AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.632

Är vattenpumpen trasig?

Sida 2 av 2
Är det säkert inte, men vad är alternativet?
Det står ju uttryckligen i instruktionsboken att man inte får bogsera över en viss hastighet heller (var det 40 km/h?)...

/M
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Jo, rulla runt i den bilen utan servo r nog ingen önskedröm. Men som sagt var, har man inget val så har man inte...........

Man får se det positiva, det blir ett litet extra gympass ;-)
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Bärgningsbil
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag bogera min gamla 735i-87 (manuell) 6 mil och det kändes! Högerbenet var paj och det värkte upp i ryggen, när bomben är urladdad får man bromsa på riktigt :D

//Magnus

fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Verkstaden ringde idag och meddelade att lagerstatus hos deras leverantör av vattenpumpar var felaktig. Det innebar en leveranstid på ca 3 veckor om jag skulle vänta. Men vänta så länge är inte aktuellt. Så det blir en original pump från BMW för en 1000-lapp mer (ca 3300:-).
Dom skall få pumpen i morgon och jag skulle kunna hämta bilen under eftermiddagen.
ko
159
komfortnissen
750 IAL Highline -90
525IA-92
Hur kan man avgöra när en vattenpump behöver bytas ( i förebyggande syfte ) ?
Jag känner ett radiellt glapp på cirka..max 1 mm men tycker inte jag känner ngt axiellt.
Finns det andra symptom när en pump sjunger på sista versen än glapp.
Kanske är det så att man kan åka flera tusen mil till med ett 1 mm glapp ?

Är mycket mycket nyfiken och intresserad...
Hur gick det idag faktor; vad blev totalpriset för vattenpumpsbytet? Var det korrekt att det kunde utföras på (under) en arbetsdag?

Mvh. /Kjell
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Jag gick ned till verkstan vid 16-tiden och kollade om bilen var klar.
Tyvärr så hade dom trots löften inte fått pumpen kl. 11 som det var lovat. Pumpen samt lite andra grejer anlände kl. 15.
Jag talade med chefen och han sa att om killarna kunde jobba över lite så skulle dom nog kunna greja bilen tills lite senare, men det blev inte så.

I morgon skall den vara klar är det lovat mig.

När jag var nere vid 16-tiden så stod den inne i lokalen men dom hade inte påbörjat något arbete.

Så om jag får den i morgon så kommer dom att ha löst det på en dag eller mindre....

Som jag skrev tidigare så kommer nog totalpriset att gå upp lite, då dom var tvungna att ta BMW:s original-pump. Men det skulle röra sig om en 1000-lapp upp ungefär.

Jag återkommer i morgon eftermiddag/kväll med fullständig info om arbetstid samt slutsumma.
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Japp nu har jag äntligen fått tillbaks pärlan!

Kostnad för arbete och material. 6064:-

Som jag förstod så var det "lite" problem även för dom att byta pumpen, men allt har skett under dagen.
Alltså halva priset mot den prisuppgift jag fick, mycket intressant!...

Verkstan sa alltså inget om att de givit dig ett alltför lågt pris (typ "räknat bort sig"), utan de verkade alltså vara beredda att utföra denna operation för pris i denna storleksordning?

Förresten, det pris du nämner, är det inkl moms?
Vet du hur de gjorde med kylarvätskan; bytte de den mot helt ny eller återfyllde de vad de kunde ta vara på och sedan bara toppade upp med ny?

Inga problem med behov av luftning eller liknande efter bytet?

Mvh. /Kjell
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Jag fick 25% rabatt på arbetskostnaden utan att jag bett om det.

Som jag förstod så ligger kostnaden ungefär där omkring. Det verkar som jag nämnde ha varit lite mer arbete än dom räknade med. Men man kan nog räkna ganska krasst att det är ca halva priset mot det du fick.

Kollade samtidigt kostnad för Service 2 som börjar bli aktuellt snart. Det kostnaden skulle ligga omkring 3700:- + Materiel.

Specade kostnader följer.

Arbete: 1800:-
Vattenpump: 2232:-
AC rem: 193:-
Gen. rem: 226:-
Kylvätska: 174:-
Förbrukningsmtrl: 185:-

Totalsumma inkl. Moms. 6064:-
Det måste man säga var ett bra pris, verkligen.
Bara en sådan sak att veta att kylarsystemet är korrekt avluftat (har du kollat det förresten?) är värt en extra slant... Jag höll på i 3 veckor (innan jag insåg att det faktiskt försvann vatten från cirkulationspumpen) med avluftningar..

/M
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Kjell Svensson:
På min bil hördes det tydligt att det slog från vattenpumpen (eller rättare sagt något i framkant av motorn, lämnade in för undersökning och dom kom fram till att det var just den), så jag bytte den innan den gick sönder.
Kan också säga att kostnaden för mitt pumpbyte var något åt "faktors" håll inklusive arbete och originalpump.

Jag var även en sväng och kollade i verkstaden när dom hade tagit loss pumpen, och jag har då för mig att kylaren satt kvar, men jag kan missta mig.
Kanon, tack alla för prisinfo, nu har jag lite att gå på!

Jag har inga märkbara missljud etc, men vid Insp2 i somras anmärkte mekanikern på att han kände ett glapp på vattenpumpsaxeln och det var då jag fick ett prisförslag på 12.000 för ett byte.

I början av hösten hade jag sedan bilen inne på en annan verkstad för byte av bakvagnsbussningar, och då jag bad honom kolla vattenpumpen tyckte han sig iofs känna ett glapp, men inte så stort att han tyckte det motiverade ett byte så då lät jag saken bero.

Anledningen till att jag fortfarande överväger att byta i förebyggande syfte är att jag under vintern behövt fylla på kylarvtska vid 2 tillfällen, ca 2dl per tillfälle. Då jag inte har lyckats hitta någon annan läckagepunkt misstänker jag att läckaget sker vid vattenpumpaxeln, så jag funderar på om jag inte borde byta ändå.
Kommentarer på detta mottages tacksamt - är t.ex min kylvätskeförlust inte helt onormal?

Kärran har gått drygt 18.000 mil nu, och jag har ingen dokumentation som tyder på att varken pumpen eller andra kylsystemdetaljer tidigare varit bytta...

Mvh. /Kjell
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Kjell: Min har gått lite drygt dina mil, så det kanske börjar vara dags ändå. Har iofs aldrig behövt fylla på kylarvätska när allt varit som det ska. Inte heller när pumpen var totalslut för den delen :) Ljudet kom ganska plötsligt kan jag säger också. Och det var KRAFTIGT - hördes inomhus med stängd dörr om bilen stod utanför....
Jag är bara en glad amatör så jag ska inte ge några rekommendationer, men nu vet du hur min pump betett sig i alla fall!
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
@ Kjell,

Som Johan säger så kom ljudet plötsligt.
Jag startade i Malmö och bilen var tyst och fin som vanligt. När jag stannade till på Mac Donalds mellan Malmö och Göteborg för att köpa en kaffe så hade jag en Volvo framför mig i kön och då hörde jag ett skramlande ljud. Jag tänkte i mitt stilla sinne att bara Volvon börjar köra iväg så kan man återgå till at njuta av tystnaden. Men ve och fasa! När Volvon fått sin beställning och körde iväg så fanns skramlet fortfarande kvar :-(

Så oljudet kommer fort!!!
Paap Reeder
... att v.pumpens lager tar stryk KAN komma sig av att man justerar spännrullarna för hårt.
Måste finnas en tanke bakom att man från konstruktionsavdelningen satsat på en så pass invecklad konstruktion som dessa hydrauliska spännhjul i s t f exvis bara en fjäderlösning ...

MVH /// Paap R
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Min har rullat ärliga 31k mil nu, så i det fallet är det kanske inte så konstigt att pumpen går. ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.