AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.603

Välja rätt "prylar" till E34.

Sida 1 av 2
Visa användare
78
into
M5 -95
Tänkte satsa på att byta ut hela ljudanläggningen i M5:an. Vill ha bra tryck i bilen, men inget ska få synas för mycket i bilen. Hade tänkt mig en låda i skuffen som spelar genom skidluckan... Men vill inte förstöra nått, det ska gå att återställa bilen till orginal om man vill så i framtiden. Vad bör en sån installation gå på i delar?? Vill ha bra grejjer, inget skit. Men inte kankse det värsta heller.. =) Man har ju inte hört så mycke gott om MDS på sistone... Tänkte om Rockford funkar fint..? BRL säljer ju dom, är dom bra att ha å göra med?? Är ju ingen kung på området, så man har ju inte lust att bli blåst. Tänkte om dom försöker sälja på nått som det är överpris på å så... Så kom igen och tipsa mig om priser och vilken typ av utrustning som man bör använda sig av.

Tack på förhand!! =)
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Rockford funkar fint eller så kanske Pluspaketet hos Länk eller veckans bilstereo paket hos: Länk om du byter ut fram högt mot 5.25" istället för 6.5" är något för dig , montera ett bra 5.25":s framsystem i original uttag fram och en bas i låda bak samt slutsteg på alla högtalare samt en bra cd.
Visa användare
78
into
M5 -95
Verkar ju rätt bra... Men vill gärna handla hos en lokal butik som man kan vända sig till om man har frågor eller nått strul... Å då finns de ju MDS eller BRL.... Så frågan blir ju vart man ska shoppa loss... =) Vill kunna spela all slags musik, inte bara en viss typ. Skönt med riktigt rå hårdrock å ett skönt bas tryck... hehe... Även disco dunk kan man väll lira om man känner för det... Finns väll nå polare som envisas med att ha de på stereon, så då ska de ju funka med de också... =)
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
hört av många bilstereobyggare att amegas 6,5" gör sanslöst bra ifrån sig i kickpanelen i e34/e36. jag hade valt dessa. heter Q-comp 6 och kostar väl runt 3000kr paret nya med 6,5"+diskant+filter. kan även köpas 6,5" lösa att kombineras fritt men då måste man trixa lite med elektroniska filter och fler slutsteg så då drar budgeten iväg.

sen ett bra och strömstarkt 3/4-kanalssteg till det och en enkel sub (10" alt. 12") som inte tar för mkt plats. och en trivsam huvudenhet till det. överdimensionera gärna kablarna.

mvh

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
into:Vart bor du då?
HFR: Vilka säljer Amega? Hemsida? 6.5" går inte in i kickarna utan modifikation varav att jag ej rekommenderade den storleken.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Hewi: innan var hemsidan amega.net men den verkar nedlagd..
där jag bor (lund) är Bilradiohörnan (bilradiohornan.se) ÅF.
i stockholm har du Gumperts (gumperts.se)
och Pm-shopen i solna.

sugen på att prova nya grejer i e39an?

ang mod på kickarna så säljer bla backe en färdig panel att skruva rakt på, kolla på backesljudbygg.se. eller så bygger man nått själv i MDF bara.

annars är det 5,25" som gäller om man inte vill byta paneler.

mvh

Visa användare
78
into
M5 -95
Hewi>> Bor i Västerås...
Som sagt vill jag inte modifera nått på bilen så att de ska synas... Baslåda går bra, för den har man ju i skuffen å den har man ju inte öppen... + att man kan bygga en rätt stilren vägg så man slipper se lådan. Är ju bara utrymmet som krymper, men va fan... Ska ju inte åka runt med en massa skit i skuffen än då. =) Så 6,5 går bort... Ja vi får se vad som händer.. Ska dit i morgon. Till BRL alltså.
Visa användare
84
Jonah528
528i-87
Into innan du gör nå dumt som å köpa nått från brl.. kolla in www.dls.se finns inge bättre att ha i sin bil tro mig. Finns länk till alla deras återköpare runt i sverige på hemsidan.. vet att de finns nån runt dig där nere i malmö.

BRC i Malmö AB
Agnesfridsvägen 128
213 75 Malmö
Tel. 040-210 400
ring dom innan du drar till brl.. nått du undrar bara å höra av dig...

Mvh Jonah
Visa användare
84
Jonah528
528i-87
Sorry V-rås va de. kika med dom här då...

Sunds Biltele AB / PILAS
Gjutjärnsgatan 2
721 33 Västerås
Tel. 021 - 30 20 10

Mvh Jonah
BRL har bra grejer, precis som att DLS har mindre bra grejer.
Lite väl hårt att säga att BRL suger o DLS duger...

Jag skulle börjat med att leta upp en butik som kan svara på mina frågor.
O ännu hellre, ställa frågor tillbaka till mig.

Vad vill jag uppnå med mitt ljud, vilken budget har jag, ska jag köpa allt nu på en gång eller uppgardera vart eftersom osv osv osv...

Så, hitta en BRA butik är prio ett tycker jag.
Sen kan man kolla in vad de har för grejer, för det är viktigare med kunskapen bakom produkten än själva produkten.

En BRA butik hjälper en med såna saker som installationen (de tar givetvis betalt om man låter dem göra det!) samt inställningarna EFTER installationen.
Installationen är nyckeln till ett bra ljud, dålig sådan o d spelar ingen roll vad Du har för grejer.
Bra installation o de flesta grejer kan låta acceptabelt eller t o m bra... :-)

Så, listan blir längre på "bra-att-tänka-på" saker...*ler*

1 Hitta en BRA butik
2 Installera sakerna BRA
3 Ställ in sakerna så dem presterar sitt absoluta yppersta
4 Njut

Lycka till

mvh
Rutger

Ps! PERSONLIGEN tycker jag killarna på DHS Bilservice/Bilstereo är trevliga. De sitter inne med en hel del kunskap samt är trevliga att ha o göra med.
Sen att jag inte gillar alla deras produkter är en annan sak :-)
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Hfr: Nej jag är ganska nöjd med mina grejor men är nyfiken på Amega då det talas mkt om dom men jag har inte hittat någon sida som har fakta om grejorna , skall kolla dina länkar.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Bilradiohörnan: Inga Amega produkter.
Gumperts: Amega marknadsförs ej , Tillbehör kan beställas
Pm-shopen:Amega länk fungerar ej.
Amega kommer att finnas/finns redan under Alpine Sverige/Lava´s skyddande vingar :-)

Men tyvärr kan man inte läsa något om dem där heller eftersom Lava inte uppdaterat sin sida på x antal månader...

Så just nu kan man tyvärr inte hitta speciellt mycket info om Amega mer än vad folk kan berätta om dem...

mvh
Rutger
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Konstig tillverkare som inte presenterar sina produkter.
Visa användare
84
Jonah528
528i-87
Sa inte att brl suger. men mina egna erfarenheter talar emot dom. Blir bara glad om nån får motsatta bemötande och resultat vid ev samarbete med dom. Brl har bra produkter i deras sortement men som inte e deras egna märken. Akta dig för deras egna märke GAS... eftersom dom får ut mer av att sälja deras egna saker så rekommenderar dom gärna gas men som sagt ingenting å ha....tycker ja iaf... =) Döm själva...

Mvh Jonah
Visa användare
78
into
M5 -95
Var inne på BRL å snacka lite om olika prylar. Var rätt trevliga. Sa att jag inte ville ha nått skit å så. Dom tyckte att man skulle satsa på JBL eller Rockford. JBL är ju lite billigare... Men vet inte riktigt vad de blir, lutar nog åt Rockford. Sen tyckte han att man lika gärna kunde köpa en färdig låda å bara öppna skidluckan när man spelade... Tycker de verkar lite B.. Ska bygga en låda, de blir nog bäst. Nån som har ritning på nån typ av låda som passar i E34:an. Vill att man tar ut ljudet i skidluckan. Så att man slipper såga hål i hatthyllan. Sen blir ju frågan om man ska köra med 2 10" eller 2 12" basar..?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
into: Lådan kan du inte bygga förrän du vet hur stor den skall vara för dom basarna du tänkt köpa , dvs du bygger inte lådan enbart efter bilen utan efter vad basarna kräver också samt att du måste också välja lådtyp(sluten , basreflex , bandpass).2st 10":are av god kvalitet med ett kraftigt steg räcker mkt långt , beror lite på vad du har för fram system m,m.
Visa användare
78
into
M5 -95
Hewi>> De förstår jag också. Men typen av låda måste man ju kunna bestämma innan man har köpt allt. Har läst så mycket olika om olika baslådor här på forumet... Vissa säger si å vissa säger så. Bandpass verkar vara jävligt svår att få till bra direkt. Medans sluten är lätt å bygga å få bra ljud i, samma gäller för basreflex.... Har läst att alla spelar bra av dom genom skidluckan... Men nån typ borde vara bättre än en annan.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Typ av låda beror ju på vad du lyssnar på för musik och hur du vill ha ditt basljud.Jag som är allätare vad gäller musik kör med sluten.
into:
de frågar Du har SKA en BRA butik svara på.
De SKA t o m ställa lite motfrågor till Dig för att "klassa in" som en BRA butik.

Vad lyssnar Du på, vad vill Du uppnå med ljudet, bara en massa baaas eller musikalisk bas, hur stor plats har Du, vill Du kunna ta ut den snabbt eller ska den stå i bagaget hela tiden, osv osv...

Man kan inte säga att en låda är mer lämpad för en speciell musikstil osv.
Det är själva basen som dikterar vilken låda man ska ha den i.
Samt vilken bilmodell man har.
En sluten låda för en Golf passar inte så bra i en 530 kombi lixom.. :-)

Har Du varit förbi hos killarna på DHS?
De är mycket trevliga o hjälpsamma om Du frågar mig, samt så brinner de för allt som har med bilstereo att göra.
Vilket ju är en klar fördel :-)

Lycka till

mvh
Rutger
Visa användare
117
toller
530d touring -02
Till alla///Jag har använt mig av BRL i Vetlanda, dom har verkligen ställt upp både med bra priser & när det stular till sig. Ber man dom om ritningar på baslådor så har dom alltid fixat det till mina bilar. Ska själv montera 4X10ór & den lådan är färdig ritad specielt för min bil & mina krav. Har provat deras färdiga lådor, bra finish bra pris & man slipper såga fel osv.....Deras Rockford basar finns i olika pris lägen P1-12´, P2-12´,P3-12´Jag kör med P3-12` & DEN ÄR GRYMM. Spar inte på strömmen, bra kablar är ett måste gärna en konding samt att steget orkar med. Men det finns givetvis många andra bra företag & bra grejor!!?I mitt tycke fördrar jag att handla över disk!!!
Mvh

Schnitzer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.