|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Caulev Varför måste det vara vanostopp? Blocket är ju bara dumma kolvar, vev och 300cc. |
|
|
mageng Jag tänkte mest på det att en 325 med vanos går bättre än en 325 utan vanos. Det som också är speciellt med 328:an är väl att den har vanos förutom alu block o större volym. Men jag tror nog att du utan konstigheter får på en vanlig 325 topp på den. Länk Någon som har 1st Hartge 16" E30!!!!!!!!!! |
|
|
Jag vet en 520 -93 med vanos i Helsingborg som har orörd 520-topp och 523 block. Går finfint. Vad jag hört gör inte vanosen så stor skillnad i praktiken. Har dock inte jämfört. Har själv en 520 24v utan vanos. Går och funderar på om det är möjligt att byta blocket till 523 eller 528 och behålla toppen. Det är ju m50/m52 motorer allihop. |
|
|
Vad gör VANOS på en sådan motor då??? Länk Någon som har 1st Hartge 16" E30!!!!!!!!!! |
|
|
Så ja nu har man bilen tillbaka :) Går riktigt mycke bättre nu än vad den gjorde innan. Ska återkomma med vad som vi har byt. |
|
|
Tja killaz !!! Nu får du allt ta o berätta hur du gjorde och hur bra bilen går.... Blev det stor skillnad mot 325 spisen ??? Den motor som jag har stoppat ner i min kärra är en med vassare kammar, annat luftfilter, avgassystem, 325 insug. Så med en mappning så hoppas jag på en ca 45 hk extra.... Skriv o berätta hur du gjorde så jag får fart på mitt lik oxå ! // M |
|
|
Ska se om ja kan få den mappad den närmsta tiden, hoppas att ja skulle kunna plocka ut 215-220 hk ur den. Skilnaden är enorm, mycke bättre vrid genom hela registret. Har pluggat vanosen så den drar typ som 325an på allvar vid 4000 varv (men den dra fan så mycke bättre än 325an under 4000 med) Min lilla mekaniker ska skriva ner en liten lista vad som vi har byt hoppas de blir inom de snaraste..... Nu e livet betydligt enklare att leva :)) |
|
| Glömde skriva att ja ska in på besiktning på onsdag........hoppas värdena är bra. | |
|
Killaz Kan du räkna vad allt har kostat dig, eller vad du tror det kommer att kosta dig när allt är klart?? Skall vara intressant att veta. Kommer din bil att gå bättre än orginal 328??? Hur mycket bättre?? Länk Någon som har 1st Hartge 16" E30!!!!!!!!!! |
|
|
Killaz. Om du vill kan du väl skicka den listan direkt till mig per mail. micke@barklund.se Skulle göra mitt liv såå mycket enklare om jag får tips för att snabbare få ordning på bilen... // M PS. lycka till med besiktningen. |
|
|
Caulev. Tror att kalaset går på ca 25000 (12000 för motoren) Sen skulle min kära mekare också ha en slant (jobb + service på motoren och lite annat smått och gott). Vet inte om den går bättre än 328an som den är nu har aldrig kört en sådan, har en kompis som har köpt en och tänkte bjuda han på ett litet race.........så vi får se. |
|
|
MC-toker. Lovar ja ska skicka den så fort ja har varit hos han...... |
|
|
Caulev Enligt modellguiden gör vanos ingen prestandaskillnad utan endast bättre bränsleförbrukning. Inte ens dubbelvanos -99 gör nån skillnad. Sen tror jag att körbarhet och vridmoment förändras till det bättre, men det framgår inte. |
|
|
mageng Okej, jag trodde att vridet förbättrades an någon anledning. Då är det väl bara att hitta ett 328 block, det skall nog inte vara så svårt Länk Någon som har 1st Hartge 16" E30!!!!!!!!!! |
|
ErikNilsson |
Hur går det med motorbytena? Har inblandade parter fått bytet att fungera som det skall? Jag har också ett intresse av att ha möjligheten att byta eftersom motorn börjar ticka mer än normalt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.