|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
gunnare: Huruvida V50 eller Mondeo ligger lika högt i kvalitetskänsla som någon BMW är inte trådens ämne, så jag tänker inte hugga efter diskussionskroken du just slängde ut (forumtroll där!) trots att jag skulle kunna säga en hel del i frågan. Jag ska dock påpeka att jag har kört både Mondeo och V50 med likvärdiga motoralternativ och V50 är klart körgladare. Vidare kan vi enkelt konstatera att enligt statistiken valde 12 484 personer att köpa en V50 förra året, en ökning med 51.2%(!) procent från 2004. Mondeo såldes i blygsamma 3 238 exemplar, en minskning med 25.3%. Popularitet är visserligen inte det bästa måttet på kvalitet, men de siffrorna talar helt klart för V50 i mina ögon. Wilhelm Svenselius |
|
|
Oj - jag missade det lilla faktum att V50 introducerades 2004. Ökningen från 2004 är således inte att tolka som någon höjning av bilens popularitet jämfört med föregående år, som man annars skulle kunna tro. Ser man till statistiken för januari-februari 2005 jämfört med 2006 ökade försäljningen av V50 med drygt 15%. (Statistiken får jag för övrigt från Bil Sweden.) Wilhelm Svenselius |
|
|
Wilhelm, om alla börjar välja bil efter hur de flesta andra har valt, så skulle det till slut bara säljas Volvo..... Och, handen på hjärtat, nog väljer många Volvo för att det är "Svenskt, Tryggt och Man vet vad man får". Hade en diskussion med en arbetskamrat förra veckan, som i vad som närmast liknar panik beställt en V50 Bi-Fuel. Han "måste" ha en miljöbil, eftersom han passerar Stockholms fantastiska Trängselskattetullar till och från jobbet (han bor i innerstan, jobbar i Solna). Han provade V50, blev förtjust, bestämde sig på stående fot utan att ens provköra eller utvärdera andra alternativ. Varför då då..??? frågade jag såklart. Jo... 1) "Den var jätteskön att köra" - tror fan, han jämför med sin Mitsubishi Lancer Kombi -89! 2) "Volvo är ju en bra bil" - ja, det vet ju alla, eller hur? 3) "Jag måste ha en miljöbil för Trängselskattens skull" - jovisst, den kostar honom 2000 i månaden. Undrar vad värdeminskningen på V50:n blir? Och tänk om biltullarna röstas bort i valet i höst? Tror Volvo säljer väldigt många bilar på liknande resonemang, för själva produkten är tamejtusan inte så bra att den förtjänar att vara marknadsledande! Jag påstår inte att Mondeo är särskilt kul att köra, men V50 är lika felhjulsdriven, och är tamejtusan ingen utpräglat körglad bil den heller. För övrigt inte ens särskilt svensk, såvitt jag vet byggs V50 i Born i Holland. Och ja, jag har kört både V50 och Mondeo. /// Gunnar E. |
|
|
ok /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.