|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu behvöer jag lite tips och råd hur ni skulle reagera på följande. Januari: Jag bestämmer mig för att köpa en ny Z4 2.5si. Kontaktar min återförsäljare som säger att han väntar in priser på en mycket rabatterad z4 carlifoninen editon. Jag väntar en månad att han ska höra av sig. Inget händer. Februari: Jag ringer i februari och frågar om han vet mera. Och undrar om det inte börjar bli bråttom att beställa en nu för att kunna få den under våren, Han säger att det är lungt, de har mycket att göra. Mars: Jag börjar bli orolig nu, och efter ett många samtal som inte leder någonstans bestämmer jag mig för att åka dit och ta säljaren i örat. Och lägga beställningen på plats! Åker in en fredag och får tag i säljaren vi sätter oss ner och börjar konfigurera bilen enligt det jag vill med färger och utrustning, vi går genom finansiering och jag bestämmer direkt att denna bil bill ska jag ha. Och han kollar så det finns kvar en i kvoten. Och säljaren säger att han lägger beställningen under eftermiddagen och skickar mig all info till mig. Ingen info kommer, och jag ringer tillbaka veckan efter då är han sjuk, och jag får prata med en annan kille som kollar med datorn och ingen bil är beställd till mig. Jag börjar nu bli lite grinig, och säger att jag kommer NU och beställer en med en gång! Killen säger att det inte är någon idé för det finns ingen kvot kvar. Men att han kan fixa en till oktober. Jag vet att det fanns en kvar i kvoten då jag var där och beställde. För han ringde medans jag satt brevid. Och det var inga problem att få bilen under denna vår. Vad skulle ni göra? Jag är så förbannad så det finns inte. Jag har ringt en massa gånger och kännt mig tjatig, så det är ju inte det att jag inte varit på. De har helt enkelt missat min beställning. Vad ska jag göra? Mvh Alf | |
|
Så jäkla surt! Inte för att det hjälper dig men har råkat ut för liknande behandling hos Din bil i Hammarby. Har beställt en ny A4 och jag har fått tjata som bara fan för att få fram en simpel orderbekräftelse. Nu har dom inte glömt att beställa min bil, men man blir så jäkla sned när man blir behandlad som skit för att man beställer en bil som kostar 'bara' 400 papp. För din del blir det väl att gå ut och titta på begmarknaden tyvärr. Jag skulle i alla fall aldrig gå till den återförsäljaren igen!. Delge gärna firmans namn här. Det finns ingen anledning till att hymla med namnen när blir behandlad som en andra klassens kund. /PG |
|
|
Alf_VON_Sil: Tråkig historia du skriver om tyvärr är det svårt att fixa/ordnas fram en bil nu när solen börja värma. Om jag hade varit i dina skor hade jag tagit hela historien till chefen och då kanske försöka hitta en lösning eller så hade jag gått raka vägen tillö Bmw Sverige för ev hitta en bil dig till jag tror att Bmw Sverige har lättare att hitta en bil en enskild handlare. Lycka Till |
|
| Det finns en hel del pengar att spara på begagnatmarknaden annars. Länk | |
|
Det finns bara en acceptabel lösning på problemet. Finns inte din bil i systemet så att du får den tills våren så SKALL de förse dig med en gratis lånebil av snarlik/motsvarande modell över sommaren tills du fått din bil. Jag har en god vän som råkade ut för något liknande, han lackade ur och gick till chefen som löste det på ovanstående sätt. De har ingått ett muntligt avtal med dig om att förse dig med en produkt. Du har varit ute i god tid för att få den till det datum ni kommit överens om. Detta är deras huvudvärk nu, gå till säljchefen och förklara läget. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Skriv och berätta din histora för BMW Sverige hur deras återförsäljare beter sig. Antar att det är en BMW återförsäljare du har att göra med. __ Joakim, Karlstad Z3 2,8 Coupe -99 |
|
| Vad får man ge för en 3.5si i sverige? Här är en som har gått 500km för 41.950€ Länk | |
|
Tackar för allt stöd och tips jag fått. Jag vill inte skriva ut namnet på återförsäljaren än, då jag imorgon ska träffa säljchefen och de måse ju få en chans att kompensera sitt dåliga betende. Ny bil är alltid ny bil, så någon begagnad vete fan om jag vill ha. Z4 är en entuastbil och min utrustnignslista och färger var enormt viktig för mig. Då jag antagligen aldrig skulle sälja denna bil utan ha den som min alldeles egen sommar bil livet ut. Wendtan´s tips är enormt bra. Jag skulle överleva med att köra vad som helst för cab denna sommare för att sedan få min i oktober och bara parkera i garaget och plocka ut den våren 2007. Jag skriver i morgon hur tillmötesgående han var och hur det löste sig. Löser det inte detta måsta jag nog tyvärr skriva ut BMW återförsäljaren här och rekommendera alla som gör affärer med dem att få en orderbekräftelse före de lämnar lokalen. Och även skriva ett mail till BMW sverige. Jag har ju sköna bevis med utskrifter från Websidan som de ser kvoter och utrustning på min bil. Som man ser tydligt att det enda som inte gjordes var att trycka på beställnings knappen. Man kan ju fråga sig varför inte man tryckte på den knappen, med en gång. pgr69: Man är inte värd något för bilförsäljare. Jag blir oftast behandlad som en herrelöshund. Frågade även min chef som köer rätt feta Porcher, han säger likandant, man måste tjata be och böna att få köpa en ny bil i detta land. Powermac: Man får ge ungefär lika mycket för en svensk. Mvh Alf |
|
|
Pratade med Borgs bil i vällingby för ca en vecka sedan, dom hade då en Z4 som skulle tillverkas i Maj för leverans slutet på Juni. Gick att specifiera den efter egna önskemål om man skyndade sej. Ring och kolla, dom kanske inte har sålt den än? /Jonas |
|
|
Hur gick det Alf? //Månsson |
|
|
Det gick inget vidare.. Han sa att priset jag hade fått var alldeles för lågt och det inte fanns en chans att kunna sälja en bil så lågt. Men jag har alla utskrifter som bevisar motsatsen. Han ignorerar mig och lyssnar inte. Och slänger frågar för du har väl inget ramavtal? Han är dåligt på läst vilka priser jag fått osv.. Han vet inte ens vad bilen kostar utan rabatter han vet bara att jag skulle ha betalat för lite. Han är inte heller intresserad av att kompensera mig på något sätt för den obeställda Z4:an. När jag erbjöd att hitta en begagnad bil i landet som de kan köpa loss och sälja till mig. Och kompenesera mig med att par fälgar eller nått. Blev han irriterad och nästan förbannad. Jag såg var det hela skulle sluta så jag tar på mig jackan och börjar hitta ytterdörren. Jag har nu slutat att vara kund där efter 10år. Faktum är att jag beställde en ny Z4 2.5si och rabatten jag fått är inget skumt med, utan BMW egna rekomendationer vad just en BMW handlare ska ge en förmånskund. När jag kommer hem ska ni få se exakt vad BMW skriver angående Carlifonien Edition. Företag: Olle Rutgersson Bilcentrum AB Uddevalla Säljare: Hanz Säljchef: Olle Jag rekommenderar alla som köper bil där att inte gå utanför lokalen utan en riktigt oderbekräftelse. För muntiliga avtal gäller inte på detta företag. Dock vill ja ge en eloge till de andra säljarna där som hjälpte mig att hitta en annan Z4 i landet. Trots att de inte hade något med affären att göra. Alf |
|
|
Alf: Ta kontakt med BMW Sverige och sänd dom underlagen skriftligen tex per fax och förklara ditt missnöjde är mitt tips. 084706000 är nr till växeln be att få tala med nån ansvarig på försäljningsavdelningen. Tråkigt att de inte kan förstå att en kund är en kund. Lycka till! Asken Ett tips på bra hjälp är på Borgs, David 084458867 de har alltid blir på g kolla med han. |
|
|
Just nu är jag nöjd. Då jag funnit en bil som jag tror jag kan bli nöjd med. Så jag tänker inte vara bitter på detta längre. Men tack ändå Asken. Jag gillar inte att bråka och tillrättavisa säljare. Vill de inte ha mig som kund så slipper dem. Enkel matte. Så här skriver BMW Sverige till sina ÅF gällande Z4 2.5si carlifonien edition ----------------------- För Z4 har vi satt ihop ett subventionerat paket och tillför även larm- dock lämnar vi metallic utanför. Utifrån detta skapar vi en nationell kampanj och upprepar en succé. Z4 2,5si carlifonia inkl Advantagepaket (218hk) Ordinare Totalpris 395 000:- BMW Sverige stöd = paket rabatt inkl moms: -8 200:- BMW Sverige kampanjstöd inkl moms: -25 000:- Åf insats ca 5-6%: -23 000:- Nettopris "carlifonien" = 339 000:- Kundfördel 56 200:- TOTALT PRIS ALLTSÅ: 339 000:- sedan så la jag på utrustning för 80 000:- och fick 10% på utrustningen. Jag ser ingen konstigt med denna rabatt. En bra och lättvindig kund som brukar besöka dem var 3:e år pekar på en bil och säger en sådan, skriver under och säger adjö. Eller kan någon se något skumt i detta som gör att de har svårt att leverera med rabatterna? Och väljer därför att inte göra en beställning utan förklaring till mig. Igentligen från början ville jag bara få en Z4 beställd i Januari med rabatter eller utan rabatter. Men så krångla de till sig för sig själva och för mig. MVH Alf |
|
|
Lite luddigt, finns din bil beställd eller? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Så jäkla trist när dom beter sig på detta viset =( Nu förtiden väger ju ett muntligt avtal lika mycket som ett skriftligt! Jag kan rekomendera M-bilar i Eskilstuna, säljare Lars-Johan Petterson ung och väldigt trevlig! JAg köpte min av honom. Bara positivt! |
|
|
Jag hade absolut tagit upp det med BMW sverige! ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Alf: Är deta info internt eler till dig direkt? ÅF sätter ju som bekant sitt eget pris på bilarna det har jag upptäckt då man kollat på olika bilar runtom i SV. När jag köpte X3an gav den 9% i rab och då var det ett bra ramtavtal som grund. Senare frågade syrran på en E46 3 touring men då fick hon bara 6% ink på utr exkl pkt för hon hade inget ramavtal som stöd. Antar att du har ett ramavtal som stöd för jur pers som grund? Lovade säljaren 10% då är det avtalsbrott. Muntligt som skriftligt gäller. Mvh Asken |
|
|
Asken: Priserna ovan tror jag är till ÅF. Som jag fick ta del av. Där BMW verkar rekommendera sina ÅF att ta betalt av kund. Inget ramavtal, men som säljaren sa i början så är det en entuastbil och det är roligt att vi kan sälja en sådan här bil som går i stan. Därför ska du få den ordenligt rabatterad. De ångrade sig kan man väl säga? Wendtan: Bilen är inte beställd, då de aldrig beställde den utan att meddela mig, utan jag fick som sagt själv jaga dem länge för att få ett svar att ingen bil är på väg till mig. Orsaken till varför de inte beställt någon bil till mig är fortfarande okänt, jag antar att de ångrade sina rabatter? Och detta stör mig för jag hade köpt den med eller utan rabatter kanske hade jag inte slängt på så mycket utrustning. Vill ju bara ha en Z4 nu till sommaren. Men man är ju kostnadsmedveten och självklart köper jag hellre en bil rabatterad. Men nu har jag köpt en Z4 3.0 -03 med rätt utrustning förutom m-stolar, hämtar den på lördag i skurup. Hoppas nu 3 liters maskinen leverar annars kommer jag att jaga dig med ett tändstift wendtan.. hahah Länk Om någon bor där i närheten så får ni gärna kolla på den, jag har köpt den osedd. /Alf |
|
|
vad innebär ramavtal? ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Alf: When in europe visit skurup :) Blennows är väldigt seriösa, och tar betalt därefter. Jag har bara goda erfarenheter av den firman. Att M54B30 kommer leverera är jag inte orolig över, i en sån bil är de förararen som sätter begränsningarna :) Rätt fälgar, rätt utr, ser riktigt bra ut. Jag förstår att de inte ligger i din natur att jaga säljaren med blåslampa. Jag personligen hade pratat allvar med säljchefen, och hade inte de hjälpt hade jag anlitat en advokat. De är avtalsbrott de utövar, och tolereras inte! Men så är min pappa tysk och jag har sydtyskt temperament i ådrorna :) Menmen, huvudsaken är att du blir nöjd och de är jag helt övertygad om att du blir med en sådan körmaskin som du kikat ut. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Mugge: Ett ramavtal är ett avtal som skapas mellan återförsäljaren och företaget. Det är ett rabbatpaket kan man säga. Fasta rabbater på bilens grundpris samt utr. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.