AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.844

m5 vs s2

Sida 1 av 2
Ga
9
Gas Häng
320i -90
hallå där... har nu gått i tankarna att skaffa ny bil, och intresset har fallit på en e-34 m5 men också audi s2.. skulle man kunna få lite tips om vad man ska köpa och bra argumaent till varför?

Dra Räva I Grus
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
S2 har fyrhjulsdrift, en mycket trimvänlig motor och extremt slitstark drivlina. Drar ganska mycket soppa för den "lilla" effekten motorn ger i originalutförande (220 alt. 230 hk).

M5 är betydligt vassare från början med outstanding prestanda vid en jämförelse. M5 har i grunden bättre kvalité än S2 men det handlar trots allt om 10-12 år gamla bilar så lite mek får man räkna med oavsätt vilken man väljer.

Personligen skulle jag välja M5. Men med relativt små medel får man bortåt 400 hk i en S2 (turbo, extractorgrenrör, IC, spridare, mappsensor). Så gillar man att trimma så ska man välja S2.
Ga
9
Gas Häng
320i -90
jaha ok.. hade nämligen en audi 100 tq förut och det som var dåligt var kopplingen på den, men den har ju ingen jätte effekt från början... så jag undrar ju självklart om s2an e bättre... vill ju ha nått som tål attt rita en del i asfalten... och tanken med m5:an e ju att den ska få turbo till vintern för att höja effekten ytterligare, men då utan att de får kosta allt för mkt... så frågan e ju vilken som e mest värd priset. och tanken var ju att åka bakhjuls drivet. för själv tycker jag att man kan ha betydligt roligare med det =P. men vill ju kunna skaffa mkt effekt så enkelt som möjligt...

Dra Räva I Grus
Hej moralkärring här. =)

Lycka till att få igenom en M5 med Turbo genom bilprovningen.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Om V12 med 2st turbo gick genom så varför skulle inte M5:a gå genom???

Gemini__
Kul aprilskämt Grabber =) Näera, men det är omöjligt att få igenom som sagt. Men ibland verkar mutor fungera hos bilprovningen (har ju stått lite i tidningarna om det) så varför inte.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Jag vet! Bilsport o liknande har hälsat på honom o dom fick åka hem...
Gubbar på bilprovningen var tveksama men efter ett antal exemplar som rullar på svenska vägar gick hans bil genom oxå. Mutor vet jag inget om men troligen ja...
I princip kan man få genom allt bara det uppfyler trafiksäkrehets regler dvs ljus, bälte osv...

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
GasHäng:

S2 har riktigt hållbar drivlina. Så om du ska börja trimmar är det betydligt lättare och billigare att ha en S2 som utgångsobjekt. Inte minst vid besiktningen :)
"Grabber"

Onej, det är inte bara ljus och bälte som måste uppfyllas. För att få igenom en BMW turbo så måste det va test osv med avgasprover något som BMW inte lämnar ut.
Däremot så har det gått att plocka i en annan motor ex en Volvo motor i en BMW och sedan typpat om bilen. Går det fortfarande?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Men hur lyckades han med det!?
Om det var mutor o massa annat papper vet jag inte. Det enda jag vet att den gick genom...
Hokus pokus?

Juhas 530i
Varför inte köpa en äkta Porsche istället för en S2:a?
Äkta Porsche och Audi S2....hm.. tror du menar Audi RS2 va?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Audi S2 har ingen anknytning till Porsche. Däremot är som "jonek" skriver Audi RS2 framtagen ur ett sammarbete med Porsche.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Men hallå, varför besiktiga överhuvudtaget???

Det är ju bara 600kr i böter och hur ofta blir man stoppad?
Man sitter nog inte i någon bra sits om man krockar med en obesiktigad bil, den har ju körförbud.

Flåklypa
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Självklart gör man det!

Den är ju försäkrad likt förbannat och kan ändå säljas i delar om man nu inte får ersättning för bilen (vilken sannolikt ändå skulle bli inlöst). Personskador blir alltid ersatta sålänge bilen är trafikförsäkrad oavsett om den är besiktigad eller inte.

Jag orsakade själv en liten olycka ganska nyligen, inga problem trots att bilen var obesiktad!

Ok, men Ferrarin man kanske krockar med då? En bil med körförbud borde per automatik bli avställd. Avställda bilar täcker inte trafikförsäkringsföreningen och dom går inte att försäkra heller.

Fast det är klart. Är man beredd att ta sitt ansvar så.

Flåklypa
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
FRIFART:

Konstig inställning du har för att vara 30 år.

Tänk om fs bolaget vid skadebesiktningen efter olyckan hittar en kompressor i M3:an. Då har man ju ändrat på förutsättningarna för den gällande försäkringen.

Visst skulle fs bolaget ersätta motparten, men troligen skulle de kräva dig på samma pengar i efterhand eftersom "du" har begått ett typ av bedrägeri då du inte meddelat fs bolaget om de ändringar du har gjort. Vilka sannolikt skulle ha gett "dig" en premie som "du" troligen inte skulle ha råd att betala.

Om man dessutom medvetet kör en avställd bil och dessutom orsakar en olycka tror jag det är gravt försvårande omständigheter om det upptäcks.

hs
24
hson
bmw 525i -90
Har ställt samma fråga som trådskaparen 2 ggr i mitt liv, bägge gångerna vart det en s2 pga att den var överlägset billigast att äga.
M5 gick på över 40000kr i bara försäkring medans s2 kostade bara 20000kr..
Bägge är mkt bra bilar och jag VILL äga en m5 men som sagt det är fruktansvärt dyra bilar att äga..
Måste även tillägga att s2 ger ett grymt sug efter en ny.Sålde den för 4 månader sen och vill redan ha en ny...

stefan
M5
523
M5-Power
M3 E46 Coupé -02
Varför skulle bilprovningen ens se att det satt turbo i? Hur ofta kollar dom på motorn? Aldrig här iaf.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
M5-Pwer

Ja, det ingår ju i deras rutiner att kolla under huven. Annars syns det när de står under bilen och kontrollerar stag mm i framvagnen. Lättare att dölja en kompressor i såfall, brukar smälta in bättre i omgivningen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.