AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.752

BMW som sticker ut.. 850iA?

Sida 1 av 2
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Jag har som synes en 535i -88 men är rejält trött på den eftersom det är en så vanlig bil E34 finns hur många som helst. Inte är det någon racebil heller... 0-100 på 7.7s är inte mkt att hurra för!

Var på lokala BMW handlaren och kikade på en 850iA -91 15000mil 119´000:- idag.

Den påstås vara fullservad och bytta bussningar(silentblocken?) på.

Är dessa bilar mycket dyra att ha? Nu tänker jag inte på skatt&förs utan delar som ger upp runt 15000mil. Avgassystem har jag bl.a. hört är väldigt dyrt till 850. Egentligen vill jag ju såklart ha -93Csi med 381Hk, men då talar vi en annan prisklass...

MVH
/Fattig student
Tycker personligen att de e den fulaste bilen bmw har byggt men de e ju va ja tycker. Där ja jobbade i sommar (jobbar me bilar) hade dom 2 stucken csi:are å ja måst då säga att kvaliten är då minst lika bra som på andra bmw bilar =) men de e klart slitnings detaljer kan man ju inte komma ifrån inte. Men nog tycker ja att en e34 eller en grym e39 är minst lika bra om inte mycke snyggare MvH Mr-speed

go for 540 manuell
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
TCG: I detta fall är jag tvärtom, en mycket vacker och läcker bil.Skulle inte alls ha nåt emot och ha en sådan.

MVH
Hasso
betriebsanleitung
Mycket vacker men tyvärr mycket dyr att underhålla
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag kommer ihåg när 850 kom. Jag tyckte den var hur läcker som helst!!! Det tycker jag fortfarande!!! :-)
Däremot har jag inte tycket CSI är så tilldragande - ser lite konstiga ut.

Men jag vet inte om man skall välja 5 liter motorn när det finns en 4 liters. Vet inte i detalj men har hört/läst att det är mer problem med v12:an.
Det finns säkert någon här i forumet som vet om det är sant eller falskt.

Mvh

/NP
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Sen kanske man skulle sluta tycka synd om fattiga studenter... :-)

/NP
Visa användare
747
TCG
_Mr-speed_: Utseendet är ju upp till var och en, vilken bil man än köper så finns det alltid folk som inte tycker om dem. Alla får tycka vad de vill och jag tycker om utseendet på E31. Det jag undrar är om det är några speciella delar som har en tendens att gå sönder på en 850i -91 runt 15000mil.
De flesta annonser jag sett ligger runt 13´-15000mil. Är det bara naturligt miltal på dessa bilar eller blir byte av slitdelar (avgassystem, framvagn m.m.) och reparationer runt dessa miltal så dyra så man säljer bilen?
Som vanligt vid bilköp (iallafall för mig) så vill/kan jag inte lägga 20´000:- de första 500milen...
Visa användare
747
TCG
betriebsanleitung: Dyr att underhålla? Vad är dyrt? Dyrare än vanligt eller dyrt i betydelsen mycket pengar? Jag menar om bromsskivor kostar några hundra extra spelar ju ingen roll. Om elsystemet börjar krångla eller om topparna behöver renoveras runt 15000mil så är det ju pengar vi talar om...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Verkar inte finnas så mycket förstahand information om detta så det enklaste är väl att ringa bmw och kolla vad vanliga slitdelar kostar. Gör ett M test så kan du sova lite mer säkert.

Klart att det är dyrare att hålla en 850 i drift än en 320 allt ifrån en dyr försäkring till soppa, däck och alla andra reservdelar.

Ingen bil man köper för sina sista slantar.
Visa användare
747
TCG
acey: M-test? Ja, det är en bra ide, men behövs det om man köper den av en BMW handlare?

Men det är inte sånt jag tänker på, det är ju självklara saker... soppa drar alla bilar, däck ska jag ha till vilken bil jag än har det är "alla andra reservdelar" jag undrar vad de kostar...

Valet ligger mellan att köpa en 850 för mina sista slantar nu eller göra som de flesta andra vänta tills jag blir 50år och har stabil ekonomi och köpa en 850 och köra i max 50km/h...

Jag vill ha en snygg bil nu... medans jag är hyfsat ung...
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Avgassystemet är inget att hänga upp sig på. Ferrita bygger ett rostfritt på plats för 10000:- i Köping.
Skulle själv köpa en om inte familje.läget såg ut som det gör. Vi får väl se i framtiden :-)
Du kanske redan har sett denna : Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror inte det är någon garanti för att du köper bilen på en bmw handlare. Med lite tur kanske ett m-test kan avslöja ett fel som kanske inte dyker upp förens efter 4 månader och den enda nyttan du har att du köpt den av en bmw handlare är att du hittar till verkstaden :)

Vad alla andra reservdelar kostar kollar du enklast upp via bmw själva, det är omöjligt att sia om vad som kommer gå sönder eftersom du redan räknar med att vanliga slitdelar är dyrare. En totalrenovering av motorn kostar väl lika mycket som du betalar för bilen.
Stötdämparna tror jag går på runt 40tkr.

mvh
Berg

Rädda djurens mat - Bli Antivegan!
betriebsanleitung
Bränslepumpar 8000kr gasreglage 7500 kr(för 1) katalysator 8000kr utbytesgenerator 5500 kr avgassystem 25000 kr(kan iofs köpa eftermarknad så,,)
lamphus 7000 kr(grodöga) ungefärliga priser,de finns oftast inte i lager hos bmw heller så de får ta dem från Tyskland.Det är ju inget under av hållbarhet men som ja ser det kvittar det för det är en så vacker,snabb och komfortabel bil som knappast kan sjunka mer i pris.
Bromsar till exempel slis otroligt fort pga att de är underdimensionerade på 850 i
man lever bara en gång och är de dyra slitdelarna bytta borde det inte hända så mycket med lite tur.
TCG,

Köp bilen om den är i bra skick !

BMW 850 är en kanonbil och du får jättemycket bil för pengarna.

Är du osäker på skicket, gör ett M-test.

En 850 kan i vissa fall rullat 15.000 mil på 2-3 år i Tyskland. Jag har själv varit och tittat på ett flertal och fått intrycket av att de varit backade minst 10.000 mil. Faktum kvarstår dock, är bilen regelbundet servad och efterhållen - KÖP !

PS. Med automatlådan slipper du 'trög' kopling ..;-)
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Bilprovningen har något som heter bildiagnos.
En besiktningsman skröt om att de hade tagit många kunder från M-teststationerna.
Kostar ca 700:-.
Det kan ju vara ett alternativ till M-test - TCG.

Mvh

/NP
Jag är kanske lite jävig eftersom en polare jobbar på Bilprovningen, men jag vill påstå att deras bildiagnos är bättre än M-testet.

M-testet har fått en skum inställning där de bedömmer bilar som om de inte gått en enda meter. Givetvis kan inte en bil som gått 10.000 mil vara i nyskick. Bildiagnosen tar hänsyn till detta och påpekar de brister som finns.

Det är ju inte en bedömning i utställningsklassen mega puts man är ute efter.

Fredrik M - Snart Z3 2.8
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Fredrik: Jag tycker det är bra att dom jämnför med bilen i nyskick. Man vill ju gärna veta ALLA fel/brister/skavanker. Det vore inte så roligt att få ett test där det står "normalt slitage för en bil som gått 15.000 mil". För min egen del får dom gärna nämn a varenda repa som finns. Desto mer information desto bättre eller?
betriebsanleitung
Jag har lagt 50000/år på delar så det lönar sig nog att köpa en fin välservad

40000 för dämpare är väl bara om det är nivåreglering,jag tror jag gav omkring 2500 per styck fram borde väl vara detsamma bak.
Jag hade köpt den om den är så fin som det låter.De få som är kvar i perfekt skick borde snarare stiga än sjunka i värde.I USA är en 850 värd minst det dubbla mot här så de måste uppskatta designen iallafall
Visa användare
747
TCG
Fredrik M: Bokar man bildiagnos på samma sätt som bilprovning?

M3\\Robby: Var är du och kollar på bilar? Jag har mina funderingar på att åka till Tyskland i sommar och kika runt lite, förslag på bra platser?

betriebsanleitung: Hur länge har du haft din 750? Är 50´000/år på delar något man kommer få leva med? Min erfarenhet är att jag köper bilar och blir tvungen att fixa dem då jag är så okunnig så jag köper "fel" bilar =dyrt men sen planar kostnaderna ut eftersom jag bytt så mycket delar på bilarna i fråga.

acey: Var utför man ett M-test? På en aukt. BMW verkstad eller på vilken verkstad som helst?

Efter mycket läsning här på forumet och i div. biltidningar så tror jag nog att en 840 är ett bättre val än en 850. Iaf om det är samma motor som i 740/750.
-V8 är inte så törstig men går nästan lika bra.
-V8 är lättare och sliter därför mindre på framvagn/bromsar
-V8 låter goare mer rå än sjönsjungande V12.
-V8 är av många ansedd som BMW bästa motor någonsin.

Nackdelen är att 840 kom först 93/94 om jag inte missminner mig och då talar vi än en gång om en högre prisklass. Runt 150´000 gissar jag att en 840 går på då man kan få en fin 850 runt 110´000...
betriebsanleitung
Det var på 850 n jag lagt 50000 per år ,så det enda ja menade var att man ska inte göra som jag och istället köpa en perfekt från början.Men som sagt 850 är inte billig att äga om man kör mycket
840 är säkert bättre på alla vis(förutom v12 s vridmoment) men det är roligare att öppna huven på 850.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.