|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Köpte min första någorlunda motorstarka bil för nån vecka sen och gasade på och förlorade för ett par dagar sen mitt körkort. Var i tyskland förra terminen och på autobahn där finns det anledning att ha en bra bil för det går det undan, men i Sverige...det finns verkligen ingen anledning att köpa en bil med kraft, man får ju max sega i 140 utan att kortet ryker. Så ni som kör omkring med 3-5 liters motorer tycker ni inte det är onödigt? Jag tror jag inte kommer köpa nån bra bil mer, lika bra att skrutta omkring i en gammal e30, det känns iallafall som man kör fort även i 110. saknar autobahn... | |
|
En motorstark bil handlar väl inte bara om hur fort du kan köra?? Det medföljer ju lite andra egenskaper med en stor motor i form av vridmoment som du har nytta av , acceleration för säkra omkörningar mm. Att det sedan är lättare att hamna på 30++ och förlora lappen är ju en bieffekt iofs vilket jag också så bittert fått erfara. Men man får välja nyttja kraften och testa 30 ++ med omdöme för att slippa den trista bieffekten.. Med andra ord kommer jag fortsätta att köpa bilar med bra prestanda trots de Svenska vägnätets hastigheter. Dels för de andra positiva effekterna som stor motor ger, dels för den sk körglädjen och sedan kan man ju köra av sig på bana om det kliar allt för mycket i högerfoten och 30 + inte räcker. |
|
|
Nu har jag ingen 3,5 liter motor, dock en 3,0 liters. Tycker personligen inte det är onödigt med en stor motor. För mig handlar det inte så mycket om toppfart. Det är "helheten" som känns rätt, dvs ljudet, gången, omkörningsresurser, vridmoment osv osv. |
|
|
Tekniken är att köra fort på rätt stälen ;O) Jag har råkat ut för samma sak själv för 3år sedan. Jag hade kört omkring på en offroad hoj (knabbt 40hp) i tre år, utan något hände. Sedan köpte jag en streethoj (100hp) på sensommaren och det tog inte mer än tre veckor innan jag var av med kortet. Efter det är jag betydligt nogranare att se på vilka bilar jag kör om, och även bättre uppsikt längre fram på vägarna. Jag fick 3månader för 50,2km/h för fort (en civilpolis, utan en enda lampa tänd på bilen,som tyckte om att ligga knabbt 2m bakom mig). Hur lång dom fick du då? |
|
|
eeehhh, det är väl inte motorstyrkan som bestämmer hur fort bilen framförs ;-) __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Dessutom går det att köra för fort (även i Sverige) med en klen bil. Jag har bara åkt fast för fortkörning en gång för 15 år sedan. Det var i en 520 -86 (vill minnas att den hade 125hk). Handlar, som sagt, om omdöme. |
|
|
men om man har en gammal bil med ilten motor så är det inte lika kul att köra fort för det känns som bilen ska implodera, förstår ni vad jag menar, så då tar man (iaf jag) det automatiskt lugnare. Hela bilen skakar och låter ju och man vill ju helst inte dö. jag tycker det viktigaste med en stor motor är att kunna köra fort, sen förstår jag er som gillar det andra, det gör jag med, men om man inte får köra fort så är det roligare att köra med en klen motor, då blir det lite mer sport, man får växla mer och vara aktiv, istället för att bara brumma med sin stora motor i en växel med noll fartkänsla. har inte fått dom än |
|
|
Har inte mina bilar för fart. Klart det nångång är kul att köra lite hårdare, men som exempel körde jag endast 220km/h ifjol på autobahn med M5'an. Det är det hårdaste jag kört med den, dvs aldrig toppat den. I Finland har jag kanske kört kring 160-170km/h med den. 330'an har min bror toppat tror jag, själv endast ca 150-160km/h. Motorstark bil har ju även med exclusivitet att göra. Kanske inte på en jänkare från -72 med 500hk, men på M3 eller M5 m.m. Ska ner till tyskland igen om 2veckor med M5'an, och tippar på att kring 200km/h kommer att vara max. Men om man kör konstant fort med en motorstark bil är det nog inte fel på bilen, utan köraren:) |
|
|
Hmm, du anser att det viktigaste med en stor motor är att köra fort, och dömer sedan ut det eftersom man inte får köra så fort i sverige. Men som många redan har sagt så finns det många anledningar till att man vill ha stor motor, t ex motorkaraktären, accelerationsförmågan, att inte behöva växla i tid och otid (hänger ihopp med motorkaraktären) mm. Sen så beror ju inte fartkänslan så mycket på motorstorleken, utan mer på bilen. |
|
|
I sverige skall man ha en "lagom" bil. Alltså inte för stark, inte för törstig, inte för dyr, inte för slö. Det är inte för intet som BMW 523i sopade banan med sina tyska konkurrenter i svenska biltidningarna när det begav sig. ;) Fast Volvo kombi är måttsocken i detta land och kommer att fortsätta vara så. Svenska vägar och trottoarer är skapade med saliga nationalikonen Volvo 240 i åtanke. Alltså pansarvagnsdimesioner, plåtfälgar med ballongdäck. ;) Sen så får vi inte glömma dubbelmoralen då "alla" vet att det är 140 på motorvägen när ingen tittar på, 110 är enbart en lite lagom siffra. Precis som med mätarställningen så tänjer svensken på nuffrorna till sin fördel... ;) Aliquando et insanire iucundum est. |
|
kilroy |
Håller med ExHonda...det handlar uteslutande om att köra fort vid rätt tillfällen och på rätt vägar. Dessutom är det ju utan tvekan så att går man upp i modellsegmentet och köper motorstarkare bilar så får man oftast andra egenskaper "på köpet", t ex bättre ljudisolering, bättre vägegenskaper, mer utrustningsdetaljer, mer påkostad förarmiljö m m. Så det handlar inte bara om motorstyrka... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Jag har förövrigt noterat att svenskar och tyskar är de som åker runt med de motorstarkaste bilarna i Europa. Har inga vetenskapliga belägg för det men det ser man efter några mil i de europeiska länderna. Beror nog på den inhemska produktionen av stora bilar i Sverige resp Tyskland. Samt skattelagar. För övrigt har jag motorstarka bilar för att det är skönt med lite trycka!! Inget annat. mvh |
|
|
I Finland kör man sakta. På typ 20 mils körning körde typ bara tre om mig. Det är väl det att det är dagsböter. Annars har man försökt toppa bilen på motorvägen många gånger bara man inte kommer ifatt någon. Det har blivit max 230 km/h på mätaren. |
|
zupra1 |
Instämmer med VillaRosa. Jag blev av med körkortet i en Honda Civic 89:a med 94 hk.Körde 130 på en 90 väg. Dom tog kortet på plats och jag fick sätta mig i baksätet och titta på min körning i den inbyggda tv:n i handskfacket som den röda Saaben hade -med kommentarerna... ojojoj och... offf... som följd. 3 månader blev mitt straff. ;) |
zupra1 |
Instämmer med VillaRosa. Jag blev av med körkortet i en Honda Civic 89:a med 94 hk.Körde 130 på en 90 väg. Dom tog kortet på plats och jag fick sätta mig i baksätet och titta på min körning i den inbyggda tv:n i handskfacket som den röda Saaben hade -med kommentarerna... ojojoj och... offf... som följd. 3 månader blev mitt straff. ;) |
|
bayersische, precis som du tycker det är fel på en som kör konstant fort med en motorstark bil tycker jag det är fel på en person som inte gör det med en M5.a :-) jag respekterar era åsikter om andra anledningar med att ha en stor motor, det är ju lyxigare bilar, men i mina ögon åker ni bil, ni kör inte. Hoppas ni inte tar illa upp nu. Jämför t.ex med att köpa en dator med 3.2 Ghz hyperthreading, 2 gig RAM, det bästa grafikkortet och 200 Gig hårddisk. Sen använder du datorn enbart till att skriva i Word. Visst, polare kommer tycka din dator är tuff och du startar Windows och Word lite snabbare. Men 99% av tiden använder du inte kraften som finns tillgänglig. Era bilar klarar ju mer än dubbla tillåtna hastigheten i Sverige, jag vet att hastigheten inte är allt, det har ni skrivit, men har ni dundrat fram i 250 på autobahn?! det är det man har en stor motor till, så enkelt är det, ingenting annat är ens nära den upplevelsen, bra acc är ju trevligt men det varar inte länge och man tröttnar, men vid höghastighetskörning måste man vara superfokuserad och ha stenkoll, man hör vindbruset och man utnyttjar bilen till max, dess bromsar, vägegenskaper och så klart motorn, älskar det.. så länge jag bor i Sverige kommer jag antagligen inte köpa en motorstark bil, bara om jag får en massa pengar över...men jag kanske ändrar mig, ljudet från en rak sexa är ju trevligt :-) |
|
|
Du får tycka vad du vill, men jag delar inte din åsikt alls. Har du någonsin kört om lastbilar i en Citroen C2 med 75 hk? Är inget man gör om det inte är nerförsbacke och medvind. Skulle aldrig falla mig in att köpa en bil med mindre än 200 hk. Kvittar fullständigt omk bilen kan gå i dubbla tillåtna hastighetn. Så fort kör jag aldrig längre, gjorde jag när jag var ung och dum. Klart man vill ha så många hk som möjligt och gärna minst sex cylindrar. Finns väldigt många fördelar med många hk och nm. Man kan köra på motorväg i 110 km/h och kommer det en backe är det bara trycka lite extra på gaspedalen så suger sig bilen upp utan problem. I min gamla Volvo 740 fick man ju växla ner och gasa för att orka upp. Mer hästkrafter till folket (i alla fall till de som vill ha). Ni andra kommer jag att köra om så fort det lutar mer än i danmark. |
|
|
Acous: Kan säga såhär att jag har någorlunda motorstarka bilar FÖR att kunna åka autobahn några veckor varje sommar. Finns det nåt mer underhållande? Då menar jag inte att hetsköra o stressa. Utan att mysa fram i 180 km/h - 200 km/h. Iofs kan man göra det i en VW diesel nuförtiden. Men men, inte med samma klass som i ett gammal lok iaf! :) Nåväl bilar är en prioriteringssak. Beror helt enkelt på vad man prioriterar. Jag kan ju inte komma här och tycka vad andra folk skall ha för motorer i sina bilar... Är ju ungefär som att bestämma vad andra skall ha för kläder på sig!? mvh |
|
| du har en poäng där stavros, utan stor motor kan man aldrig ha kul på autobahn...blir nog till att ha lite kraft ändå, jag ska aldrig ha en skitbil på autobahn igen, får se vad som händer... | |
kilroy |
"jag respekterar era åsikter om andra anledningar med att ha en stor motor, det är ju lyxigare bilar, men i mina ögon åker ni bil, ni kör inte. Hoppas ni inte tar illa upp nu." Acous har på något märkligt sätt skaffat sig heltäckande kunskaper om hur vi andra kör våra bilar... Tack för din information angående autobahn, som uppväxt i Skåne och för tillfället boendes i Tyskland hade jag ingen aning om förträffligheten hos det tyska vägnätet... Mvh kilroy |
|
Det handlar om att kraften skall finnas där när man behöver den. Det för mig är den största anledningen till att jag köper motorstarkt. Att flänga runt och allt som oftast nyttja 100% av motoreffekten skulle vara enormt trafikfarligt även i tyskland. Sen vet jag inte om jag klassar en 320 som motorstark, 150 hk har ju vilken toyota elller nissan som helst idag redan med standardmaskinen. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.