AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.968

Alpina B12 E32

Sida 2 av 3
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
OOps!
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
J.L
Var i Lindome ,ska ta Alpinan på tur just dit i helgen,vore kul att se den.
Mvh, Dic.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Dessa vagnar är ljuvliga!!! Jag älskar min 740iA, men dessa är ju löjligt, promiskuöst, totalt LIDERLIGA skapelser...!!! Finns det något "fetare" än en E32 B12/B11??? NEJ! Designmässig fullträff "ÜBER ALLES"!!!

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Dic
Passerar du genom centrala Lindome finns de en Hydromack med bla. bilverkstad på baksidan. Bredvid finns även en jättestor inhägnad parkering där de står hundratalet (skrot?)bilar parkerade. Alpinan står vid verkstaden... saknar reg. skyltar när jag såg den sist,

BMW CS #5139
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Här har ni en fin B11:
Länk

mvh Fredrik
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Tackar så mycket,sticker dit på Söndag.
Trevlig helg,Mvh Dic.
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Iwarsson: Jodå visst blev vi blöta tillsammans där i regnet den där sommaren. Den ställdes efter detta regn in i en torr lada där den står ännu men tankarna är att fixa iordning den med en början att starta motorn.

Jag undrar hur många B12 E32 som finns kvar i livet av de ursprungligen 305 som byggdes. 5 stycken var vänsterstyrda. Ingen såldes väl ny i Sverige?

Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
BMW-beroende;

Skönt att höra att du har den kvar och vill göra bil av den igen! Annars får du höra av dig till mig, ska avyttra min 740 snart...

Jag kan nästan garantera att den "motivlackade bastarden" är död, minns att vi snackade om den när jag träffade dig. Jag har nämligen ägt den...

Skulle när vi ändå snackar "rara ärtor" vilja fråga hur många original 750 IAL Highline det kan tänkas rulla i Sverige? Har sett två till salu de senaste åren bla en här på Autopower eller om det var Blocket? Har hört att det skulle vara ca 800 tillverkade med detta option.

Min egen köpte jag i Kiel av om man så säger ett mycket välkänt mc-åkargäng, hehe det var en minnesvärd resa!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Iwarsson:
Hur var motiv-lack bilen i skicket när ägde den? Hade varit roligt med lite historia om den..

BMW CS #5139
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Iwarsson: kan det möjligen ha varit den bilen jag såg på annons i Bilsport för, säg, 6-8 år sedan? Innan den blev ombyggd, den var vad jag minns lila med stripes och gick i Småland eller Västergötland.

Hmm... kanske svårt att svara på...

/Fredrik
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
J.L och 635 CSI;

Jag köpte den rullad av en bilbärgare i Borås. Killen som ägde den före mig hade tydligen haft mycket strul med avgasvärden som tydligen hade följt den bilen i många år. Det enda som var rakt på den var vänster framdörr...

Han hade även sett över och bytt vissa bromsdetaljer (kanske på firma, jag vet inte) och kört bilen till SBP i Kinna för kontroll. Bilen gick igenom och glad i hågen efter mycket pengar och arbete styrde han kosan åter mot Borås. Det var då det hände...

Vänster bromsok bak lossnade och kilade fast sig mellan fälg och stötdämpare varvid han ägde två ton kälke som inget annat ville än att käka dike i landsvägsfart...

Jag känner verkligen med killen som ägde bilen, stackars människa!

Jag satt en kväll och fick ett telefonsamtal köpte den samma kväll. Men insåg snart att det var ett projekt över min förmåga inte ens lönt att börja byta över delar till min Highline då det är så mycket som skiljer en vanlig 750 med en Alpina B12.

Den verkade haft ett ganska bra liv om man kollade på plåten, men EDC-dämparna var borta fram och hade läckt länge bak. Det satt några hemmagjorda öppna filter och sådant som inte kändes bra men den verkar ha varit fin i lack mm.

Var den är nu har jag ingen aning om men jag hörde något om Norge.
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Tack Iwarsson!

Vilket tragiskt öde, både för killen och Alpinan.

/Fredrik
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Ivarsson,
Det var jag som köpte sidkjolar mm från den, har dock inte orkat montera dom ännu... Det är väl BBS grejer, vet inte om det är original på Alpina. Jag hörde av han som köpte bilen av dig att han sålt den till Norge.

/Mats J
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Minns dig väl Mats.

Hoppas fortfarande att du kommer lyckas packa om EDC-dämparna... Och montera det där kjolpaketet det är ju faktiskt snyggt. Det florerar en Hartge bild på nätet med detta kjolpaket??? Men riktigt rätt dimensionerat är det och kan inte vara så svårt att få tag på en framspoiler.

Nu åter till poker spelandet...
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Ja!Då har jag luftat Alpinan Sthlm-Göteborg och tebaks,98,2 mil och tankmetoden säger 79Lbensin har gått åt,har dock legat mellan 90 och 130, inte snabbare.
Tittade även till B12:an på Hydromacken i Lindome,enligt killen som driver stället så har det varit stöldförsök på den där de tog reg plåtarna och förstörde låsen på förar plats och bagagelucka.
Tillverkad 1991 Delfingrå och den behöver en ordentlig uppsnyggning på säten och lack,original fälgar men taskiga däck.Han har beställt en hel del delar och väntar bara på att sätta den i riktigt skick och "antagligen" så blir den till salu.Gav mitt telenr och han lovade att ringa om det blev läge att sälja.
Mvh Dic.
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Dic: Just sådana besök är roliga, man vet att man skall titta på en ovanlig BMW men man vet inte exakt hur den ser ut och i vilket skick den är. Att köra Sthlm - Gbg med en Alpina är ju en fröjd bara det. Själv är jag precis hemkommen efter att ha avverkat Växjö - Sthlm t/r med en E28 533i.

Du måste återrapportera här hur det går med B12:an om du hör av mackägaren :)

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
De låter ju bra att han skall göra i ordning den, hade ju varit tråkigt om den hade stått och förfallit.
Jag hade sjävl tänkt åkt it och luskat lite i helgen, men har tyvärr inte haft möjlighet.
Dic:
Hur mkt jobb bedömde du att de var för att få vagnen i fint skick?
Kommer ihåg att den va väldigt fräsch när jag kikade på den för 4 år sedan, fast de är ju klart att ett par år ute kan ju förändra saker och ting...

BMW CS #5139
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
BMW-beroende:Kommer självklart att redogöra om ev framsteg,har en kompis i Lindome som ska hålla ett öga på projektet och om Hydrokillen ringer så lägger jag ut det på den här tråden.
J.L:Svårt att svara på,lådan skulle vara helt okej och motorn skulle få en helservice men tror inte de lyfter ur den och byter övre trågpackning och sånt men han skulle se till att tändkedja och avgaser blev rätt vid besiktning.Enligt min kompis så ska det vara en riktigt bra verkstad.Sen står bilen så trångt att jag inte kunde kolla om dämpar läckage.Vet ej heller om det kommer dit en original frontspoiler,tyckte att det såg ut som en vanlig 750 dito.
På bakluckan var det en ganska kraftig repa från låset och snett uppåt,antagligen från inbrottsförsöket.
Intrycket jag fick rent visuellt är nog att den behöver fräschas till och om jag mot förmodan har ekonomi att ta hand om den så nog fan tar jag chansen,bilenmodellen är ju ett unikum av design,glädje och kraft
och det är väl bara BMW-beroende i det här gänget som vet hur det känns att styra en sådan här magnifik
pjäs.Ge oss gärna en teaser om upplevelsen.
Mvh Dic.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Dic:
Ok, då har den säkert förfallt lite sedan sommaren 2002 då jag var intresserad av att köpa den, minns att jag tillsammans med en av mekanikerna gick igenom bilen noga inne i verkstaden, hade även möjlighet att hissa upp den och kika under samt även kolla Hc/Co värden mm. som visade sig vara mkt bra. Var även väldigt frisk i plåten samt hel och ren inne.
Provåkte även bilen, kommer ihåg att jag upplevde den som sanslöst snabb då, hade iofs bara min dåvarande 735iA 92 att jämför med men ändå.
En underbar bil iaf, hoppas den återställs i ett skick som den förtjänar, samt hamnar i goda händer.

BMW CS #5139
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Dic: Det man spontant utan särskild förkunskap om B12:an upplever vid en första körning är följande: (ursäkta att jag nu undanröjer denna okunskap och färgar din ev första körupplevelse) Styrningen är "tightare", en annan utväxling på den, racekattarna gör att motorljudet blir lite vassare än en standard 750ia och den känns lättare att varva upp.

Den är betydligt snabbare i acceleration och känns mindre och kvickare igenom kurvor. Det som skiljer från standard E32 750ia vad jag vet är att det är större ventiler, omprogrammering till växeelådan så att den växlar upp senare, racekatalysatorer, annan utväxling på styrningen som redan nämnt, annat instrumenhus och så klart alpinafälgarna.

Sedan är det ju lite smådetaljer som stripes, växelväljare m.m som skiljer. Prestandan är nog det mest roliga, vid 270 km/h på mätaren fortsätter den att dra...där tog vägen slut! :P

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.