, omlackering halva förardörren och omlack bakluckan. Puh...
Kul o höra att några har tur iaf o fått både huv o baklucka utbytt.

dieseldoris
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Min bil fixad o klar..

Ny huv och ny baklucka från BMW på garanti.. Bollmora verkstaden bytte över jul o nyår. Allt verkar fint, men jag har inte hunnit inspektera på nära håll/i bra ljus än.

//amullo
---
Jag måste instämma, fick ett oerhört professionellt bemötande i Bollmora under hösten. Hade rost på huven (vänster fram, ganska tydligt och bubbligt), bakluckan (precis under nummerbelysningsinsatsen, såg det inte själv först), vänster bakskärm samt höger baktröskel.

BMW fixade allt och det blev bra tyckte jag även om jag kunde skönja visst kant på bakskärmen vid vecket där de skarvade ihop ny och gammal lack. Detta går dock med all sannolikhet att polera upp. Silvriga bilar verkar mest gynnsamma att lacka om då färgen inte fäller på samma sätt som vissa andra färger (rött, etc).

Det enda som egentligen var tråkigt var att jag fick vara utan bilen i tre veckor.

/Fredrik
17857:
silvriga bilar är GARANTERAT INTE de mest gynnsamma att lackera om eftersom tonen skiljer sig mkt lätt mellan ny versus gammal lack... risken är att bilen ser ut som ett lapptäcke....

Rolex:

Det var vad de sa till mig och jag upplevde inte något lapptäcke i resultatet.

Deras uppfattning var att silvermetallic mattas i mycket mindre utsträckning än solida färger och vissa andra metallicfärger. Om detta är sanning eller ej vet jag dock inte, men de är ju yrkesmän och lackar otaliga bilar dagligen.

/Fredrik
Vilken skillnad på bemötande mellan verkstäder!

Jag var tvungen att hota med stämning för få verkstadschefen
att skicka in handlingarna till BMW.

Det första beskedet var att garantin fortfarande gällde. Sen när
dom såg att det skulle kosta 45000:- att laga så hade handligarna
"kommit bort".

anderslindstrom2003@yahoo.com
Visa användare
18
JFH
320i M-Sport -03
Någon som vet rost bemötandet på Jacobsson´s i Jönköping?
Har nämligen börjat bubbla lite under motorhuven över lyckterna men vill inte lämna in för tidigt så dem bara rostlagar den utan är säker på att man byter den.
Hoelgaard
Måste bara lägga in ett inlägg o tacka m-bilar i västerås!

Åkte ner vid årsskiftet och skulle beställe en m-läpp till bagageluckan, den skulle komma grundlackad så då frågade jag om dom kunde lacka den topazblå som bilen. Nej, svarade killen bakom disken men har du bilen med dig. Så gick han ut och började kolla på bilens bagagelucka men den va i nyskick, fan sa han!

Sen öppnade han huven och hittade en mikroskopisk bubbla i en skarv, jaha ny huv o lack på den här sen lämnar du med m-läppen på samma gång så får du det billigare lackat! Kan tilläga att det vart 0kr för lackningen av läppen!

Mycket bra tillvägagångssätt att leta upp fel på kundernas bilar som går på garantin för att gynna kunden ekonomiskt!!!!
På Bollmora-verkstaden fick jag uppfattningen att de mycket klara direktiven var att byta alla delar som är "lösa", d v s dörrar, motorhuv och baklucka om det är rost på dessa och rostlaga allt annat på vanligt sätt. Bemötandet där var i övrigt mycket sakligt, trevligt och okomplicerat.

/Fredrik
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Är det någon/några dörrar som är speciellt utsatta? Rosten brukar ju visa sig på samma ställen på alla bilar verkar det som.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ingen?
Dörrar vet jag inget om faktiskt. Huven och bakluckan är de mest utbytta delarna som jag förstått det. På motorhuven är det väl främst kanten precis ovanför framlyktorna och på huven bakom nummerplåten och precis vid nummerskyldstelysningen.

Fredrik
Jag talade med plåtansvarig hos Enköpings aukt. BMW-verkstad och han hävdade att det absolut vanligaste problemet var motorhuven, ngt annat som utmärkte sig nämnde han inte. Vi talade iofs om E39, men jag förmodar att samma gäller för E46.

Mvh
Mikael
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Ja huv och baklucka är ju helt klart mest drabbat men ni som har haft rostiga dörrar, var kom det på er bil?
He
10
Heimdahl
520d M touring -14
Hej. Jag fick ett litet lacklyft på båda dörrarna, en bula på ca 5 millimeter i diameter på vardera dörr. Ingen diskution blev nya dörrar direkt. Har även fått bagagelucka huv och ska lämna in den den 10/4 för att få höger framskärm bytad, för det va rost bakom sidoblinkersen så alla kolla det innan garantin går ut. Paulssons bil i hbg har vatt kanon!
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Heimdahl: Du har verkligen haft otur med det :(

// M.V.H. Daniel
Heltsonika: Enligt de lackerare jag talat med blir oftast förardörren samt vänster bakdörr först angripen av rost, eftersom denna sida får ta emot mer sk "trafikfilm" från omgivande trafik än vad högersidan gör.
Detta gäller dock generellt på samtliga bilmodeller.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Kristoffer_L: Det låter troligt. Tänkte närmare på exakt var den kommer om det var lika som på huv (skarven vid strålkastarna) eller bakluckan (under handtaget). Men rosten kanske dyker upp lite överallt på dörrarna. Jag kommer i alla fall granska mina dörrar med lupp innan garantin tar slut.

På en Toyota Carina E jag hade tidigare kom rosten på höger sida vilket jag såg att den gjorde på samtliga Carina E. Avgasröret gick på höger sida och jag misstänker starkt att värmeväxlingen därifrån fick kittet i skarvarna att ge upp.

Nu har ju inte BMW samma kontruktion i dörrar och skarvar så jag hoppas inte det bidrar till någon försämring. Dessutom går avgasröret mer i mitten med betydligt bättre avskärming.
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Man blir ju mörkrädd när man läser detta, trots otroligt
bra service från BMW. Det verkar ju "bubbla" lite var stans på E46:orna?

Undrar hur dessa vagnar kommer att se ut om 2-3 år till ute i trafiken?
Inte rostade väl E36 så här illa?
Inte ens E30 bilar hade väl så bristfällig lack/rostskydd?

Tur att BMW valt att sköta detta snyggt för ägarna, vilket förmodligen
gör att kunderna stannar kvar. Till skillnad från ett annat stort Tyskt bilmärke...

/L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.