|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jaha det gick visst inte med den bilden :( och jag som ju ser ut som ett ryggstöd :) Nej får skippa bilderna så länge då- om ingen skickar sin mailadress till mig som vill se dem. B M W |
|
|
Om du inte vill ha ljudet utanför bilen med vibrerande regplåtar och dylikt så föreslår jag att du gör upp ett hål som skidlucka och riktar in basen där. Jag kör med den varianten och kan säga att spelar du duktigt högt och går ur bilen och stänger dörrarna så är det nästan helt tyst utanför. Det ända som vibrerar lite för mig är sidospeglarna och sen flexar vindrutan ganska rejält. BMW är grymmt bra ljudisolerade i kupen. Min Volvo V70 som jag hade innan lät det nästan lika mycket utanför som i bilen. |
|
| Jag tror alla E39:or är förberedda för skisack så det sitter ev bara en plåt som är punkt svetad på ett par ställen i ryggstödet om du tar bort klädseln på baksidan av ryggstödet så borde du se hur det ligger till , sedan kan du ju strunta i att mont klädseln igen om du vill kunna återställa till original.Ski sack finns ju som retrofit till din:Länk | |
|
Tycker mig då ha hajjat att det blir till att tillverka en skisack och rikta in en ev tia eller tolva. Hewi: vad hittade du bilderna och part nr till skisacken? Är det ett orginal nr som kan beställas på BMW? Och jag har ioförsig bara kollat i skuffen men där ser det väldigt helt ut hittar inga punktsvetsade loppor där iafall :( skall riva klädseln imorgon för att kolla där. B M W |
|
| Det är original nr , knappa in din bil på: Länk och du kan bläddra mellan alla olika reservdelar till din bil , perfekt att se hur saker sitter ihop/ser ut under ytan. | |
|
Tack för all info här MEN helt omöjligt att hitta en sådan skisack beg på skroten. Jag var förbi en riktigt proffs idag på ljudbyggen i bilarna, och han rekomenderade mig att antingen göra hål i hatthyllan och leda upp ljudet där med en tolva alt två tior spelandes mot bagaget, alt en tolva spelandes mot skisack hålet. Han förklarade lite elegant med att fasförskjutningen genom att bara sätta den i skisacken gör att den kommer peaka i bas ljud precis bakom förarsätet så om man inte ville sitta och köra i baksätet och lyssna så får det nog bli ett-två hål i hatthyllan. Skall dit i slutet på veckan och få låna hem lite lådor och prova med i Helgen. Alla Basar är av märket Alpine och det bådar ju gott :) Givetvis återkommer jag med besked. B M W |
|
|
Om han vore ett riktigt proffs borde han veta att detta fixas enkelt genom att justera den variabla faskontrollen som brukar vara justerbar 0-180 grader på de flesta bättre bas-steg. Min bas "sitter" i framsätet , det hörs direkt när du träffar rätt med justeringen. Så en låda som spelar upp i bakrutan ger ingen fasförskjutning? Mkt möjligt men det har jag aldrig hört talas om faktiskt , dock verkar firman okey som låter dig prova ut vad som passar dig bäst vilket betyder att dom är måna om att du skall bli nöjd! Jag menade inte att du skulle köpa en skisack utan att eftersom det säljs till din bil är det nog snabbt gjort att ta upp hålet där denna monteras i ryggstödet. Får du låna steg också eller hade du redan ett? |
|
Robsarve |
"Han förklarade lite elegant med att fasförskjutningen genom att bara sätta den i skisacken gör att den kommer peaka i bas ljud precis bakom förarsätet så om man inte ville sitta och köra i baksätet och lyssna så får det nog bli ett-två hål i hatthyllan." Det lät ju elegant. Men inte sant. Att en bas skulle "peaka" på ett visst ställe i bilen möjligt. Men det har ingenting med fasförskjutning att göra. Det beror i så fall på de förstärkningseffekter man får när basvågorna studsar i ett hörn (prova själv att sjunga in i ett hörn). Att ändra fasen påverkar alltså inte detta. Fasen påverkar däremot hur snyggt subbasen och mellanbasarna kopplar ihop (om steget inte skulle gå att fasvända så är det inte så svårt att växla "+" & "-" på högtalarkablarna, vilket är samma sak). Bakåtriktat i den bilen är ingen hit, även om det på flertalet redan finns hålen för M-subben. Vill man ha bra ljud så kör man en bas genom skidluckehålet. En sån bas av bra kvalité med mycket effekt bakom räcker långt. Men för de som vill framkalla näsblod med bastrycket så får man gå över till bandpasslåda med ett par portar genom hatthyllan. tycker Erik |
|
Vill nog påstå att det går att framkalla näsblod utan att köra med en bandpasslåda. Kör själv med en sluten låda med en 15" bas som jag matar med ungefär 3000 watt spelande genom skidluckan. Visst det kanske blöder mer med bandpasslåda men nog fan blöder det lite med sluten också.:) :) Sen så kan du ju köra med tidskomp för att flytta basen dit du vill Kowe. |
|
|
Ojoj många intressanta inlägg genast :) Jo givetvis snackade vi fasförskjutning etc men av hans erfarenhet av skisack gentemot hatthyllan var att det harmonerar mer när ljudet liksom kommer från samma håll det är vad kunder hos honom har gett som feedback på vissa byggen. Ett litet minus med skisacken var dock att (under förutsättning att man inte tätar mot ryggstödet) passagerare som färdas där bak kunde tycka tt det drog kanske lite kallt vinterhalvåret genom den det är nog klart mer märktbart genom att göra hål i hatthyllan som ju e så nära bakrutan märks det nog inte på samma sätt. Ett annat alternativ jag fick var att såga upp skisack hål sätta en tolva riktad bakåt och sätta den vid sidan av hålet genom baksätet för att få en schysst ljud. Jag vill alltså inte ha näsblod utan bara en riktigt fin djupbas även vid låg volym (Ja jag vet att det kommer krävas ett kärnkraftwerk till drivning!) Numera står jag och väger inför prövningen En stor 12 " 1000W peak eller 2 st 10" 600W peak vardera. Vad tror ni om karaktären dem imellan? Skall tilägga att 12" Sluten låda ca 15L och 10"arna Basreflex låda vet ej riktigt volymen alt en sluten låda även för tiorna. B M W |
|
|
HEWI: Sneglade på ett V12 steg Limited edition med allt man kan önska ;) Jag har ett litet steg som driver 5,25"orna Thunder 280 (MTX) men jag skall få låna några steg och prova med också. Tror nog min helg är räddad! B M W |
|
Robsarve |
Effekttåligheten säger ingenting om hur basarna spelar. Men generellt hellre en bra bas än två billigare. MEN du måste välja en bas som i karaktär pasar det du är ute efter OCH som du har lagom med effekt till. Det bästa resultaten i dessa bilar fick jag när jag la dubbla lager 4 mm asfalt/bitumenmatta på ryggstödspåten, tog ur skidluckan (tar 5-10 minuter att borra bort punktsvetsarna) och bultade en träram av 45x45 regel runt hålet. I den ramen skruvar man sen fast baslådan (lite extra jobb eftersom man får sätta list på lådans bakvägg och skruva dit den sist). Subben sitter naturligtvis mitt i baffeln, riktad rakt in i skifluckehålet. En tolva, som ger mycket djupbas i sluten låda är vad jag hade använt. Ur PG´s sortiment hade jag valt en Xenon 12 eller om man har mindre än 300 W RMS en Octane-R12. tycker Erik |
|
15L sluten för en 12":are låter lite litet om man är ute efter djupbas. Har för mig att det var Alpine basar du skulle ha men hittar ingen 12":are med 1000w peak av deras sortiment men t.ex 12" Type S vill ha 49.6L sluten för välljud och 12" Type R 28.3L.Volymer nedåt 15L är för SPL dvs spela högt utan någon vidare kvalitet. Jag hade nog satsat på ett V-12 MRD-M1005 steg till basen om det skall vara Alpine.Mtx steget duger nog gott åt framsystemet. |
|
Robsarve |
Beror på vilken 12:a. Diameter är mindre viktigt än vad folk tror. Flertalet av t.ex DLS basar är "låg-Q konstruktioner" och de spelar inte så mycket djupbas. En Alpine Type X kan du med lätthet trycka in en kilowatt i, men de är ju inte direkt billiga. Även om kvalité kostar. tycker Erik |
| Har också problem med hur jag ska lösa min installation i skuffen... Vill ha bra kraftig bas utan att såga hål i bilen!! Då är ju bara skidluckan kvar som alternativ. Sluten låda mot ryggstödet, verkar ju rätt bra. Kan man ha 2 basar då..? Tänkte mig typ 2 RF 10". eller tror ni att man kan bygga en basreflex låda med 2 basar å rikta rören genom skid luckan?? Borde ju funka, men då spelar ju basarna mot ryggstödet... Mmm.... Fan va svårt de ska vara å få bra ljud i en sedan... Skulle ha valt en touring... Hehe... ;) | |
|
Jag vet ju också att effekt inte talar om vad det håller för kvalitet men jag har inte mer info på grejerna före helgen det enda jag vet är att den stora tolvan är på 1000W peak och är så trögdriven som 84 eller 85 db alltså krävs också drivning som heter duga till denna. (4000:- kostar den) Det jag vet också är att jag skall provköra tolvan i sluten låda och dubbla tior i basreflex låda (de skall vara på 92-93 db) och nått steg till detta. Jag återkommer med mer info till helgen. Men jag vet inte ännu hur jag skall lösa det med att antingen köra skisack eller hatthyllan. En sak vet jag iafall och det är att det kommer liras en hel del musik i bilen till helgen och jag kan knappt bärga mig :() B M W |
|
Robsarve |
Tyärr kan man inte kolla på vekningsgraden heller eftersom olika märken anger på olika vis. Men mellan basar av samma fabrikat kan man ju jämföra. 1000 W peak? Det är RMS du skall titta på. Dubbla basar kan man köra i V-form riktad mot skidluckan. Det viktiga är att det är basar som går tillräckligt djupt, att det är tätt ikring så det inte läcker ut i bagaget och att ryggstödsplåten är dämpad så att basen inte färgas. tycker Erik |
|
Hade en 320i coupé e36 med en bandpasslåda i skuffen. Två skapligt stora portar (rör) som gick upp genom hatthyllan. Lådan innehöll två tior med ett MDS 1200w steg. Det lät alldeles utmärkt vill jag lova! ;) Ett varningens finger bara... När man sågar i hatthyllan är det lätt att den hamnar lite snett. (kanske bara gäller gamla bilar...) Men detta fick som resultat att själva hyllan vibbade mot bakrutan när man spelade högt. Lätt fixat dock med lite silicon, om man vågar. Min stereo byggdes av MDS i Sthlm på folkkungagatan. Och den lät verkligen bra! Inget skaller från regplåt, ingen resonans från skuffen och väldigt lite dunka dunka utanför cuppen. Mitt tips är att rådfråga killarna på MDS (Fråga efter Fredrik på folkkungagatan) de är väldigt säkra på sina saker. Lasse |
|
|
Jo nu har man äntligen uppgraderat och snickrat och detta projekt gick helt ur styr ekonomiskt som vanligt när man väl börjar. (Hifi tokig som man är) Det blev ett stort hål i ryggstödet (skisack) samt efter mycket provspelande en stor 12" Alpine R(liten sluten låda) samt ett steg till det som har rejäl potential :) MRV-1507 och ett fyrkanalssteg MRV-F305. MEN det stannade inte där - 1F kondensator samt cd växlare till min huvudenhet. Jag provspelade även en låda med dubbla tior också dessa från alpine men efter mycket spelande vann 12"an mitt förtroende och nu har de även fått lite najs belysning i lådan också. Det stora plusen jag erfarit var att man kan spela hyffsat högt och väljudande i kupén med denna bil och inget eller väldigt lite hörs ut och det tackar man ju BMW för all isolering :) Ett stort tack på vägen från alla som kommit med tips och råd om bygget. B M W |
|
| Hej Kowe har du bilder av installationen? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.