|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej Jo nu har man bytt ut samtliga högtalare från orginalet till Infinity och jag blev väldigt nöjd men lite klen djupbas. Detta skall nu avhjälpas med en låda i skuffen. MEN skall jag borra två hål i hatthyllan och leda upp ljudet där eller skall jag försöka såga upp ett skisack hål och porta eller rikta basen direkt in i kupén? Jag har läst gamla inlägg om detta men blir inte klok. Någon som redan tagit detta steg kan väl ge några bilder eller tips TACK. B M W | |
| Valet beror lite på vad du väljer för lådtyp , skall du dra upp rör genom hatthyllan utan öppning genom skisack så är det bandpass låda som gäller men dessa passar inte allas smak samt är svårbyggda , skall du köra sluten eller basreflexlåda så måste du öppna upp skisacken och låta bas+ev port spela genom den samt täta lådan mot ryggstödet. | |
|
Jag hade snarare tänkt mig en sluten konstruktion med två tior och bara göra upp två hål i hatthyllan sätta galler för ev klä över hålen med fin textil. Men finns där något annat att föredra? Finns några nackdelar rent ljudmässigt med en sådan lösning? Skulle hemskt gärna vilja ha en låda som fyller upp tomrummet längst in i bagaget det är ju så himla djupt. Finns ingen här som sitter inne med lite bilder över sina byggen så man kan inspireras? B M W |
|
|
Länk Du får nog inte in basljudet speciellt bra bara genom att ta upp hål i hatthyllan+att basen spelar ut i hela bageutrymmet men funkar gör det. |
|
| Men skall man ta en låda och bygga runt skisacken som jag kanske tillverkar snart om inga andra tips finnes men då blir det ju bara en tia riktad in i kupén. Hewi tror du det kommer spela mer ut än in med min tidigare teori? Jag vill absolut inte spela för alla andra runt om i landet utan diskret djupbas i kupén bara! | |
|
hej kowe vad har du för stereo i bilen .gör det så mycket på ljudet att bara byta högtalare. jag har en buisness cd.jag tycker det är klent ljud i den.skulle mitt ljud bli bättre om jag böt till andra högtalare. ex dina burkar vad kostar dessa i inköp.samt var det bökigt å byta. schnellfahrer |
|
|
Att byta ut orginal stereon är ett steg närmre HIFI jag har en Blaupunkt Orlando CD 72 Och att jämföra denna mot orginalet känns inte rätt - Den är i en annan division :) Nej men seriöst det är en jätte skillnad som jag försöker beskriva här! Att höra den enorma skillnaden med orginal högtalarna är slående. Tycker definitivt man bör byta bort orginalstereon!! Börja där för att sedan byta högtalare.(om du inte blir nöjd med bara byta stereon). Själv bytte jag till Infinity Reference serien 5010CS de låter riktigt bra och de ligger på ca 1900:- paret. Fördelen med dessa är att de passer perfekt i orginal hålen. Att byta dem tar lite tid och tålamod men det är definitivt värt det. B M W |
|
|
hej kowe jag tänkte mer på att bara byta ut högtalarna skulle det i sådana fall göra skillnad .sen vet inte jag vad som skulle fylla ut hålet snyggt efter en orginal cd enhet.har du en bild på ditt cd montage.så man kan få se hur det ser ut. mvh mika schnellfahrer |
|
| Kowe: Varför bara en tia? Det går bra med 2 så som jag har(en tia räcker iofs långt) , ser du till att lådan har en sarg runt kanterna som tätar mot ryggstödet eller likn så inget ljud går bakåt så får du mest bas i kupen och inte så mkt utanför bilen , din modell skulle spelat betydligt mer utanför bilen. | |
|
Mika: Nej jag tror inte du blir så mycket gladare av att bara byta högtalare då orginal stereon sätter stopp för det. Du skall definitivt byta ut orginalet och sätta dit en monteringsram som är anpassad för att fylla upp tommrummet som blir efter orginalet. Jag skall försöka ta nått foto på min installation. Hewi: Jag har till skillnad från dig inte glädjen av att ha ett fällbart baksäte utan fått montera ner hela baksätet för att kunna montera ut hatthyllan :( Därför kör jag för tillfället utan baksäte i väntan på en bra lösning. Jag funderar fortfarande på huruvida man skall såga upp en skisack och täppa igen hålet med en tia alt om man skall köra på en sluten låda och två hål i hatthyllan? Fördelen med lådlösningen är ju att då rymms det ju två tior :) B M W |
|
| Har du inte tittat på min länk? Jag har 2st tior bakom ryggstödet som spelar ut genom mittarmstödet , jag åker inte runt med nedfällt ryggstöd utan hade det nedfällt endast på bild för att visa konstruktionen.Lådan står ca 5-10cm bakom ryggstödet och är tätad på sidor+ i ovankant så all bas går ut genom hålet till skidluckan , du får inte ha lådan dikt emot ryggstöd. | |
| Gör som Hewi föreslår då blir det bäst. Jag gjorde på de sättet fast med 15"are och det blev mycket bra kan jag lova. Om du ber Hewi snält så kan du nog få måtten på hans låda så har du något att utgå i från. | |
|
Här är måtten på min baslåda till E39 sedan: Höjd:400mm Bredd:830mm Djup:max 370mm om man vill få ur reservhjulet och har lådan ca 50mm från ryggstödet. Vinkel mot ryggstöd:ca 70 grader eller ca 165mm djupare botten änn topp. Jag gjorde botten plattan 400mm lång så den ligger dikt emot ryggstödet och förhindrar lådan från att glida fram mot ryggstödet. |
|
|
Behöver inte ha upp rören i hatthyllan. Satsa på en bra bas en tia typ i en bra låda men framför allt ge den mycke ström från ett bra steg... Se till att nån duktig bygger den eller att du får hjälp med de... Sen gör du upp två hål i hatthyllan där du sätter dit två basreflexmynningar.. alltså inga rör..bara mynningarna... Sen installerar du lådan som den är .. tro mig all bas du vill ha in kommer rakt in i cupen men ändå inget brus eller buller från bagageluckan.... Har trixat länge å de här blev lätt den bästa lösningen. Inget armstöd från baksätet som stoppar ljud flödet.. Testa å se... Mvh Jonah |
|
|
Jo Hewi jag hajjar inte riktigt hur du tätat din konstruktion mot ryggstödet framgår inte riktigt av dina bilder men jag skall ta ett foto i eftermiddag på mitt baksäte då skall du få se mina förutsättningar. Jonah528 - Du menar en låda som sträcker sig upp till hatthyllan för att portarna skall nå utan förlängning upp i hålen som görs i hatthyllan?? Vad har du för låda då? Bandpass/basreflex? Finns bilder? |
|
|
Jag har egentligen tätat lådans främre baffel runt om så att inget ljud kan passera bakåt i bagaget , för dig blir det lättast att göra en 5-10cm djup ram runt lådans baffel som går emot ryggstödets baksida när du trycker in lådan mot ryggstödet. Jonah528: Armstödet skall givetvis vara nedfällt när man spelar , det blir då ganska stor öppning+ att man inte behöver förstöra hatthyllan! |
|
|
Kika på min baslåda som låter utmärkt. :) |
|
| Att täta med cd skivor går också bra tydligen ;) | |
|
Nej. lådan e en vanlig basreflex. Du gör bara hål och limmar bara dit två mynnigar inge annat. Då "slinker" djupbasen in i cupen utan att du får en massa bullar från bagaget. Kanske får göra hål i plåten som går under själva hatthyllan men de e klart den bästa metoden ja prova på. har tyvär inga bilder men ska se om ja kan göra en skiss på burken.,... Får återkomma om du inte bestämt dig om nån da. Mvh Jonah |
|
|
Hewi>>> Oja! Tätt och bra. :) |
|
|
Jo Hewi kolla på min bild jämte mitt användarnamn det var det enda sättet jag kunde få in en bild utan problem - tyvärr. (måste skaffa mig ett betalande medlemskap snarast!) Alltså har jag två alternativ. 1. Såga upp två lagom stora hål i hatthyllan och hålla tummarna att reg plåt buller inte skall ske! Är dock väldigt orolig med denna konstruktion då jag tror att den kommer höja vägljudet i kupén avsevärt?! Rätta mig om jag har fel! Såg en Arizona Eagle låda med två tior portad med fyra portar uppåt mot hatthyllan - dock vet jag ej vad nått sånt håller i kvalitet? Annars får jag nog snickra ihop en egen låda med min Alpine bass 10". 2. Såga upp ett skisackhål och täta lådans framkant. Vilket ju innebär att lägga sig i skuffen med tigersågen och köra tills jag blir nöjd. En hel del jobb men detta innverkar väl knappast på vägljudet i kupén eller vad säger du Hewi? Tycker mig dock se ett litet bekymmer - din baksida bakom sätet ser infälld ut medans min buktar ut.? Känns som jag måste ha lite mer info innan jag kör skarpt med sågen :) B M W |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.