AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.443

S60:n drog M5:n !

Sida 3 av 4
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Flåklypa!
haha inte alls!! =)
men det snackas här som att S60R bilar är kvickare å vissa verkar ju tro på det själva! hade det vart så hade det vart så! jag skiter i vilket märke som är snabbast jag håller mig bara till FAKTA! men att trimma bilar är en annan femma och inte alls svårt eller konstigt! jag hade vart mer förvånad om en trimmad s60r Inte hade tagit m5an =) Fullt normalt! så jag fattar bara inte va det konstiga är liksom??? hahaha=)
En original S60R är inte mycker snabbare än en original S60 T5 från rullande och ingen av dessa skall ha någon chans emot en M5 e39.

2 frågor.
1. Skulle det heller inte vara konstigt om en Fiat Uno Turbo med avgassystem och chip spöade M5an?
2. Kan M5an också varit trimmad?.

Flåklypa
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Flåklypa
Föresten det kan man väl vist gämföra när volvon har "stressfläkt" under huven också=)

Just for you !

S60R Länk

M5 Länk
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Flåklypa

Det finns säkert nån trimmad fiat som spöar m5an! de tror jag!
För jag vet att det finns då en toyota starlet i eskilstuna som lät skulle ta m5an alla fall så varför inte en fiat? men åter igen trimma är inviduellt för just DEN bilen!=)
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Flåklypa.
Den dagen volvo bygger en bil som orginal spöar M5an kommer jag också tycka det är fränt!!! volvo S80 med V8 kommer ju inom snar framtid så då kan vi ju gämföra den gamla m5an från 90 talet med den istället eftersom båda har V8 då=)

ha de gött=)
Tittar man på diesel ägarna så är dom jättenöjda med sina nya effektboxar som verkar ge ett välkommer krafttillskott. Många är som pånyttfödda efter trimningen. Det kommer med all säkerhet att bli samma sak med den nya 335i. På alla forum där märkena har turbomotorer i sitt program finns det massor av trådar om trimning. På detta forum finns det också massor av trådar med trimning och hur många gånger har inte chip till sugmotorer diskuterats här? Dock kan alla enas om att ett chip till en sugmotor ger klart mindre än till en turbomotor, ändå chippar folk sina BMW i mängder...de flesta vill ha mer effekt även om det är små effektökningar, inget konstigt med det.

Med anledning av detta märker jag klart och tydligt av frustrationen att BMW är så svårtrimmade jämfört med turbobilar, det skall jämföras original emot original. Chansen att stöta på en trimmad Saab eller Volvo på vägen är stor och då kan man inte komma med jämförelsevillkor. Vill man dansa på motorvägen får man antingen stryk eller så vinner man (om det inte blir jämnt).

Detta med jämförelser kan man vrida och vända på hur man vill. Jag brukar titta på vad man får för pengarna i ungefär samma årsmodell och miltal samt driftkostnader. Efter det är det bara att kompromissa. :-)

Flåklypa
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Jo jag håller med dig! jag tittar också på vad man får för pengarna!

Köper hellre en bekväm snygg komfortabel M5 E39 för 200 lakan med härlig mullrande V8 en att jag köper en fyrcylindrig S60R för 300-400 lakan + att jag då måste trimma den för flera tusen till å få den å gå som en M5a!
Så vist ska man titta på vad man får för pengarna! det är därför jag själv kör bmw!! =)
Grubbe
mange: Den är femcylindrig...
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
mange;

får du inte slut på utropstecken snart, haha?... :)
Jag håller med Mange-9 om att e39 M5 är väldigt mycket bil med grymma prestanda för ca 200tkr och jag har faktiskt så sent som idag varit inne och suktat på ett par M5-bilar på nätet. Det är ju egentligen rätt läge att köpa denna bil för den kommer ju knappast att fortsätta att kosta ca 7,000 kr/mån (!!) i snitt i värdeminskning som den gjort under sex års tid fram tills nu.

Problemet med alla begagnade bilar är ju att de gärna ska vara driftsäkra och tillförllitliga så man inte åker på stora feta verkstadsräkningar och efter att bl a följt diskussionerna på detta forumet så känns det inte som att M5an är en direkt driftsäker bil...

Min kompromiss lutar därför förmodligen åt att jag köper en 4-5år nyare turbobil med mindre lyxkänsla, ett par sekunder långsammare till 200, trimmar den och så kan jag sova lugnt vetandes att det på sin höjd blir en styrled och ett par framdäck som behöver bytas... ;)

T4 -99
Jag var också inne på M5 eftersom det är en grym bil men den försvann ganska snabbt med tanke på att den känns lite gammal, är svindyr att äga och verkar kunna strula en del.
Däremot var det nära att bli en 330i.

Flåklypa
Hade hjärtat enkom fått välja hade det blivit M5an.

Flåklypa
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Grubbe ! sorry jag andvände inte hela hjärnan när jag skrev självklart är den 5 cylindrig! jag som klanta mig!

Sani! jo =) nu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 haha =)
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Jag har piskat en original s60 r awd från start upp till 100km/h med min alpina sen vad en m5:a skulle göra är uppenbart såvida det är jämnlika förare. Visserligen är min automat så det är lite enklare för mig...

En gång V8:a alltid V8:a...
Rolig diskussion. Volvon gick bra men hur många meter drog volvon Bmw:n ??

Tycker det var lite i alla fall sen trimmad vs otrimmad :).

Synd för Bmw bilar jämförs alltid med trimmade bilar.

Kan säga att 335i lär sätta stopp för alla stressade fläktar på Volvos och Saabar :). Den bilen kommer trimmas så de räcker. Dubbla turbos små eller inte, man kan få minst 60-80 hk ur de med en programvara :). Sen är man nära 400 strecket, då är det läge att dra ett race mot en S60r. Undrar om Volvon kommer hänga på hmm :)

BMW- När du älskar att köra
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Om vi tar en ny M5: Länk
Jämför den med en ny s60r: Länk
så är det pinsamt för volvon..
Även om vi tar en M5 framtagen på 1900-talet:Länk så är det torsk för amerikanen...

Z MMM Coupe
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Nämen - 6,2 sekunder för S60:n 0-100, vad är nu detta?... :)
Anders Olsson,
Såg att du bodde i Uppsala. Du kan väl ansluta för lite kraftmätning någongång under våren, Nockenwelle hänger säker med också. :-)
Det står ju 2-0 till S60 T5 emot 330i hittils. ;-)

Flåklypa
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Flåklypa: Körde du irfån 330 med 1 sekund till hundra så åker du jämnt med mig. Hör med BMWandreas han har ju en gammal E30 som du säkert kan få gasa mot (tror han oxå har trimmat lite?)

Z MMM Coupe
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Flåklypa: Jag bor också i Uppsala och hänger gärna med som oberoende vittne :)
Är sugen på att ta en närmare titt på din S60, den går ju som ett as! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.