|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa. Egentligen vet jag inte om diskussionen hör hemma här på autopower men jag vill ha andra BMW killar och tjejers åsikter och erfarenheter - vi har ju liknande måttstockar... Saken är den att jag inom kort kommer att börja ett nytt arbete där tjänstebil "ingår". Företaget i fråga har varit å pass vänliga att låta mig vilja precis vilken bil jag vill, bara jag väljer mellan Volvo V50 2,4 eller Ford mondeo 2,0 HGV. Då förstår ni knske rubriken för i bilväg känns det som pest eller kolera för mig, men självklart kommer jag ju ändå att köra en utav bilarna i jobbet. Frågan jag ställer mig är : vilkenn tror ni andra BMW åkare att jag blir minst missnöjd med? Alla åsikter välkommna. E39:an kommer att säljas och jag får väl trösta mig med E34 535 på fritiden :))) MVH .::BMWLundqvist::. | |
|
Jag skulle ta V50 utan tvekan. Ligger närmare premiumklass, modellen har varit ute länge nog att barnsjukdomarna är borta men är ung nog att vara "ny". Och den har faktiskt helt OK köregenskaper. 2,4-motorn har jag provat i S60, den är okej, känns nog piggare i V50 eftersom den är mindre. Volvos säten går inte av för hackor och förarmiljön är Volvotypiskt nonsensbefriad. Wilhelm Svenselius |
|
| Pest = Volvon ! Känns snäppet bättre än Mondeon på allt. Åk och prova båda. | |
| Jag hade vänligt men bestämt tackt nej till bägge. Det är trots allt du som får hosta upp förmånsvärdet! Bolla med lite olika alternativ som har liknande eller lägre kostnad för företaget. BMW:s fri service borde kunna vara till din och deras fördel. | |
|
Instämmer med PowerMac. Men om jag skulle drabbas av pest eller kolera så hade jag valt pesten. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Har faktiskt provat volvon. Först fanns bara en 1,8 flexifuel och den var verkligen hemsk i motor/låda. Testade senare en 2,4och den hade det sköna soundet från femman, lådan var skön (dock ej BMW-klass) och var lite småkul på kurvig väg. Dock infann sig inte nån premiumkänsla intreört, snarare i klass med svärmors Polo från -01... Var på två fordhndlare och ingen hade en mondeo att tilgå som provkörningsbil.... Mondeo känns lite B, men i skenet av känslan i volvon så tänker ja testa den. Var mycket nöjd med V70n och S80 jag haft innan,men till den nivån når inte V50 upp till. Ska bli intressant att testa forden också. Att välja nån annan bil är otänkbart då företaget endast erbjuder dessa, utan undantag. Ekonomisk sett är jag en idiot som inte tar en bil. ös på! .::BMWLundqvist::. |
|
|
En numera pensionerad kollega sa att hade man haft fler än två Fordar så kommer man till himlen… För då har man haft sitt helvete ;-) Måste du ta bil, eller kan du få högre lön? /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Om du inte lastutrymme är en faktor så hade jag valt V50. Och är det bara förmåndvärdet du behöver skatta för så är det helt klart ekonomiskt vettigt att ta en bil. Ibland är det bra att köra andra bilar för då uppskattar man BMW desto mer ;) ___ //Ulf |
|
| På många företag kan man ha bilen som ren tjänstebil alltså slipper du förmånsvärdet och behöver bara använda bilen i tjänsten. Då kan du ha kvar bmw:n och slipper löneavdrag för tjänstebilen. | |
|
Provkörde nyligen en ny Mondeo 2.0 kombi. Föräldrarna sökte begagnatbil, och det fanns inte en enda begagnad Mondeo att uppbringa i Karlstad, dom vänder tydligen i försäljningshallarna. Jag blev faktiskt impad av Mondeo, vid en normal provkörning kändes den mycket trevlig på vägen, rapp och livlig (för att vara en familjekombi) men ändå riktningsstabil på dålig riksväg. Som kombibil är ju V50 ett skämt i jämförelse. Frågetecknet för Mondeo är kvalitén efter några år och mil, men det bekrymret slipper man ju på en förmånsbil. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Håller med Hangaround. Mondeo är en skysst bil som har ett O.K chassie men god spänst och balans för biltypen. Trots att det är en Forrrrd... ;) Volvon är så trång att inte ens märkesfantaster kommer på iden att försvara innerutrymmerna. Sen så har transmissionen en gummibands karaktär på ett sätt som inte faller mig i smaken. Aliquando et insanire iucundum est. |
|
|
Powermac: Nu vet jag inte vad du körde för 50-bil, men t5:an har 6 växlad getrag låda. Ganska snarlik 330ns låda, dock lite mindre mekaniskt motstånd. Man kan hålla i åtanke att alla 4 cyl motorer i v50 är ford motorer samt ford transmissioner. De är de 5 cyl inkl kommande D5:an som har "riktiga" volvo motorer. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
En Ford är en Ford är en Ford, avsett om den tillverkats i Köln eller i Born... Valet mellan Ford Mondeo och Ford V50 är inte ens längre en fråga om kvalitet, vill jag påstå. Tror inte Ford-koncernen sätter sina kvalitetsmål nämvärt olika för olika varumärken och olika fabriker, så det som skiljer är nog bara den 'upplevda kvaliteten'. Både V50 och Mondeo ligger därvidlag en bra bit efter vilken BMW som helst. Har du behov av lastutrymme, och/eller vill hålla nere förmånsvärdet, ta Mondeon. Om du gillar Volvon bättre, och kan stå ut med att den har högre förmånsvärde och drar mer soppa, ta den. I vilket fall som helst, skulle jag i ditt ställe försöka få en Diesel, dels för att dom går bättre, dels för att privatmilen blir väsentligt billigare då. Den högre vägtrafikskatten drabbar ju inte förmånsvärdet alls - egentligen finns ingen anledning alls att inta ha en diesel när man åker tjänstebil! /// Gunnar E. |
|
|
Att säga att en Ford är en Ford oavsett vilket märke de sitter på den är ungefär lika genomtänkt som att säga att en Cadillac och en Subaru är en o samma bil för den ägs av GM. Eller varför inte en Fiat och en Ferrari, de ägs ju av samma företag. Jag upplever dessa bilar som totalt olika på i princip alla områden. Inga synliga detaljer delas, körupplevelsen är helt annorlunda. Detalj kvaliten upplevs markant bättre än i exempelvis 1:serien som ren jämförelse. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Håller med Wendtan. Att kalla V50 för en Ford visar på slående okunskap. Och vad gäller relationen inom Fordkoncernen så är ju Volvo helt klart positionerat högre, som i "mer premium". Det var också det jag syftade på i mitt första inlägg. Jag antar att jag räknas till "märkesfantasterna" för Volvo (trots att jag inte äger någon), så jag ska passa på att påpeka att jag, på mina 186 cm och dryga 90 kilo, inte har ett dugg svårt att få plats i V50, så länge jag håller mig i framsätet. För en bil som man oftast kör själv är den således inte för trång för de flesta, men om man har familj med barn i tonåren eller senare så behöver man en bil med ett större baksäte. Wilhelm Svenselius |
|
| Skulle helt klart valt Volvon om jag var i dina kläder. Har inga belägg för det utan det är magkänslan, en Volvo har ju bekväma stolar och är skön att åka i. | |
|
Håller med wendtan och W2k att det inte går att dra Ford och Volvo över en kam och som W2k säger att så länge man inte har behov av rejält baksäte och lastutrymme så är V50'n att föredra. ___ //Ulf |
|
|
Att kalla en Jagga S-type eller X-type för Forrd funkar. Men Volvon känns faktiskt Volvo fortfarande. |
|
| Utan någon som helst tillstymmelse till tvekan hade jag valt V50:n i Brilliantblå. Mondeon är visserligen både uppgraderad och faceliftad, men känns ändå alldeles för mycket 1993. :( | |
|
V50 utan tvekan. BMW CS #5139 |
|
|
Wendtan/W2k, jag vidhåller att den VERKLIGA kvaliten inte skiljer nämvärt mellan V50 och Mondeo. Faktum är att väldigt många komponenter är gemensamma, både i chassi och drivlina. I så motto är en Ford en Ford, oavsett vilken logga det sitter på den. Däremot håller jag med om att KÄNSLAN av kvalitet ("percieved Quality") är två snäpp högre i Volvon. Dock är båda slagna av BMW i den disciplinen (ja, faktiskt även av 1-serien, sen får ni säga vad ni vill!), och poängen här är väl hur mycket BMWLundqvist är beredd att 'kliva ner', och vad det får kosta. V50 är snäppet under premiumbil, är dyrare än Mondeo och har klart sämre utrymmen. Mondeo är billigare, rymligare, har minst lika bra vägegenskaper och troligen ungefär samma driftsäkerhet/hållbarhet. Själv skulle jag med näbbar och klor försöka slippa bägge dessa som tjänstebil, men om det inte gick skulle jag välja Mondeo. Helst Diesel. /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.